فصلت ١٥
ترجمه
فصلت ١٤ | آیه ١٥ | فصلت ١٦ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«إِسْتَکْبَرُوا فِی الأرْضِ بِغَیْرِ حَقٍّ»: به ناحق در زمین بزرگی فروختند و خویشتن را بالاتر از آن دانستند که حقیقت را بپذیرند و ایمان بیاورند. «بِغَیْرِ حَقٍّ»: بدون استحقاق. به ناحق (نگا: اعراف / یونس ، قصص / ).
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
وَ إِلَى عَادٍ أَخَاهُمْ هُوداً قَالَ... (۲) فَکَذَّبُوهُ فَأَهْلَکْنَاهُمْ إِنَ... (۲)
إِرَمَ ذَاتِ الْعِمَادِ (۰) وَ السَّمَاءَ بَنَيْنَاهَا بِأَيْدٍ وَ... (۰)
تفسیر
- آيات ۱۳ - ۲۵ سوره فصّلت
- انذار به عذاب دنيوى ، عذابى مثل صاعقه عاد و ثمود كه پيامبران به سويشان رفتندو...
- وجه اينكه از هود و صالح عليه السلام با صيغهجمل الرسل ياد كرد
- آنچه گريبانگير عاد و ثمود به سبب كفرشان شد
- مراد از حشر دشمنان خدا به سوى آتش
- توضيح راجع به شهادت اعضاء و پوست بدن آدمى عليه او در قيامت ، و وجوهى كه دراين باره گفته شده است
- اعتراض گناهكاران در قيامت به پوست بدنشان !
- پاسخ اعضاء و پوست بدن در جواب گنكاران
- اقوال مفرسين در تفسير قالوا انطقناالله الذى ...
- بحث اجمالى قرآن قسمتى از آيات قرآنى كه دلالت دارند بر اينكه تمامى موجودات داراىعلم هستند
- بحث اجمالى فلسفى درباره علم داشتن موجودات مادى و غير مجرد
- تفسير آيه : و ما كنتم تستترون ... و بيان اينكهاعمال بندگان از آفريدگار پوشيده نبوده ، خدا بر هرچيزى شهيد ورقيب است
- توبيخ مجرمين در قيامت از جانب خداوند
- معناى اينكه قرين هاى سوء براى مشركين ما بين ايديهم و ما خلفهم را زيبا جلوه دادند
- رواياتى راجع به حسن ظنّ به خدا، و مراد از گواهى دادن پوست بدن در قيامت
نکات آیه
۱ - عاد، قومى گردنکش، مستکبر و خودبرتربین در سرزمین خویش (فأمّا عاد فاستکبروا فى الأرض)
۲ - استکبار و خودبرتربینى قوم عاد، برخاسته از امور واهى و غیر منطقى (فأمّا عاد فاستکبروا فى الأرض بغیر الحقّ) باء در «بغیر الحق» سببیه است.
۳ - استکبار و خودبزرگ بینى آدمى، داراى ریشه هاى واهى و پندارى (فأمّا عاد فاستکبروا فى الأرض بغیر الحقّ) قید «بغیر الحق» قید توضیحى و گویاى آن است که استکبار و خودبرتربینى انسان، همواره متکى به امور واهى است و سبب منطقى ندارد.
۴ - قوم عاد، داراى قدرت و توانمندى بى نظیر در عصر خویش (و قالوا من أشدّ منّا قوّة) قوم عاد، ادعاى نیرومندى داشتند و خداوند این ادعا را رد نکرد; بلکه به گونه اى دیگر پاسخ آنان را داد.
۵ - قدرت و نیرومندى قوم عاد، عامل غرور و استکبار آنان در مقابل حق (فاستکبروا فى الأرض بغیر الحقّ و قالوا من أشدّ منّا قوّة)
۶ - قدرت و توانمندى، زمینه غرور و سرکشى در برابر حق (فاستکبروا فى الأرض بغیر الحقّ و قالوا من أشدّ منّا قوّة)
۷ - پیام انبیا، ناسازگار با روحیه و رفتار استکبارى (إذ جاءتهم الرسل ... فاستکبروا فى الأرض بغیر الحقّ) از نکوهش استکبار قوم عاد، پس از آمدن پیامبران و دعوت آنان، مطلب بالا استفاده مى شود.
۸ - خالق انسان، همواره برتر و توانمندتر از انسان (أَوَلم یروا أنّ اللّه الذى خلقهم هو أشدّ منهم قوّة)
۹ - خودبینى و خدافراموشى، عامل استکبار آدمى در برابر دین (قالوا من أشدّ منّا قوّة أَوَلم یروا أنّ اللّه)
۱۰ - کفر و استکبار قوم عاد، نتیجه غفلت آنان از قدرت برتر الهى (أَوَلم یروا أنّ اللّه الذى خلقهم هو أشدّ منهم قوّة)
۱۱ - اقتدار خداوند و برترى قدرت او بر همگان، امرى بس روشن و آشکار (أَوَلم یروا أنّ اللّه ... هو أشدّ منهم قوّة) به کارگیرى «رؤیت» (دیدن) براى آگاهى و علم به قدرت خداوند، اشاره به این معنا دارد که قدرت و اقتدار برتر خداوند، به حدى روشن و آشکار است که گویا امرى دیدنى و قابل مشاهده است.
