الحج ٧٧

از الکتاب
نسخهٔ تاریخ ‏۲۹ آبان ۱۳۹۲، ساعت ۰۵:۵۷ توسط 127.0.0.1 (بحث) (Edited by QRobot)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)


ترجمه

ای کسانی که ایمان آورده‌اید! رکوع کنید، و سجود بجا آورید، و پروردگارتان را عبادت کنید، و کار نیک انجام دهید، شاید رستگار شوید!

|اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد! ركوع كنيد و سجده آوريد و پروردگارتان را بندگى كنيد و كار خير انجام دهيد، باشد كه رستگار شويد
اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد، ركوع و سجود كنيد و پروردگارتان را بپرستيد و كار خوب انجام دهيد، باشد كه رستگار شويد.
ای اهل ایمان، در برابر خدا رکوع و سجود آرید و (با توجه و بی‌ریا و خالص) پروردگار خود را پرستید و کار نیکو کنید، باشد که رستگار شوید.
ای اهل ایمان! رکوع به جا آورید و سجده نمایید و پروردگارتان را عبادت کنید و کار نیک انجام دهید تا رستگار شوید.
اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد، ركوع كنيد و سجده كنيد و پروردگارتان را بپرستيد و كارهاى نيك به جاى آوريد، باشد كه رستگار گرديد.
ای مؤمنان به رکوع و سجود [/نماز] بپردازید و پروردگارتان را بپرستید، و نیکی کنید، باشد که رستگار شوید
اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد، ركوع كنيد و سجده آريد و پروردگارتان را بپرستيد و كار نيكو كنيد، باشد كه رستگار شويد
ای کسانی که ایمان آورده‌اید! (برای آفریدگار خویش) رکوع (و کرنش برید،) و سجده کنید (و به خاک افتید،) و پروردگار خود را پرستش نمائید و کارهای نیک انجام دهید، تا این که رستگار شوید.
هان ای کسانی که ایمان آوردید! رکوع و سجود کنید و پروردگارتان را بپرستید و کار خیر را انجام دهید، شاید (خود و دیگران را) رستگار کنید.
ای آنان که ایمان آوردید رکوع گزارید و سجده کنید و پرستش کنید پروردگار خود را و بکنید خوبی را شاید رستگار شوید


الحج ٧٦ آیه ٧٧ الحج ٧٨
سوره : سوره الحج
نزول :
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ١٥
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«إرْکَعُوا وَ اسْجُدُوا»: اشاره به اقامه نماز است. «لَعَلَّکُمْ»: تا این که شما.


تفسیر

نکات آیه

۱ - فراخوانى اهل ایمان به اقامه نماز از سوى خداوند (یأیّها الذین ءامنوا ارکعوا و اسجدوا) «رکوع» (مصدر «ارکعوا») و نیز «سجود» (مصدر «اسجدوا») به معناى خضوع و اظهار تذلل مى باشد; لکن رکوع اظهار تذلل به صورت خم شدن و سجود اظهار خضوع به صورت بر زمین گذاشتن پیشانى است. متعلق «ارکعوا» و «اسجدوا» حذف شده و تقدیر آن به قرینه «و اعبدوا ربّکم»، «ارکعوا و اسجدوا لربّکم» مى باشد. گفتنى است اظهار خضوع براى خداوند به صورت رکوع و سجود، در موارد دیگر «صلاة» نامیده شده است. بنابراین «ارکعوا و اسجدوا» کنایه از «صلّوا» مى باشد.

۲ - نماز، با اهمیت ترین عبادت و والاترین جلوه پرستش خداوند (یأیّها الذین ءامنوا ارکعوا و اسجدوا و اعبدوا ربّکم) با توجه به این که نماز از مصداق هاى عبادت است و جمله «اعبدوا ربّکم» شامل آن نیز مى شود، ذکر جداگانه آن پیش از «اعبدوا ربّکم»، بیانگر اهمیت خاص این عبادت و ارزش والاتر آن در نزد خداوند است.

۳ - اظهار تذلل و خضوع در پیشگاه خداوند، روح و حقیقت نماز (یأیّها الذین ءامنوا ارکعوا و اسجدوا)

۴ - خدا، پروردگار انسان ها (یأیّها الذین ءامنوا ... و اعبدوا ربّکم)

۵ - لزوم اطاعت بى چون و چرا از فرمان هاى خداوند (و اعبدوا ربّکم) «عبادة و عبودیة» (مصدر «اعبدوا»)، به معناى طاعت و بندگى کردن است. بنابراین «و اعبدوا ربّکم»; یعنى، پروردگارتان را بندگى کنید. مقصود این که خدا، بدان جهت که «پروردگار» است، مؤمنان باید خود را عبد و بنده او قرار دهند و مطیع و فرمانبردار بى چون و چراى فرمان ها و دستورات او باشند.

