آل عمران ٧٦
ترجمه
آل عمران ٧٥ | آیه ٧٦ | آل عمران ٧٧ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«بَلَی»: (نگا: بقره / ). «أَوْفَی»: وفا کرد. «إِتَّقَی»: پرهیزگاری کرد.
تفسیر
- آيات ۷۸ - ۶۴، سوره آل عمران
- معناى ((كلمه سواء)) و مراد از دعوت اهل كتاب به كلمه سواء
- دعوت به كلمه سواء، دعوت به سير بر اساس كلمه توحيدو نفى بغى و فساد مى باشد
- نفى بغى و فساد در گفتگوهاى بين پيامبران و قوم آنان
- ويژگيهاى دين فطرى
- افراد انسان ، ابعاض و اجزاى يك حقيقت هستند و خضوع وتذلل يك فرد در برابر فرد ديگر،بافطرت انسانى مخالف است
- محاجه بى جا و جاهلانه يهود و نصارا بر سر انتساب ابراهيم (ع ) به يهوديت ونصرانيت
- دو محاجه اهل كتاب كدام است
- دين ، داراى مراتب و مراحلى بوده است و هر يك از انبياء (ع ) به منزله بكى از آنمراحل بوده اند
- اسلام حضرت ابراهيم چگونه است ؟
- نزديكترين مردم به ابراهيم (ع ) پيروان او و پيامبر اكرم (ص ) و مؤ منين بدويند
- اشاره به توحيد افعالى ، در بيان معناى اينكه :اهل كتاب جز خودشان كسى را گمراه نمى كنند
- كفر به آيات خدا غير كفر به خدا است و اهل كتاب در لسان قرآن كافر به آيات خدا هستندنه كافربه خدا
- معناى سخن اهل كتاب كه به يكديگر مى گفتند: ((به آنچه در آغاز روز بر مؤ منيننازل گشته ايمان آورديم و بدانچه در پايان روزنازل شد كافر شديد))
- سخن ديگر مفسرين در خصوص اين آيه
- جواب خداى تعالى به سخنان يهود در قضيه تغيير قبله مسلمين از بيت المقدس به كعبه
- جمله ((اولا يعلمون )) جواب خدا به يهوديان نيست
- اقوال مختلف مفسرين در معناى مختلف اين آيه
- معناى ((فضلخدا)) و بيان جوابى به يهود كه جمله ((انالفضضل بيد اللّه )) متضمن آن است
- اعتقاد بى اساس يهوديان به اينكه تافته جدا بافته هستند (ليس علينا فى الاميينسبيل )
- منشاء اين اعتقاد باطل يهود
- چرا در اين آيه نام اهل كتاب تكرار شده و به آوردن ضمير اكتفا نشده است ؟
- قنطار و دينار كنايه از بسيار و كم است
- شرط كرامت الهيه و تقرب به خداى وفاى به عهد و تقوا است نه نژاد و دودمان است
- آثار محبت خدا، و خصالى كه خداى تعالى بر آن شكنندگان عهد خدا و سوگند به خداذكرفرموده است
- دروغ بستن يهود به خداى سبحان
- بحث روايتى
- نامه پيامبر براى پادشاهان عصر خود
- برسى نامه پيامبر براى اسقف نجران
- دو روايت از تفسير ((الدرالمنثور)) سيوطى
- حكايت هجرت مسلمانان در صدر اسلام به حبشه
- نجاشى مهاجرين را فرا مى خواند
- داستان گفتگو بين نجاشى (پادشاه حبشه ) و مسلمانان مهاجر در حضور مشركين مكه وشاءن نزول آيه ((ان اولى الناس بابراهيم ...))
- حديثى از امام صادق (ع ) و بيان آن
- نزديكترين مردم به ابراهيم و پيامبر اسلام (ص ) وآل محمد عليهم السلام ، پيروان آنانند
- دو روايت از كافى و امالى
نکات آیه
۱ - ردّ پندار اهل کتاب مبنى بر برترى آنان بر دیگران (ذلک بانّهم قالوا ... بلى من اوفى)
۲ - اهمیّت و ارزش امانتدارى و وفاى به عهد (بلى من اوفى بعهده)
۳ - وفاى به عهد و امانتدارى و پرهیز از خیانت، از نشانه هاى تقواست. (بلى من اوفى بعهده و اتّقى فان اللّه یحبّ المتّقین) جمله «یحب المتّقین»، بیانگر این است که وفاى به عهد، نشانه تقواست.
۴ - وفاى به عهد و رعایت تقوا، ملاک ارزش انسان در پیشگاه خداوند; نه انتساب به نژادى خاص (ذلک بانّهم قالوا لیس علینا ... بلى من اوفى بعهده و اتّقى فان اللّه یحب المتّقین)
۵ - وفاى به عهد و امانتدارى و تقوا، زمینه جلب محبّت خداوند (بلى من اوفى بعهده و اتّقى فانّ اللّه یحب المتّقین)
۶ - متّقین، محبوب خدا هستند. (فانّ اللّه یحب المتّقین)
۷ - وفاى به عهد خداوند و پرهیز از خیانت، زمینه جلب محبّت او (بلى من اوفى بعهده و اتّقى فان اللّه یحب المتّقین) بنابراینکه ضمیر «بعهده»، به قرینه آیه بعد، به «اللّه» در آیه قبل برگردد.
۸ - خیانت در امانت و بدعتگذارى در دین از سوى اهل کتاب، برخاسته از بى تقوایى آنان (و منهم من ان تأمنه بدینار ... و یقولون على اللّه الکذب ... بلى من اوفى بعهده و اتّقى)
۹ - تقوا، عامل بازدارنده انسان از خودبرتربینى و بدعتگذارى در دین (قالوا لیس علینا ... و یقولن على اللّه الکذب ... بلى ... و اتّقى)
۱۰ - اهل کتاب چنانچه وفاى به عهد نمایند و تقوا پیشه کنند، محبوب خدا هستند. (و من اهل الکتاب ... بلى من اوفى بعهده و اتقى فانّ اللّه یحب المتّقین)
موضوعات مرتبط
- ارزش: ملاکهاى ارزش ۴
- ارزشها: ۲
- امانتدارى: آثار امانتدارى ۵، ۷ ; ارزش امانتدارى ۲، ۳ ; اهمیّت امانتدارى ۲ ; خیانت در امانتدارى ۸
- انسان: ارزش انسان ۴
- اهل کتاب: ۱۰ عقاید اهل کتاب ۱ ; فسق اهل کتاب ۸
- بدعت: بدعت در دین ۸، ۹
- بدعتگذاران: ۸
- تبعیض نژادى: ۴
- تقوا: آثار تقوا ۵، ۷، ۹، ۱۰ ; اهمیّت تقوا ۴ ; نشانه هاى تقوا ۳
- تکبر: موانع تکبر ۹
- خدا: محبّت خدا ۵، ۶، ۷، ۱۰ ; محبوبان خدا ۶، ۱۰
- خیانت: ۸
- دین: ۸، ۹
- عقیده: عقیده باطل ۱
- عهد: وفاى به عهد ۲، ۳، ۴، ۵، ۷ ; آثار وفاى به عهد ۱۰
- فسق: آثار فسق ۸
- متقین: مقام متقین ۶