مريم ٢٨
ترجمه
مريم ٢٧ | آیه ٢٨ | مريم ٢٩ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«هَارُونَ»: مراد هارون برادر موسی است که یکی از پیغمبران خدا بوده و مریم از نسل او است. این که با وجود فاصله صدها سال، قرآن فرموده است: (یَآ أُخْتَ هَارُونَ) این اصطلاح زبان عربی است. مثلاً عربها میگویند: یا أَخَا الْعَرَبِ. یا أَخا تَمیمٍ. پس مراد این میشود که: یا سُلالَةَ هَارُونَ النَّبِیِّ التَّقِیِّ الْوَرِعِ. «أُمُّکِ»: (نگا: آلعمران / ).
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
رَبِ قَدْ آتَيْتَنِي مِنَ الْمُلْکِ... (۰) أَ لَمْ تَرَ إِلَى الْمَلَإِ مِنْ... (۰) فَهَزَمُوهُمْ بِإِذْنِ اللَّهِ وَ... (۰) وَ قَالَتْ لِأُخْتِهِ قُصِّيهِ... (۱)
تفسیر
- آيات ۱۶ - ۴۰ سوره مريم
- اشاره به شباهتهاى داستان يحيى و داستان عيسى (عليهما السلام )
- مراد از جمله : ((فاتخذت من دونهم حجابا((
- مقصود از روحى كه براى مريم (عليه السلام ) به صورت بشرمتمثل شد
- گفتارى در معناى تمثل
- نقد و بررسى چهار اشكال و شبهه اى كه پيرامون جبرئيل براى مريم مطرح شده است
- پاسخ به اشكال دوم درباره تمثل
- پاسخ به اشكالهاى سوم و چهارم
- حاصل سخن درباره حقيقت تمثل
- پناه بردن مريم به خدا و آگاهانيدن او به دارا شدن پسر شدن پسرى توسط جبرئيل
- حكايت وضع حمل مريم و اندوه و نگرانى او در اين خصوص
- حضرت عيسى (ع ) مادر خود را تسلى و دلدارى مى دهد
- سفارش به روزه سكوت گرفتن براى رهايى از زخم زبان مردم
- وجوم مختلف درباره لفظ ((كان (( در جمله : ((كيف نكلم من كان فى المهد صبيا((
- سخن گفتن عيسى (عليه السلام ) در گهواره با مردم :((قال انى عبدالله ...((
- تقرير حجتى بر نفى فرزند بودن عيسى (عليه السلام ) براى خدا
- توبيخ كسانى كه درباره عيسى (عليه السلام ) اختلاف كردند و گمراه گشتند، و تهديدآنان
- معناى جلمه (لكن الظالمون اليوم فى ظلال مبين )
- روز قيامت براى ظالمين روز حسرت است
- توضيحى درباره مراد از اينكه فرمود: ((انا نحن نرث الاءرض و من عليها...((
- بحث روايتى (رواياتى در ذيل آيات مربوط به مريم وحمل او به عيسى و تكلم عيسى در نوزادى و...)
نکات آیه
۱- قوم مریم با بیان عفت و پاکدامنى پدر و مادر وى، او را در فرزنددار شدنِ بدون ازدواج سرزنش کردند. (ما کان أبوک امرأ سوء و ما کانت أُمّک بغیًّا)
۲- مریم(س) از نوادگان حضرت هارون(ع) بود. * (یأخت هرون) هرگاه قبیله اى از نسل فردى به وجود آید، آن قبیله را به نام وى مى نامند و افراد قبیله را با تعبیر «أخ» یا «أخت» آن قبیله یاد مى کنند; بنابراین، اطلاق «أخت هارون» بر مریم(س) به این اعتبار است که وى فردى از نسل هارون مى باشد.
۳- هارون، شخصیتى صالح در میان قوم مریم، که افراد پاک را به او منتسب مى کردند. * (یأخت هرون) برخى از مفسران وجه انتساب مریم(س) به هارون را نسبى ندانسته اند، بلکه او را شخصى برجسته در بین قوم حضرت مریم دانسته اند که مردم، زاهدان و تقوا پیشگان را، به او منتسب مى کردند. این مفسران، انتساب مریم را به او از این باب مى دانند.
۴- مریم(س) داراى برادرى پاک سیرت به نام هارون * (یأخت هرون) ممکن است قوم مریم به این جهت به او «أخت هارون» گفته باشند که وى برادرى به این نام داشته است و چون خوش نامى او مانند پاکدامنى پدر و مادر مریم(س) زبانزد مردم بوده است، آنان انتساب مریم را به چنین افراد شایسته، دلیل نارواتر بودن گناهش دانسته اند.
