الزمر ١٥

از الکتاب
نسخهٔ تاریخ ‏۲۹ آبان ۱۳۹۲، ساعت ۰۷:۰۶ توسط 127.0.0.1 (بحث) (Edited by QRobot)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)


ترجمه

شما هر چه را جز او می‌خواهید بپرستید!» بگو: «زیانکاران واقعی آنانند که سرمایه وجود خویش و بستگانشان را در روز قیامت از دست داده‌اند! آگاه باشید زیان آشکار همین است!»

|پس هر چه را غير از او مى‌خواهيد بپرستيد. بگو: زيانكاران [واقعى‌] كسانى هستند كه خود و كسانشان را در روز قيامت به زيان انداخته‌اند. آگاه باش كه زيان آشكار همين است
پس هر چه را غير از او مى‌خواهيد، بپرستيد «[ولى به آنان‌] بگو:» زيانكاران در حقيقت كسانى‌اند كه به خود و كسانشان در روز قيامت زيان رسانده‌اند؛ آرى، اين همان خسران آشكار است.»
شما هم هر که را می‌خواهید جز خدا بپرستید (که از غیر خدا جز زیان نمی‌بینید). بگو که زیانکاران آنان هستند که خود و اهل بیت خود را (از کفر و عصیان) در قیامت به خسران جاودان در افکنند، آگاه باشید که این همان زیان است که (در قیامت) بر همه آشکار است.
پس شما هم آنچه را می خواهید، به جای او بپرستید. بگو: بی تردید زیانکاران [واقعی] کسانی هستند که روز قیامت سرمایه وجودشان و کسانشان را به تباهی داده باشند؛ آگاه باشید! که آن همان زیان آشکار است.
بپرستيد هر چيز ديگرى را جز او. بگو: زيان‌كنندگان كسانى هستند كه در روز قيامت خود و خاندانشان را از دست بدهند. بهوش باشيد كه اين زيانى آشكار است.
شما هم هر چه می‌خواهید به جای او بپرستید، بگو زیانکاران [واقعی‌] کسانی هستند که به خویشتن و خانواده‌شان در روز قیامت زیان رسانده‌اند، هان این است زیانمندی آشکار
پس شما هم آنچه را خواهيد جز او بپرستيد- كه شما را سودى نخواهد داشت-، بگو: همانا زيانكاران آن كسانند كه خويشتن و خانواده خود را به روز رستاخيز زيان كنند، آگاه باشيد كه اين است آن زيانكارى آشكار.
امّا شما هر چه و هر که را جز او می‌خواهید بپرستید. (راه من این بود و راه شما هر چه می‌خواهد باشد، هر کسی آن درود عاقبت کار که کشت). بگو: زیانکاران واقعی کسانی هستند که (عمر و جان) خود را (به سبب گمراهی، و حتّی عمر و جان اهل و عیال) و وابستگان خود را (با گمراهسازی)، در روز قیامت (هدر دهند و) زیانبار کنند. هان! زیان آشکار واقعاً همین است.
«پس هر چه را از مادونش می‌خواهید، بپرستید.»! (ولی به آنان) بگو: «زیانکاران در حقیقت کسانی‌اند که به خود و کسانشان در روز قیامت زیان رسانده‌اند. هان! این همان خسران آشکارگر است.»
پس پرستش کنید هر چه خواهید جز او بگو همانا زیانکاران آنانند که زیان کردند خویش و خاندان خویش را روز رستاخیز همانا این است آن زیان آشکار


الزمر ١٤ آیه ١٥ الزمر ١٦
سوره : سوره الزمر
نزول :
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ٢٠
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«خَسِرُوا أَنفُسَهُمْ»: (نگا: انعام / و ، اعراف / و ). «أَهْلِیهِمْ»: أَهْلُونَ و أَهْلِینَ، جمع أَهْل است. اهل و عیال و خویشان و وابستگان (نگا: مائده / ).

آیات مرتبط (تعداد ریشه‌های مشترک)

تفسیر

نکات آیه

۱ - ناراحتى پیامبر(ص)، از مشرکان و تهدید آنان به سرنوشت شوم و عذاب الهى (قل اللّه أعبد ... فاعبدوا ما شئتم من دونه) امر «فاعبدوا ما شئتم من دونه» براى تهدید و نشانگر شدت غضب و ناراحتى پیامبر(ص) از کافران و مشرکان است.

