سبإ ٢٦
ترجمه
سبإ ٢٥ | آیه ٢٦ | سبإ ٢٧ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«یَفْتَحُ»: قضاوت و داوری میکند (نگا: شعراء / . «الْفَتَّاحُ»: قاضی و داور (نگا: اعراف / ).
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
قُلْ يَوْمَ الْفَتْحِ لاَ يَنْفَعُ... (۲)
وَ قَالَتِ الْيَهُودُ لَيْسَتِ... (۶) قُلْ أَ غَيْرَ اللَّهِ أَبْغِي رَبّاً... (۴) وَ يَوْمَ تَقُومُ السَّاعَةُ... (۰) فَأَمَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا... (۰) وَ أَمَّا الَّذِينَ کَفَرُوا وَ... (۰) فَلِذٰلِکَ فَادْعُ وَ اسْتَقِمْ کَمَا... (۸)
تفسیر
- آيات ۲۲ - ۳۰، سوره سباء
- ابطال الوهيت آلهه مشركين با استدلال به اينكه آنها دعاى كسى را اجابت نمى كنند
- توضيح معناى اينكه فرمود: ((و لا تنفع الشفاعة عنده الا لمن اذن له ))
- حكايت تذلل و خشيت ملائكه در مقابل خداوند
- بيان اختلاف مراتب ملائكه و مقامات متفاوت آنها
- اقوال ديگر در تفسير و بيان مراد اين آيه شريفه
- احتجاج ديگرى عليه مشركين با پرسش از خود مشركين درباره روزى دهنده آنان
- روز قيامت روز جمع و فتح است
- احتجاح ديگر: خدايان خود را به من نشان بدهيد...
- معناى آيه : ((و ما ارسلنا الا كافة للناس ...))
- تقرير برهانى كه با بيان عموميت رسالت پيامبر (صلى الله عليه و آله و سلم ) برتوحيد و نفى الهه و شركاء متضممن است
- بحث روايتى (چند روايت در ذيل آيه : ((حتى اذا فزع عن قلوبهم ...)) و آيه : ((و ماارسلناك الا كافة للناس ))
نکات آیه
۱ - پیامبر(ص)، مأمور ابلاغ کلام خداوند به مشرکان درباره داورى نهایى خداوند بین آنان و آن حضرت (قل یجمع بیننا ربّنا ثمّ یفتح بیننا بالحقّ) «فتح» به معناى نصرت، پیروزى، حکم و داورى است (مفردات راغب). در این آیه - به قرینه مقام - مراد از آن معناى سوم است.
۲ - ربوبیت خداوند، مقتضى جمع انسان ها در قیامت و داورى نهایى بین جریان حق و باطل (قل یجمع بیننا ربّنا ثمّ یفتح بیننا بالحقّ)
۳ - داورى خداوند بین پیامبر(ص) و مشرکان، بر اساس حق است. (ثمّ یفتح بیننا بالحقّ)
۴ - تحقق قیامت، به منظور جدا شدن و شفاف گردیدن صفوف حق مداران از باطل گرایان است. (قل یجمع بیننا ربّنا ثمّ یفتح بیننا بالحقّ)
۵ - ملاک و معیار داورى در نزد خداوند، حق است. (ثمّ یفتح بیننا بالحقّ)
۶ - هشدار خداوند به مشرکان درباره عاقبت و آخرتشان (قل یجمع بیننا ربّنا ثمّ یفتح بیننا بالحقّ)
۷ - خداوند، سرانجام همگان را در روزى گردهم خواهد آورد. (قل یجمع بیننا ربّنا)
۸ - خداوند، «فتّاح» (داورى کننده) و «علیم» (بسیار دانا) است. (و هو الفتّاح العلیم)
۹ - داورى خداوند، بر اساس علم و آگاهى او است. (و هو الفتّاح العلیم)
موضوعات مرتبط
- اسماء و صفات: علیم ۸; فتاح ۸
- انسان: تجمع اخروى انسان ها ۲، ۷
- حق: قضاوت بین حق و باطل ۲
- حق طلبان: حق طلبان در قیامت ۴
- خدا: آثار ربوبیت خدا ۲; آثار علم خدا ۹; ابلاغ سخن خدا ۱; افعال خدا ۷; انذارهاى خدا ۶; حقانیت قضاوت خدا۳، ۵; قضاوت اخروى خدا ۲; قضاوت خدا ۱; ملاک قضاوت خدا ۳، ۵، ۹
- قضاوت: قضاوت حق ۳، ۵
- قیامت: تجمع در قیامت ۲; تمایز صفوف در قیامت ۴; ظهور حقایق در قیامت ۴; فلسفه قیامت ۴
- محمد(ص): رسالت محمد(ص) ۱; قضاوت بین محمد(ص) و مشرکان ۱، ۳
- مشرکان: انذار مشرکان ۶; فرجام مشرکان ۶