الشعراء ٥٨
ترجمه
الشعراء ٥٧ | آیه ٥٨ | الشعراء ٥٩ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«کُنُوزٍ»: گنجها. «کَرِیمٍ»: مراد ارزشمند و مجلّل و مزیّن و خوش و زیبا است.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
- آيات ۱۰ - ۶۸، سوره شعراء
- غرض اين آيات : مقايسه قوم خاتم الانبياء (صلى اللّه عليه و آله وسلم ) با قوم موسى وهارون ، ابراهيم و نوح و...
- اشاره به معناى ((خوف )) و فرق آن با ((خشيت ))
- بيان اينكه جمله : ((فارسل الى هارون اخى )) حاكى ازتعلل و شانه خالى كردن از مسئوليت نيست
- معناى ((ذنب )) و مراد از اينكه موسى عليه السّلام فرمود: ((و لهم على ذنب ))
- دلگرمى مى دادند خداوند به موسى و هارون : ما با شمائيم !
- گفتگوى موسى عليه السّلام با فرعون
- مفاد جمله : ((و انت من الكافرين )) كه در خطاب فرعون به موسى عليه السّلام آمده است
- پاسخ موسى عليه السّلام به سه اشكال و اعتراض فرعون بر آن حضرت
- مقصود از ضلالت در سخن موسى عليه السّلام :((قال فعلتها اذا و اءنا من الضالين ...))
- رد گفتار مفسرين در معناى ضلالت در آيه شريفه
- مراد از حكمى كه بعد از گريختن موسى عليه السّلام از مصر به او داده شده (فوهب لىربى حكما)
- توضيح مفاد (وجعلنى من المرسلين ) كه جواب اعتراضاول فرعون در استبعاد رسالت موسى عليه السّلام است
- توضيح مفاد (و تلك نعمة تمنها على ...) كه پاسخ اعتراض ديگر فرعون است
- بيان گفتار مفسرين درباره جمله ((الم نربك )) و اشكالات و توجهات مترتب برگفتارشان
- اشاره به معتقدات بت پرستان درباره خداى سبحان و ارباب و آلهه
- بيان علت اينكه فرعون گفت : ((رب العالمين چيست ؟))
- تقرير و توضيح جواب موسى عليه السّلام بهسوال فرعون (قال رب السموات و الارض و ما بينهما...)
- دو نكته در ارتباط با پاسخ موس عليه السّلام به فرعون و بيان فساد گفتار بعضىمفسرين در اين زمينه
- جواب دوم موسى عليه السّلام به فرعون به سؤال فرعون از حقيقت رب العالمين : ((قال ربكم و رب آبائكم الاولين ))
- فرعون به موسى عليه السّلام بر چسپ ديوانگى مى زند
- فرعون موسى عليه السّلام را به زندان تهديد مى كند
- موسى عليه السّلام با پيشنهاد اظهار معجزه مى كند
- معجزه عصى و يد بيضاء را نشان مى دهد و فرعون او را متهم به توطئه مى كند
- پيشنهاد بزرگان قوم به فرعون در برابر ارائه معجزات موسى عليه السّلام
- واكنش فرعون در مقابل ايمان آوردن ساحران
- قسمت ديگر داستان موسى عليه السّلام : كوچ شبانه بنىاسرائيل از مصر و غرق و هلاك فرعون و فرعونيان
- نتيجه گيرى از حكايت موسى عليه السّلام و فرعون
نکات آیه
۱ - محروم گشتن فرعونیان از گنج ها و کاخ هاى باشکوه خویش، به تدبیر و طرح الهى (فأخرجنهم من جنّ-ت و ... و کنوز و مقام کریم) «کنوز» (جمع «کنز») عبارت از اندوخته هاى مالى است. عبارت «مقام کریم» نیز اشاره به کاخ هاى باشکوه فرعونیان دارد.
۲ - زوال نعمت هاى گسترده فرعونیان، در نتیجه پافشارى آنان بر ظلم و استکبار (أن أسر بعبادى إنّکم متّبعون ... فأخرجنهم من جنّ-ت و عیون . و کنوز و مقام کریم) تفریع «فأخرجناهم...» بر مطالب پیشین بیانگر مطلب یاد شده است.
۳ - خداوند، پدیدآورنده زمینه زوال و نابودى ظالمان به وسیله افکار و تصمیم گیرى هاى خود آنان (فأخرجنهم من جنّ-ت ... و کنوز و مقام کریم) تصمیم فرعونیان مبنى بر تعقیب بنى اسرائیل، در ظاهر طرح و برنامه خود آنان بود; اما از آن جا که خداوند زمینه هاى چنین تصمیم هلاکت بارى را پدید آورده بود، خروج فرعونیان را فعل خود قلمداد کرده است.
۴ - سرزمین مصر در عصر فرعون، برخوردار از تمدن و اقتصادى نیرومند (فأخرجنهم من جنّ-ت و عیون . و کنوز و مقام کریم)
موضوعات مرتبط
- تمدن: تاریخ تمدن ۴; تمدن در دوران فرعون ۴
- خدا: تدبیر خدا ۱; نقش خدا ۳
- سرزمینها: کاخهاى سرزمین مصر ۱; گنج هاى سرزمین مصر ۱; محرومیت از نعمتهاى سرزمین مصر ۱
- ظالمان: منشأ هلاکت ظالمان ۳
- عقیده: آثار عقیده ۳
- عمل: آثار عمل ۳
- فرعون: قدرت اقتصادى فرعون ۴; ویژگیهاى حکومت فرعون ۴
- فرعونیان: آثار استکبار فرعونیان ۲; آثار ظلم فرعونیان ۲; عوامل زوال نعمتهاى فرعونیان ۲; منشأ محرومیت فرعونیان ۱