۲ - یأس و ناامیدى پیامبر(ص)، از هدایت مشرکان در مرحله نخست رسالت خویش (فاعبدوا ما شئتم من دونه) برداشت یاد شده با توجه به امر تهدیدى «فاعبدوا...» و مکى بودن این سوره و آیات مورد بحث است.

۳ - مشرکان و کافران در عرصه قیامت، سرمایه عمر خود را تباه شده مى بینند و خویش را از حمایت خانواده شان، محروم مى یابند. (قل إنّ الخسرین الذین خسروا أنفسهم و أهلیهم یوم القیمة) مقصود از «أنفس» سرمایه هاى عمر و مراد از «أهل» خانواده مى باشد. بر این اساس خسارت نفس، به معناى تباه ساختن و بهره کافى نگرفتن از سرمایه عمر است. خسارت اهل نیز به معناى از کف دادن حمایت خانواده و بهره نجستن از آنان مى باشد. گفتنى است برداشت یاد شده با توجه به این نکته است که مخاطبان آیه شریفه کافران و مشرکان هستند.

۴ - آیین شرک و عبادت غیرخدا، مایه خسارت و از کف دادن سرمایه عمر آدمى و محرومیت از بهره هاى بایسته از خانواده در عرصه قیامت (فاعبدوا ما شئتم من دونه قل إنّ الخسرین الذین خسروا أنفسهم و أهلیهم یوم القیمة)

۵ - کسانى که سرمایه عمر خویش و بهره هاى بایسته از خانواده خود را از دست بدهند، در قیامت از زیانکاران واقعى محسوب خواهند شد. (إنّ الخسرین الذین خسروا أنفسهم و أهلیهم یوم القیمه)

۶ - سرمایه عمر و بهره از خانواده، سرمایه کمال و سعادت آدمى است. (إنّ الخسرین الذین خسروا أنفسهم و أهلیهم یوم القیمة)

۷ - سرمایه هاى وجودى انسان، ارزشمندترین سرمایه ها است. (الذین خسروا أنفسهم و أهلیهم) خداوند سرمایه هایى از قبیل مال، علم و... را ذکر نفرموده و سرمایه عمر را بر سرمایه خانواده مقدم داشته است. از این نکته مى توان برداشت یاد شده را به دست آورد.

۸ - تباه کردن سرمایه عمر و از کف دادن بهره از خانواده، خسرانى روشن و تردیدناپذیر (الذین خسروا أنفسهم و أهلیهم یوم القیمة ألا ذلک هو الخسران المبین)

۹ - تشویق و ترغیب خداوند به بهره گرفتن درست تر و هر چه بیشتر از سرمایه عمر خود و خانواده، در جهت کمالات معنوى و سعادت اخروى (الذین خسروا أنفسهم و أهلیهم یوم القیمة ألا ذلک هو الخسران المبین)

۱۰ - قیامت، صحنه بروز و ظهور سعادت واقعى و سودبخشى و یا خسارت آفرینى عمر آدمى (إنّ الخسرین الذین خسروا أنفسهم و أهلیهم یوم القیمة ألا ذلک هو الخسران المبین)

موضوعات مرتبط

  • ارزشها: ۷
  • انسان: ارزش عمر انسان ها ۷; اهمیت عمر انسان ها ۶
  • خانواده: آثار انحطاط خانواده ۵; عوامل انحطاط خانواده ۸
  • خدا: تشویقهاى خدا ۹
  • زیان: زیان اخروى ۱۰; عوامل زیان اخروى ۴
  • سعادت: زمینه سعادت اخروى ۹; سعادت اخروى ۱۰; عوامل سعادت ۶
  • شرک: آثار شرک ۴
  • عبادت: آثار عبادت غیرخدا ۴
  • عذاب: تهدید به عذاب ۱
  • عمر: آثار اخروى عمر ۱۰; آثار تباهى عمر ۵، ۸; بهره مندى از عمر ۹; عوامل تباهى عمر ۴
  • فرجام: تهدید به فرجام شوم ۱
  • قیامت: ظهور حقایق در قیامت ۳، ۱۰; ویژگیهاى قیامت ۱۰
  • کافران: تباهى عمر کافران ۳; کافران در قیامت ۳
  • محمد(ص): اندوه محمد(ص) ۱; یأس محمد(ص) ۲
  • مشرکان: تباهى عمر مشرکان ۳; تهدید مشرکان ۱; مشرکان در قیامت ۳
  • یأس: یأس از هدایت مشرکان ۲

منابع