الطور ٤٥

از الکتاب
نسخهٔ تاریخ ‏۲۹ آبان ۱۳۹۲، ساعت ۰۷:۴۱ توسط 127.0.0.1 (بحث) (Edited by QRobot)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)


ترجمه

حال که چنین است آنها را رها کن تا روز مرگ خود را ملاقات کنند؛

|پس آنها را رها كن تا روز مرگ خود را كه بيهوش مى‌افتند ملاقات كنند
پس بگذارشان تا به آن روزى كه در آن بيهوش مى‌افتند برسند.
اینان را به (جهل) خود رها کن تا به روز سختشان که آن روز یکسر بیهوش و هلاک می‌شوند عاقبت برسند.
[اکنون که با هیچ دلیلی هدایت نمی شوند] پس آنان را واگذار تا آن روزشان را که در آن هلاک می شوند، ببینند.
پس آنها را واگذار تا روزى را كه در آن به هلاكت مى‌رسند بنگرند؛
پس ایشان را رها کن تا روز خاصشان را که در آن بیهوش کرده شوند، دیدار کنند
پس واگذارشان تا آن روزشان را ببينند كه در آن به بيهوشى مرگ افتند.
پس ایشان را به حال خود واگذار، تا برسند به روزی که در آن هلاک می‌گردند.
پس بگذارشان تا به آن روزشان که در آن بیهوش می‌افتند برسند.
پس بگذارشان تا برسند به روزشان که در آن به صاعقه سوزند


الطور ٤٤ آیه ٤٥ الطور ٤٦
سوره : سوره الطور
نزول :
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ٧
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«یُصْعَقُونَ»: نابود گردانده می‌شوند. هلاک می‌گردند. مراد فرا رسیدن مرگ ایشان در جنگ یا به هنگام اجل است. از مصدر إصعاق به معنی إهلاک است.


تفسیر

نکات آیه

۱ - رهنمود الهى به پیامبر(ص)، در وانهادن کفرپیشگان لجوج به خود و اصرار نورزیدن در هدایت آنان (فذرهم)

۲ - تحریف عینى ترین حقایق از سوى کافران، دلیل عدم ضرورت ارشاد آنان (و إن یروا ... یقولوا سحاب مرکوم . فذرهم) از ارتباط دو آیه، استفاده مى شود که چون کافران مصمم بر کفراند، تکلیف تبلیغ - پس از اتمام حجت بر آنان - از پیامبر(ص) ساقط است.

۳ - وظیفه پیامبر(ص)، اتمام حجت بر کافران لجوج و حق ناپذیر است; و نه پافشارى بر هدایت آنان. (فذکّر ... فذرهم) در آیات پیشین، پیامبر(ص) موظف به تذکر و تبلیغ شد; ولى پس از بیان حقایق، فرمان «فذرهم» پایان وظیفه تبلیغ را به آن حضرت اعلام مى دارد.

۴ - سنت الهى، بر عدم تعجیل، در کیفر کافران (فذرهم حتّى یلقوا یومهم)

۵ - فرجام شوم و هلاکت بار، درکمین کافران [در دنیا، هنگام مرگ و یا در آخرت] (یلقوا یومهم الذى فیه یصعقون) تعبیر «الذى فیه یصعقون» (روزى که در آن بیهوش خواهند افتاد)، نشان دهنده سختى حال کافران به هنگام واقعه عذاب است. گفتنى است که مراد از روز عذاب، مى تواند روز عذاب استیصال، یا روز عذاب قیامت و یا هنگام مرگ باشد.

۶ - لحظه مرگ، لحظه آغاز مجازات کافران (فذرهم حتّى یلقوا یومهم الذى فیه یصعقون) در صورتى که «یومهم...» به معناى لحظه مرگ باشد; معناى آیه چنین مى شود: رهایى و آزادى کافران در زندگى دنیوى است و مرگ، پایانى بر این رهایى مى باشد.

۷ - کفرورزى، داراى فرجامى سخت و هلاکت بار (فذرهم حتّى یلقوا یومهم الذى فیه یصعقون)

موضوعات مرتبط

  • خدا: توصیه هاى خدا ۱; سنتهاى خدا ۴
  • سنتهاى خدا: سنت مهلت ۴
  • کافران: اتمام حجت بر کافران ۳; اعراض از کافران ۱; تحریفگرى کافران۲; عذاب اخروى کافران ۵; عذاب دنیوى کافران ۵; عوامل اعراض از کافران ۲; فرجام شوم کافران ۵; کیفر کافران ۴; مبدأ کیفر کافران ۶; مرگ کافران ۵، ۶; مهلت به کافران ۴
  • کفر: فرجام شوم کفر ۷
  • محمد(ص): اتمام حجت محمد(ص) ۳; توصیه به محمد(ص) ۱; محدوده رسالت محمد(ص)۳
  • هلاکت: عوامل هلاکت ۷

منابع