۶ - اقتضاى ایمان و قبول پروردگارى خداوند، بنده او شدن و دستورات او را بى چون و چرا و از سر تسلیم انجام دادن است. (یأیّها الذین ءامنوا ... و اعبدوا ربّکم)

۷ - انجام دادن کارهاى نیک، توصیه خداوند به مؤمنان (و افعلوا الخیر)

۸ - اقامه نماز، عبودیت و بندگى خدا و انجام کارهاى نیک، مشخصه هاى جامعه اسلامى (یأیّها الذین ءامنوا ... و افعلوا الخیر)

۹ - توانایى انسان بر شناخت نیک و بد (و افعلوا الخیر) در جمله یاد شده خداوند، مؤمنان را به انجام دادن کار نیک توصیه کرده; اما سخنى از این به میان نیاورده است که کدام عمل، نیک و کدام عمل، بد است و اصولاً معیار نیکى و بدى در اعمال چیست؟ این مى تواند بدان جهت باشد که انسان خود مستقلاً مى تواند حسن و قبح و نیکى و بدى را بشناسد.

۱۰ - اقامه نماز، طاعت و بندگى خدا و انجام کار نیک، مایه فلاح و رستگارى انسان ها است. (ارکعوا ... لعلّکم تفلحون)

۱۱ - مؤمنان، همواره باید میان بیم و امید به سر برند و به اعمال نیک مغرور نشوند. (یأیّها الذین ءامنوا ارکعوا ... لعلّکم تفلحون)

روایات و احادیث

۱۲ - «عن سماعة قال: سألته عن الرکوع و السجود هل نزل فى القرآن فقال: نعم قول اللّه عزّوجلّ«یاأیّها الذین آمنوا ارکعوا و اسجدوا» فقلت: فکیف حدّ الرکوع و السجود؟ فقال: أمّا ما یجزیک من الرکوع فثلاث تسبیحات تقول: سبحان اللّه سبحان اللّه ثلاثاً ...; سماعه مى گوید: از امام(ع) پرسیدم: آیا در باره رکوع و سجود در قرآن چیزى نازل شده است؟ فرمود: آرى! خداوند عزّوجلّ مى فرماید: «یاأیّها الذین آمنوا ارکعوا و اسجدوا» به آن حضرت گفتم: حدّ رکوع و سجود چیست؟ فرمود: آن مقدار ذکرى که در رکوع براى تو کافى است، سه دفعه تسبیحات است. مى گویى: سبحان اللّه سبحان اللّه تا سه دفعه».[۱]

۱۳ - «عن أبى عبد اللّه(ع) ... و فرض على الوجه السجود له باللیل والنهار فى مواقیت الصلاة فقال: «یاأیها الذین آمنوا ارکعوا و اسجدوا...»; از امام صادق(ع) روایت شده است که فرمود: ... خداوند، سجده براى خود را در شب و روز به هنگام اوقات نماز، بر صورت واجب گردانید و فرمود: «یاأیّها الذین آمنوا ارکعوا و اسجدوا...»».[۲]

موضوعات مرتبط

  • احکام :۱۲
  • اطاعت: آثار اطاعت از خدا ۱۰; اهمیت اطاعت از خدا ۵; زمینه اطاعت از خدا ۶
  • انسان: استعداد انسان ۹; مربى انسان ها ۴
  • ایمان: آثار ایمان به ربوبیت خدا ۶
  • جامعه اسلامى: عبودیت در جامعه اسلامى ۸; ویژگیهاى جامعه اسلامى ۸
  • جهان بینى: جهان بینى توحیدى ۴
  • خدا: توصیه هاى خدا ۷; خضوع بر خدا ۳; دعوتهاى خدا ۱; ربوبیت خدا ۴; سجده بر خدا ۱۳
  • رستگارى: عوامل رستگارى ۱۰
  • رکوع: احکام رکوع ۱۲; اذکار رکوع ۱۲
  • سجده: احکام سجده ۱۲; اذکار سجده ۱۲
  • عبادت: مهمترین عبادت ۲
  • عبودیت: زمینه عبودیت ۶
  • عمل: آثار عمل خیر ۱۰; انجام عمل خیر ۸; تشخیص عمل خیر ۹; تشخیص عمل ناپسند ۹; تکبر بر عمل خیر ۱۱; توصیه به عمل خیر ۷
  • مؤمنان: امیدوارى مؤمنان ۱۱; ترس مؤمنان ۱۱; دعوت از مؤمنان ۱; مسؤولیت مؤمنان ۱۱
  • نماز: آثار برپایى نماز ۱۰; اهمیت نماز ۲; برپایى نماز ۸; حقیقت نماز ۳; دعوت به نماز ۱

منابع

  1. تهذیب، ج ۲، ص ۷۷، ح ۵۵، مسلسل ۲۸۷; تفسیر برهان، ج ۳، ص ۱۰۴، ح ۱.
  2. کافى، ج ۲، ص ۳۶، ح ۱; نورالثقلین، ج ۳، ص ۵۲۰- ، ح ۲۲۰.