طه ٩١
ترجمه
طه ٩٠ | آیه ٩١ | طه ٩٢ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«لَن نَّبْرَحَ»: همیشه ما. «عَاکِفینَ»: مقیمان. پرستشکنندگان (نگا: بقره / اعراف / .
تفسیر
- آيات ۸۰ - ۹۸ سوره طه
- بيان آيات مربوط به آخرين فصل از داستان موسى (عليه السلام )
- معناى آيه :((و انى لغفار لمن تاب و آمن و عمل صالحا ثم اهتدى ((
- بيان مراد از اضافه كردن قيد ((ثم اهتدى (( برايمان به خدا وعمل صالح
- بخش ديگرى از داستان موسى (ع ): رفتن به كوه طور، گوساله پرستى بنىاسرائيل و...
- معناى پاسخ سامرى از بازخواست موسى (قال بصرت بمالم يبصروا به ...)
- وجوه مختلفى كه مفسرين در معناى (بصرت بمالم يبصروا...) گفته اند
- حضرت موسى (ع ) براى پيامبرى مجازاتى شديد در نظر مى گيرد
- سرنوشت خداى ساختگى سامرى !
- بحث روايتى
- روايتى كه بنابرآن مقصود از جمله : ((ثم اهتدى (( در آيه : ((و انى لغفار لمن تاب...(( ولايت اهل بيت (عليهم السلام ) است
- بيان عدم اختصاص آيه بنى اسرائيل و رد كلام آلوسى در روح المعانى
- اشاره به سه معناى ((ولايت (( و اينكه مراد از ولايت اهل بيت (عليهم السلام ) كدامين است
- روايت مفصلى در داستان سامرى و گوساله پرستى بنىاسرائيل از تقسير قمى
- حديثى از ابن عباس در نقل جريان سامرى و نقد حديث
- روايتى در ذيل آيه (اشربوا فى قلوبهم العجل بكفرهم ) كه متضمن مطالب عجيبى است
- روايتى درباره سامرى و برداشتن او خاك را از پاى اسب جبرئيل و اشكالاتى كه به آن وارد است
- جز مخالف با كتاب خدا حجيت ندارد
- روايات آحاد حتى در صورت صحت سند در غير احكام شرعيه حجيت ندارند
- نقد رواياتى كه صداى گوساله سامرى را مستند به خدا و آزمايش الهى مى دانند
نکات آیه
۱ - بنى اسرائیل از پذیرش فرمان هاى هارون و توبه از گوساله پرستى، سرباز زدند. (فاتّبعونى و أطیعوا أمرى ... قالوا لن نبرح علیه عکفین ) «لن نبرح»; یعنى، «لانزال» (پایدار مى مانیم) و «عاکف» به کسى گفته مى شود که به چیزى توجه کرده و خود را به تعظیم آن وادار سازد (مفردات راغب).
۲ - تصمیم گوساله پرستان بنى اسرائیل بر عبادت گوساله سامرى، تا زمان بازگشتن موسى(ع) از میقات و تعیین تکلیف (لن نبرح علیه عکفین حتّى یرجع إلینا موسى )
۳ - بنى اسرائیل، محل استقرار گوساله سامرى را عبادت گاه خود قرار داده و ساعات فراوانى را به عبادت آن اختصاص دادند. (لن نبرح علیه عکفین ) ملازمت و مداومت، از لغت «عاکفین» به دست مى آید.
۴ - بنى اسرائیل، مردمى شخصیت پرست بودند; نه حقیقت طلب. (لن نبرح ... حتّى یرجع إلینا موسى ) گوساله پرستان بنى اسرائیل، به جاى اندیشه در گفته هاى هارون(ع) و شناخت حقیقت، تنها پاسخى که به او دادند، آن بود که بازگشت موسى(ع) از میقات را، شرط تجدید نظر در عقاید خود دانستند. حال آن که معقول آن بود که در باره کار خویش و گفته هاى هارون(ع)، درست بیندیشند.
۵ - موسى(ع)، شخصیتى برجسته تر از هارون(ع) در دیدگاه بنى اسرائیل (و لقد قال لهم هرون ... قالوا لن نبرح علیه عکفین حتّى یرجع إلینا موسى) بى اعتنایى به گفته هاى هارون و مؤثر خواندن رجوع موسى(ع)، حاکى از تفاوت شخصیت آن دو در دیدگاه بنى اسرائیل است.
موضوعات مرتبط
- بنى اسرائیل: بینش بنى اسرائیل ۵; تاریخ بنى اسرائیل ۱، ۲، ۳; حق ناپذیرى بنى اسرائیل ۴; شخصیت پرستى بنى اسرائیل ۴; صفات بنى اسرائیل ۴; عبادتگاه بنى اسرائیل ۳; عصیان بنى اسرائیل ۱; گوساله پرستى بنى اسرائیل ۱; لجاجت بنى اسرائیل ۱، ۲; مدت گوساله پرستى بنى اسرائیل ۲; مکان گوساله پرستى بنى اسرائیل ۳
- عصیان: عصیان از هارون(ع) ۱
- موسى(ع): برترى موسى(ع) بر هارون(ع) ۵; قصه موسى(ع) ۲
- هارون(ع): قصه هارون(ع) ۱