العنكبوت ٣٧
ترجمه
العنكبوت ٣٦ | آیه ٣٧ | العنكبوت ٣٨ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«الرَّجْفَةُ»: زلزله. (نگا: اعراف / ). «جَاثِمِینَ»: (نگا: اعراف / ).
تفسیر
- آيات ۱۴ - ۴۰، سوره عنكبوت
- بيان اين آيات شريفه كه به هفت داستان از انبياء و آزمايش شده امم ايشان اشاره دارد
- توضيح سخن ابراهيم (عليه السلام ) به قوم خود در مقام دعوت به توحيد و عبادت خدا وابطال بت پرستى
- احتجاج بر مساءله معاد با اشاره به آغاز خلقت خلق
- احتجاج بر مساءله معاد با اشاره به آغاز خلقت خلق
- بت پرستى دليل و مستندى نداشته ، منشاء آن تقليد و علاقه هاى قومى است
- بيان عاقبت بت پرستى : عابد و معبود يكديگر را تكفير مى كنند
- تنها لوط(ع ) است كه به حضرت ابراهيم (ع ) ايمان آورد
- معنى و مورد استعمال كلمه ((اجر)) و مقصود از اينكه درباره ابراهيم (عليه السلام )فرمود: ((وآتينا اجره فى الدنيا))
- مراد از اتيان رجال ، قطع سبيل و اتيان منكر در نادى كه قوم لوط مرتكب مى شده اند
- نفرين لوط قومش را و به استجابت رسيدن آن
- مقصود ابراهيم (ع ) از (ان فيها لوطا...) خطاب به ملائكه عذاب
- اشاره به امتحان و ابتلاء قوم مدين ، عاد و ثمود و... و گرفتار شدنشان به عذاب الهى
- بحث روايتى (رواياتى در ذيل بعضى آيات گذشته )
- رواياتى درباره عمل قوم لوط و عذاب الهى آنان
نکات آیه
۱ - مردم مدین، رسالت شعیب(ع) را نپذیرفتند و او را تکذیب کردند. (و إلى مدین أخاهم شعیبًا ... فکذّبوه)
۲ - به دنبال تکذیب شعیب(ع) از سوى مردم مدین، زلزله اى هلاکت بار، آنان را فراگرفت و از پا درآورد. (فکذّبوه فأخذتهم الرجفة فأصبحوا فى دارهم جثمین)
۳ - عذاب زلزله قوم شعیب، چنان بود که با رخداد آن، مردم مدین، بى درنگ از پا درآمدند. (فکذّبوه فأخذتهم الرجفة فأصبحوا) عطف «أصبحوا» با «فاء» - که براى عدم تراخى است - بر «أخذتهم» دلالت بر هلاکت بى درنگ مى کند. گفتنى است. «أصبحوا» احتمال دارد به معناى «صاروا» باشد و احتمال دارد به معناى «دخلوا فى الصبح» باشد. بنابر احتمال نخست، نکته یاد شده قابل استفاده است.
۴ - زلزله مدین، در شب رخ داد. (فأخذتهم الرجفة فأصبحوا فى دارهم جثمین) احتمال دارد که «أصبحوا» به معناى «دخلوا فى الصبح» باشد. بنابراین، زلزله، در شب اتفاق افتاده است.
۵ - زلزله مدین، به قدرى شدید و هلاکت بار بود که مردم آن شهر، نتوانستند از خانه هایشان بیرون بروند و در داخل همان خانه ها، به زانو درآمدند. (فأخذتهم الرجفة فأصبحوا فى دارهم جثمین)
۶ - امکان دارد که زلزله - و یا دیگر بلاهاى طبیعى - عذاب و کیفر الهى باشد. (فأخذتهم الرجفة فأصبحوا فى دارهم جثمین)
۷ - خود انسان ها، در تعیین سرنوشتشان نقش آفرین اند. (فکذّبوه فأخذتهم الرجفة فأصبحوا فى دارهم جثمین)
۸ - گاهى، فرجام انسان ها را عوامل ویران گر طبیعى، رقم مى زند. (فأخذتهم الرجفة فأصبحوا فى دارهم جثمین)
۹ - تکذیب پیامبر خدا، عذاب ویران گر و هلاکت بارى را در پى دارد. (فکذّبوه فأخذتهم الرجفة فأصبحوا فى دارهم جثمین)
موضوعات مرتبط
- انبیا: آثار تکذیب انبیا ۹
- انسان: فرجام انسان ۸; نقش انسان ۷
- اهل مدین: تاریخ اهل مدین ۲، ۳، ۴; تکذیبگرى اهل مدین ۱; عذاب اهل مدین ۳، ۵; وقت عذاب اهل مدین ۴; هلاکت اهل مدین ۲
- بلایاى طبیعى: نقش بلایاى طبیعى ۶، ۸
- زلزله: نقش زلزله ۶
- سرنوشت: عوامل مؤثر در سرنوشت ۷
- شعیب(ع): آثار تکذیب شعیب(ع) ۲; قصه شعیب(ع) ۱; مکذبان شعیب(ع) ۱
- عذاب: ابزار عذاب ۶; عذاب با زلزله ۳، ۴، ۶; عذاب در شب ۴; موجبات عذاب ۹
- عوامل طبیعى: نقش عوامل طبیعى ۸
- مدین: زلزله در مدین ۲، ۴، ۵