۵- پدر و مادر مریم(س) میان مردم زمان خود، به پاکى و صلاح مشهور بودند. (ما کان أبوک امرأ سوء و ما کانت أُمّک بغیًّا)
۶- مردم بیت المقدس، مریم(س) را به زنا متهم کردند. (و ما کانت أُمّک بغیًّا) «بغىّ»، یعنى زن بدکاره (قاموس). مردم گرچه مریم(س) را صریحاً به زنا متهم نکردند، ولى با کنایه این کار را انجام دادند. جمله «و ما کانت ...» (مادرت بدکاره نبود)، یعنى تو این چنین هستى.
۷- خانواده به ویژه پدر، در رشد یا انحطاط اخلاقى فرزندان نقشى مؤثر دارد. (ما کان أبوک امرأ سوء و ما کانت أُمّک بغیًّا) تعبیرى که قوم مریم در باره پدر او به کار بردند، نفى همه پلیدى ها بود، حاکى از این که بدى هاى پدر - هرچه باشد - زمینه مناسبى براى فساد فرزندان خواهد شد و تأثیر رفتار مادر به آن گستردگى نیست.
۸- صدور کردار ناروا از فرزندان انسان هاى صالح و خویشاوندانِ شخصیت هاى برجسته، نکوهیده تر و شرم آورتر از ارتکاب آن از سوى دیگران است. (یأخت هرون ما کان أبوک امرأ سوء و ما کانت أُمّک بغیًّا)
۹- مریم(س) و خاندان او، افرادى سرشناس در بین مردم عصر خویش (یأخت هرون ما کان أبوک امرأ سوء و ما کانت أُمّک بغیًّا)
روایات و احادیث
۱۰- «روى عن النبى(ص) أنّه قال: هارون الذى ذکروه[فى قوله تعالى: یا أخت هارون] هو هارون أخو موسى(ع) ; از رسول خدا(ص) روایت شده که فرمود: هارونى که آنان (قوم مریم) او را یاد کرده اند، همان هارون برادر موسى است».[۱]
۱۱- «عن المغیرة بن شعبة قال: بعثنى رسول اللّه(ص) إلى أهل نجران فقالوا: أرأیت ما تقرأون ؟ «یا أخت هارون» و موسى قبل عیسى بکذا و کذا قال: فرجعت فذکرت ذلک لرسول اللّه(ص)، فقال: ألاّ أخبرتهم أنّهم کانوا یسمّون بالأنبیاء والصالحین قبلهم; مغیره بن شعبه گفت: پیامبر(ص) مرا به سوى اهل نجران اعزام کرد، پس آنان گفتند: بگو بدانیم این که شما مى خوانید؟ «یا أخت هارون» (معناى آن چیست) در حالى که موسى مدت ها قبل از عیسى بوده (و «هارون» برادر او است). (مغیره) گفت: برگشتم و جریان را به رسول خدا(ص) گفتم، فرمود: چرا به آنان خبر ندادى که اهل آن زمان، به نام انبیا و صالحین قبل از خودشان نام گذارى مى کردند».[۲]
موضوعات مرتبط
- پدر: اهمیت نقش پدر ۷
- خانواده: نقش خانواده ۷
- صالحان: عمل ناپسند خویشاوندان صالحان ۸; عمل ناپسند فرزندان صالحان ۸
- فرزند: عوامل انحطاط فرزند ۷; عوامل تکامل فرزند ۷
- مریم(ع): برادر مریم(ع) ۴; تهمت زنا به مریم(ع) ۶; حُسن پیشینه والدینمریم(ع) ۵; سرزنش مریم(ع) ۱; شخصیت مریم(ع) در یهود ۹; شخصیت نیاکان مریم(ع) در یهود ۹; عفت والدین مریم(ع) ۱، ۵; قصه مریم(ع) ۱، ۶; نیاکان مریم(ع) ۳
- هارون(ع): احترام هارون(ع) ۲; ملاک انتساب به هارون(ع) ۲; نسل هارون(ع) ۳; هارون(ع) در یهود ۲; هارون(ع) و مریم(ع) ۱۰، ۱۱
- یهود: تهمتهاى یهود دوران مریم(ع) ۶; سرزنشهاى یهود دوران مریم(ع) ۱