الدخان ١٥
ترجمه
الدخان ١٤ | آیه ١٥ | الدخان ١٦ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«إِنَّا کَاشِفُوا الْعَذَابِ ...»: این جمله، اگر مربوط به آخرت باشد، متضمّن معنی شرط است. ولی اگر راجع به دفع قحطی و خشکسالی و رفع بلا از قریش باشد، معنی چنین است: ما مدّت کمی عذاب را از شما به دور میگردانیم، ولی شما دوباره به کارهای زشت و پلشت و اذیّت و آزار مسلمانان دست مییازید.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
بَلْ بَدَا لَهُمْ مَا کَانُوا... (۱) قَالَ الْمَلَأُ الَّذِينَ... (۱) قَدِ افْتَرَيْنَا عَلَى اللَّهِ... (۱) فَلَوْ لاَ کَانَتْ قَرْيَةٌ آمَنَتْ... (۲) وَ لَوْ رَحِمْنَاهُمْ وَ کَشَفْنَا مَا... (۱)
تفسیر
نکات آیه
۱- آنان که با مشاهده عذاب اظهار ایمان کنند، با اندک فرجه اى به کفر و شرک خویش باز مى گردند. (إنّا کاشفوا العذاب قلیلاً إنّکم عائدون)
۲- اخبار خداوند از رفع محدود عذاب دنیوى مشرکان مکه و بازگشت دوباره آنان به کفر و شرک (إنّا کاشفوا العذاب قلیلاً إنّکم عائدون) برداشت یادشده بر این اساس است که عذابى که در آیات پیشین از آن یاد شده، عذاب دنیوى باشد. در این صورت معناى آیه چنین مى شود: ما عذاب دنیوى را براى زمانى اندک برخواهیم داشت; یعنى، در دنیا که اصولاً مجالى اندک است عذاب را از شما برمى داریم; اما انتقام به قیامت موکول خواهد شد.
۳- برداشتن عذاب همچون نزول آن، به مشیت و اراده الهى بستگى دارد. (ربّنا اکشف عنّا العذاب ... إنّا کاشفوا العذاب) از اسناد کشف عذاب به خداوند، مطلب بالا استفاده مى شود.
موضوعات مرتبط
- ارتداد: زمینه ارتداد ۱
- ایمان: آثار ایمان هنگام عذاب ۱
- خدا: آثار اراده خدا ۳; آثار مشیت خدا ۳
- عذاب: منشأ رفع عذاب ۳; منشأ نزول عذاب ۳
- قرآن: پیشگوییهاى قرآن ۲
- مشرکان مکه: پیشگویى ارتداد مشرکان مکه ۲; رفع عذاب دنیوى مشرکان مکه ۲