ص ٨٣

از الکتاب
نسخهٔ تاریخ ‏۲۹ آبان ۱۳۹۲، ساعت ۰۷:۰۵ توسط 127.0.0.1 (بحث) (Edited by QRobot)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)


ترجمه

مگر بندگان خالص تو، از میان آنها!»

|مگر آن بندگان خالص تو از ميان آنها
مگر آن بندگان پاكدل تو را.»
مگر خاصان از بندگانت را که دل از غیر بریدند و برای تو خالص شدند.
مگر بندگان خالص شده ات را.
مگر آنها كه از بندگان مخلص تو باشند.
مگر از میان آنان، آن بندگانت را که اخلاص یافته‌اند
مگر بندگان ويژه و برگزيده‌ات از آنان- كه مرا بر ايشان راهى نيست-.
مگر بندگان مخلص تو از ایشان را (که بر آنان سلطه و قدرتی نداشته و وسوسه‌ام در ایشان نمی‌گیرد).
«مگر بندگان اخلاص‌یافته‌ات را.»
جز بندگان تو از ایشان آن ناآلودگان‌


ص ٨٢ آیه ٨٣ ص ٨٤
سوره : سوره ص
نزول :
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ٤
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«الْمُخْلَصِینَ»: (نگا: یوسف / ، حجر / ، صافّات / ).

آیات مرتبط (تعداد ریشه‌های مشترک)

تفسیر

نکات آیه

۱ - بندگان مخلَص (بندگان خالص شده و برگزیده خدا)، از افتادن در دام اغواگرى شیطان مصون و درامان اند. (لأغوینّهم أجمعین . إلاّ عبادک منهم المخلصین) بیشتر مفسران بر این باوراند که مقصود و معناى «مخلصین» (خالص شدگان) این است: «الذین أخلصهم اللّه لنفسه و ولایته; کسانى که خداوند آنان را برگزیده و در اختیار خود گرفته و مطیع فرمان خویش ساخته است».

۲ - ابلیس، ناتوان از گمراه کردن بندگان مخلَص خدا و معترف به آن (لأغوینهّم أجمعین . إلاّ عبادک منهم المخلصین)

۳ - عبودیت خالصانه خدا، موجب رهایى و مصونیت از وسوسه ها و اغواگرى هاى شیطان (لأغوینّهم ... إلاّ عبادک منهم المخلصین)

۴ - آگاهى ابلیس، به تکثیر نسل آدم و نیز به اغواپذیرى بیشتر آنان و تأثیرناپذیرى بندگان خالص خدا، از آغاز خلقت انسان (لأغوینّهم أجمعین . إلاّ عبادک منهم المخلصین)

۵ - بندگان خالص و برگزیده خداوند، در اقلیت قرار دارند. (لأغوینّهم أجمعین . إلاّ عبادک منهم المخلصین) برداشت یاد شده با توجه به این نکته است که غالباً مستثنى از مستثنى منه کمتر است و چون «مخلَصین» از مجموعه انسان ها استثنا شده است، به دست مى آید که این بندگان مخلَص خدا، همواره در اقلیت قرار دارند.

موضوعات مرتبط

  • آدم(ع): ازدیاد نسل آدم(ع) ۴
  • ابلیس: اقرار ابلیس ۲; عجز ابلیس ۲; علم ابلیس ۴
  • اخلاص: آثار اخلاص ۳
  • اکثریت: اغواپذیرى اکثریت ۴
  • بندگان خدا: اغواناپذیرى بندگان خدا ۱، ۲، ۴; کمى بندگان خدا ۵; مصونیت بندگان خدا۱
  • شیطان: اغواگرى شیطان ۱; شرایط نجات از اغواگرى شیطان ۳
  • عبودیت: آثار عبودیت ۳; اخلاص در عبودیت ۳
  • مخلصین: اغواناپذیرى مخلصین ۱، ۲، ۴; کمى مخلصین ۵; مصونیت مخلصین۱

منابع