الأنبياء ٨٣
ترجمه
الأنبياء ٨٢ | آیه ٨٣ | الأنبياء ٨٤ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«الضُّرُّ»: با ضم، گرفتاریهائی که متوجّه ذات انسان میگردد. مانند: بیماری، لاغری. با فتح، ضرر و زیان در هر چیز.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
- آيات ۷۸ - ۹۱ سوره انبياء
- بيان آيه : ((و داود و سليمان اذيحكمان ...(( و شرح اينكه حكم آن دو جناب حكم واحد ومصون از خطا بوده است
- بررسى عقلى احتمالات مسئله و متعين شدن اينكه حكم سليمان و داود حكم واحدى بوده است
- تاءييد مطلبه به روايات وارده
- معناى تسخير كوهها و مرغ ها با داوود (عليه السلام )
- معناى اينكه صنعت لبوس را به داود تعليم كرديم
- مقصود از جريان بادبه امر سليمان (عليه السلام ) به سوى سرزمين شام (ولسليمانالريح عاصفة ...)
- معناى اينكه ذوالفنون (يونس عليه السلام ) ((ذهب مغاضا فظن ان لن نقدر عليه (( واينكه سپس در ظلمات ندا كرد: ((ان لا اله الا انى كنت من الظالمين ((
- بحث روايتى
- رواياتى ديگر در ذيل آياتى كه به ايوب ، يونس ، زكريا، و مريم (عليهم السلام )اشاره داشتند
نکات آیه
۱- سرگذشت ایوب(ع) و نیایش او با خدا، درس آموز و سزاوار یاد ویادآورى است. (و أیّوب إذ نادى ربّه ) برداشت یاد شده مبتنى براین است که نصب «أیّوب» به وسیله عامل مقدرى، چون «أذکر» یا «أذکروا» باشد.
۲- ایوب(ع) به انواع ناگوارى ها، ناراحتى ها، فقر و مرض مبتلا بود. (أنّى مسّنى الضرّ ) «الضرّ» اسم مصدر و به معناى سوء حال، فقر و ناراحتى بدنى مى باشد و نیز هر آن چه که ضد نفع است (لسان العرب).
۳- ایوب(ع) با صداى بلند و رسا، براى خود دعا کرد و از خداوند خواستار نجات و بهبود خود از انواع ناگوارى ها، ناراحتى هاى جسمانى و فقر شد. (و أیّوب إذ نادى ربّه أنّى مسّنى الضرّ ) «ندا» به معناى صداى بلند و روشن است (مفردات راغب).
۴- شایسته بودن روى آورى انسان به درگاه پروردگار، به هنگام رنج و گرفتارى (و أیّوب إذ نادى ربّه أنّى مسّنى الضرّ )
۵- خواندن خداوند با نام «ربّ»، از آداب دعا و نیایش است. (و أیّوب إذ نادى ربّه أنّى مسّنى الضرّ )
۶- همه انسان ها، حتى پیامبران در معرض انواع رنج ها، ناراحتى ها و ناگوارى ها در دنیا (و أیّوب ... أنّى مسّنى الضرّ )
۷- ابتلاى اشخاص به انواع رنج ها، گرفتارى ها و ناگوارى ها، دلیل بدى و فساد آنان نیست. (و أیّوب إذ نادى ربّه أنّى مسّنى الضرّ ) برداشت یاد شده به خاطر این نکته است که پیامبرى چون ایوب(ع) نیز با داشتن منزلتى والا نزد خداوند، به رنج و مصیبت مبتلا شده بود.
۸- ربوبیت الهى، مقتضى روى آورى انسان به درگاه او به هنگام رنج و نیاز (و أیّوب إذ نادى ربّه أنّى مسّنى الضرّ )
۹- توسل و التجاى ایوب(ع) به رحمت گسترده خداوند، براى جلب لطف و عنایت او (و أیّوب ... و أنت أرحم الرحمین )
۱۰- خداوند، مهربان ترین مهربانان است. (و أنت أرحم الرحمین )
۱۱- رحمت گسترده الهى، رحمتى بى بدیل و بى مانند است. (و أنت أرحم الرحمین ) توصیف شدن خداوند به «أرحم الراحمین» (مهربان ترین مهربانان) دلیل بى مانند بودن او در مهربانى است; زیرا «برترین» در هر وصفى تنها یکى خواهد بود.
۱۲- التجاى انسان به صفت رحمت الهى، به هنگام درخواست نیاز و نیایش از آداب دعا است. (و أیّوب إذ نادى ... و أنت أرحم الرحمین )
۱۳- رحمت گسترده و مهربانى بى مانند خداوند، مقتضى استجابت دعاى بندگان از جانب او است. (و أیّوب إذ نادى ... و أنت أرحم الرحمین ) از این که ایوب(ع) پس از بیان مشکلات خود، خدا را به صفت «أرحم الراحمین» یاد کرد، مى توان برداشت یاد شده را به دست آورد.
موضوعات مرتبط
- اسماء و صفات: ارحم الراحمین ۱۰
- انبیا: مشکلات دنیوى انبیا ۶
- انسانها: مشکلات دنیوى انسانها ۶
- ایوب(ع): التجاى ایوب(ع) ۹; بیمارى ایوب(ع) ۲; دعاى ایوب(ع) ۱، ۳; شفاى ایوب(ع) ۳; عبرت از قصه ایوب(ع) ۱; فقر ایوب(ع) ۲; گرفتارى ایوب(ع) ۲; مشکلات ایوب(ع) ۲
- بلایا: فلسفه بلایا ۷
- خدا: آثار ربوبیت خدا ۸; آثار رحمت خدا ۱۳; اختصاصات خدا ۱۱; التجا به خدا ۹، ۱۲; بى نظیرى رحمت خدا ۱۱; رحمت خدا ۱۲; زمینه لطف خدا ۹
- دعا: آداب دعا ۵، ۱۲; التجا در دعا ۱۲; دعا هنگام سختى ۴، ۸; زمینه اجابت دعا ۱۳; زمینه دعا ۸
- ذکر: ذکر ربوبیت خدا ۵; ذکر قصه ایوب(ع) ۱
- رنجها: فلسفه رنجها ۷
- سختى: درخواست نجات از سختى ۳; دعا هنگام سختى ۴، ۸; فلسفه سختى ها ۷
- عبرت: عوامل عبرت ۱
- فقر: درخواست نجات از فقر ۳