۱۲ - غرور و سرکشى انسان در برابر خالق و آفریننده خویش، امرى جاهلانه و به دور از خرد (أَوَلم یروا أنّ اللّه الذى خلقهم هو أشدّ منهم قوّة) از استفهام در «أَوَلم یروا» استفاده مى شود که سرکشى انسان در برابر خداوند، از روى جهل و نادانى است.
۱۳ - آفرینش انسان و هستى، روشن ترین نشانه قدرت برتر الهى (أنّ اللّه الذى خلقهم هو أشدّ منهم قوّة) تکیه بر خالقیت خداوند در مقام بیان قدرت برتر او، بیانگر مطلب یاد شده است.
۱۴ - باور و توجه به قدرت بى نهایت خداوند، از بین برنده روحیه غرور و استکبار در انسان (فاستکبروا ... أَوَلم یروا أنّ اللّه الذى خلقهم هو أشدّ منهم قوّة)
۱۵ - لجاجت و عناد مستمر قوم عاد، در برابر آیات روشن الهى (أَوَلم یروا ... و کانوا بأیتنا یجحدون) «جحد» (مصدر «یجحدون») به معناى انکار کردن چیزى است که حقانیت آن براى منکر روشن است.
۱۶ - لجاجت و عناد، عامل استکبار و غفلت از قدرت نامحدود الهى * (فاستکبروا فى الأرض ... و کانوا بأیتنا یجحدون) چنانچه جمله «و کانوا بآیاتنا یجحدون» به منزله تعلیل براى استکبار و عدم توجه قوم عاد، نسبت به قدرت نامحدود خداوند باشد، مطلب یاد شده قابل استفاده است.
۱۷ - خودبرتربینى، غرور و غفلت از قدرت برتر خداوند، از عوامل لجاجت، حق ناپذیرى و انکار رسولان الهى * (فأمّا عاد فاستکبروا فى الأرض ... و کانوا بأیتنا یجحدون)
۱۸ - پیامبران و رسولان، از آیات الهى اند. (إذ جاءتهم الرسل ... و کانوا بأیتنا یجحدون)
روایات و احادیث
۱۹ - «عن الصادق(ع) قال: لمّا بعث اللّه عزّوجلّ هوداً(ع) أسلم له العقب من ولد سام و أمّا الآخرون فقالوا: «من أشدّ منّا قوّة»;[۱] از امام صادق(ع) روایت شده که چون خداوند هود(ع) را به رسالت مبعوث کرد نسل باقى مانده از سام(بن نوح) به او ایمان آورده و تسلیم او شدند. و امّا دیگران گفتند: من أشدّ منّا قوّة».
موضوعات مرتبط
- آفرینش: آثار خلقت آفرینش ۱۳
- استکبار: آثار استکبار ۱۷; استکبار با خدا ۱۲; زمینه استکبار ۶; عوامل استکبار ۹، ۱۶; منشأ استکبار ۳; موانع استکبار ۷، ۱۴
- انبیا: انبیا از آیات خدا ۱۸; عوامل تکذیب انبیا ۱۷; ویژگیهاى تعالیم انبیا ۷
- انسان: آثار خلقت انسان ها ۱۳; قدرت انسان ۸
- حق: عوامل حق ناپذیرى ۱۷
- خدا: قدرت خدا ۸; نشانه هاى قدرت خدا ۱۳;وسعت قدرت خدا ۱۶; وضوح قدرت خدا ۱۱
- دشمنى: آثار دشمنى ۱۶
- ذکر: آثار ذکر قدرت خدا ۱۴
- عجب: آثار عجب ۹
- عمل: عمل جاهلانه ۱۲
- غفلت: آثار غفلت از خدا ۹; آثار غفلت از قدرت خدا ۱۰، ۱۷; عوامل غفلت از قدرت خدا ۱۶
- قدرت: آثار قدرت ۶
- قوم عاد: آثار جهل قوم عاد ۲; آثار غفلت قوم عاد ۱۰; آثار قدرت قوم عاد ۵; استکبار قوم عاد ۱; تاریخ قوم عاد ۴; حق ناپذیرى قوم عاد ۱۵; عوامل استکبار قوم عاد ۵، ۱۰; عوامل حق ناپذیرى قوم عاد ۵; عوامل کفر قوم عاد ۱۰; قدرت قوم عاد ۴; قوم عاد و آیات خدا ۱۵; لجاجت قوم عاد ۱۵; منشأ استکبار قوم عاد ۲; ویژگیهاى قوم عاد ۱، ۴، ۵
- لجاجت: آثار لجاجت ۱۶; عوامل لجاجت ۱۷
- هود(ع): مؤمنان به هود(ع) ۱۹
منابع
- ↑ کمال الدین، ج ۱، ص ۱۳۶، ب ۲، ح ۵; نورالثقلین، ج ۴، ص ۵۴۲، ح ۱۹.