الشعراء ٤٧
ترجمه
الشعراء ٤٦ | آیه ٤٧ | الشعراء ٤٨ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«قالُوا ...»: مراد این است که کردار را با گفتار توأم، و فعل سجده را با قول مؤکّد کردند.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
- آيات ۱۰ - ۶۸، سوره شعراء
- غرض اين آيات : مقايسه قوم خاتم الانبياء (صلى اللّه عليه و آله وسلم ) با قوم موسى وهارون ، ابراهيم و نوح و...
- اشاره به معناى ((خوف )) و فرق آن با ((خشيت ))
- بيان اينكه جمله : ((فارسل الى هارون اخى )) حاكى ازتعلل و شانه خالى كردن از مسئوليت نيست
- معناى ((ذنب )) و مراد از اينكه موسى عليه السّلام فرمود: ((و لهم على ذنب ))
- دلگرمى مى دادند خداوند به موسى و هارون : ما با شمائيم !
- گفتگوى موسى عليه السّلام با فرعون
- مفاد جمله : ((و انت من الكافرين )) كه در خطاب فرعون به موسى عليه السّلام آمده است
- پاسخ موسى عليه السّلام به سه اشكال و اعتراض فرعون بر آن حضرت
- مقصود از ضلالت در سخن موسى عليه السّلام :((قال فعلتها اذا و اءنا من الضالين ...))
- رد گفتار مفسرين در معناى ضلالت در آيه شريفه
- مراد از حكمى كه بعد از گريختن موسى عليه السّلام از مصر به او داده شده (فوهب لىربى حكما)
- توضيح مفاد (وجعلنى من المرسلين ) كه جواب اعتراضاول فرعون در استبعاد رسالت موسى عليه السّلام است
- توضيح مفاد (و تلك نعمة تمنها على ...) كه پاسخ اعتراض ديگر فرعون است
- بيان گفتار مفسرين درباره جمله ((الم نربك )) و اشكالات و توجهات مترتب برگفتارشان
- اشاره به معتقدات بت پرستان درباره خداى سبحان و ارباب و آلهه
- بيان علت اينكه فرعون گفت : ((رب العالمين چيست ؟))
- تقرير و توضيح جواب موسى عليه السّلام بهسوال فرعون (قال رب السموات و الارض و ما بينهما...)
- دو نكته در ارتباط با پاسخ موس عليه السّلام به فرعون و بيان فساد گفتار بعضىمفسرين در اين زمينه
- جواب دوم موسى عليه السّلام به فرعون به سؤال فرعون از حقيقت رب العالمين : ((قال ربكم و رب آبائكم الاولين ))
- فرعون به موسى عليه السّلام بر چسپ ديوانگى مى زند
- فرعون موسى عليه السّلام را به زندان تهديد مى كند
- موسى عليه السّلام با پيشنهاد اظهار معجزه مى كند
- معجزه عصى و يد بيضاء را نشان مى دهد و فرعون او را متهم به توطئه مى كند
- پيشنهاد بزرگان قوم به فرعون در برابر ارائه معجزات موسى عليه السّلام
- واكنش فرعون در مقابل ايمان آوردن ساحران
- قسمت ديگر داستان موسى عليه السّلام : كوچ شبانه بنىاسرائيل از مصر و غرق و هلاك فرعون و فرعونيان
- نتيجه گيرى از حكايت موسى عليه السّلام و فرعون
نکات آیه
۱ - اعتراف ساحران به پروردگار جهانیان و ایمان به توحید ربوبى، پس از مشاهده معجزه موسى و بطلان سحر خویش (فألقى موسى عصاه ... قالوا ءامنّا بربّ العلمین)
۲ - آگاهى قبلى ساحران از پیام توحیدى موسى(ع) و تنها نیازمند مشاهده دلیلى روشن (قالوا ءامنّا بربّ العلمین)
۳ - تمامى جهان هستى، تحت ربوبیت واحد خداوند (بربّ العلمین) «العالمین» جمع با الف و لام و مفید استغراق است. بنابراین «ربّ العالمین»; یعنى، پروردگار همه جهانیان.
۴ - جهان هستى، متشکل از عالم هاى متعدد (بربّ العلمین) برداشت یاد شده با توجه به جمع آمدن کلمه «عالمین» به دست مى آید.
۵ - عوالم هستى، در حرکت به سوى رشد و کمال (بربّ العلمین) «ربّ» به معناى مربى و تربیت کننده است و تربیت عبارت است از ایجاد حالتى در شىء پس از حالت قبل تا آن گاه که به حدّ تمام و کمال برسد (مفردات راغب). گفتنى است که این معنا حکایت از حرکت تکاملى دارد.
۶ - جامعه فرعونى، گرفتار شرک ربوبى و منکر «ربّ العالمین» (قالوا ءامنّا بربّ العلمین)
۷ - مبارزه با شرک و دعوت مردم به ربوبیت مطلق خداوند بر جهان هستى، پیام اصلى حضرت موسى(ع) (قالوا ءامنّا بربّ العلمین) برداشت یاد شده از اعتراف ساحران در حضور موسى(ع)، به ربوبیت مطلق خداوند بر جهان به دست مى آید.
موضوعات مرتبط
- آفرینش: تدبیر آفرینش ۳; تعدد عوالم آفرینش ۴; تکامل آفرینش ۵; عوالم آفرینش ۵
- اقرار: اقرار به توحید ربوبى ۱
- ایمان: ایمان به توحید ربوبى ۱; ایمان به خدا ۱
- توحید: توحید ربوبى ۳; دعوت به توحید ربوبى ۷
- جادوگران فرعون: اقرار جادوگران فرعون ۱; جادوگران فرعون و تعالیم موسى(ع) ۲; علم جادوگران فرعون ۲; عوامل ایمان جادوگران فرعون ۱
- جهان بینى: جهان بینى توحیدى ۳
- شرک: شرک ربوبى در دوران فرعون ۶
- موسى(ع): آثار معجزه موسى(ع) ۱; شرک ستیزى موسى(ع) ۷; قصه موسى(ع) ۱; مهمترین رسالت موسى(ع) ۷