آل عمران ٤٢
ترجمه
آل عمران ٤١ | آیه ٤٢ | آل عمران ٤٣ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«طَهَّرَکِ»: تو را از ناپاکیها زدوده است و از اتّهامات یهودیان پاکیزه داشته است. «إصْطَفَاکِ عَلَی نِسَآءِ الْعَالَمِینَ»: تو را بر سائر زنان جهانیان برتری داد؛ در این که تو یگانه زنی هستی که برای خدمت در کلیسا پذیرفته شده و بدون شوهر، صاحب نوزاد گشته است.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
- آيات ۶۰ - ۴۲، سوره آل عمران
- منظور از اصطفا (برگزيدن ) و تطهير مريم سلام اللّه عليها
- وجه اينكه قضاياى مربوط به مريم عليها السلام از اخبار غيبى شمرده شده است
- وجه تعبير به ((ملائكه )) در جمله ((اذ قالت الملائكة ...))
- گفتار معصومين در تفسير ((كلمه ))
- معناى ((كلمه خدا)) و مراد از ((كلمه )) در جمله : ((يبشرك بكلمة منه ...))
- وجه تسميه عيسى به مريم (عليهما السلام ) به ((مسيح ))
- يهود و كلمه ((مسيح ))
- معناى كلمه ((عيسى ))
- اقوالى كه درباره سخن گفتن عيسى (ع )با مردم در سن كهولت ، گفته شده است
- مراد از ((تورات )) ((انجيل )) در قرآن كريم
- بعثت حضرت عيسى (ع ) عموميت داشته ، هر چند رسالت او به سوى بنىاسرائيل بوده است
- معجزات عيسى (ع ) مستند به اذن خدا بوده است و عيسى (ع ) در صدور آن آيات استقلالىنداشته است
- معجزات حضرت عيسى (ع ) در خارج ، از آن جناب صادر مى شده است
- جمله ((مصدقا لما بين يدى من التورية ...)) براى اينكه عيسى (ع ) تورات موجود درزندگى خودرا قبول داشته است دلالت نمى كند
- عملى كه عيسى (ع ) براى باز شناختن مؤ منين به خود وتشكل دادن به آنها انجام داد
- قيد ((الى اللّه )) در آيه به چه جهتى آمده است ؟
- مراد از ايمان در جمله ((قال الحواريون نحن انصار اللّه آمنا باللّه ...)) ايمان بعد ازايمان است
- راه عبادت كوتاهترين راه به سوى خداى سبحان است
- معناى ((توفى )) و تفاوت مورد استعمال اين كلمه با كلمه ((موت ))
- توّفى حضرت عيسى به معناى گرفتن آن حضرت از دست يهود است
- منظور از ((رفع عيسى به سوى خدا)) و ((تطهير او از كافران ))
- مراد از تفوق پيروان عيسى (ع ) بر كافران تا روز قيامت
- مقصود از تفّوق حجت تفوق از نظر مقبوليت نيست
- تبعيت از نياكان سبب مى شود كه مراد عموم يهود و مطلق نصارا باشد
- وعده نيكو به پيروان حقيقى (قولى و عملى ) عيسى (ع )
- دو حجت و دليل بر نفى الوهيت عيسى (ع ) در تمثيل او به آدم (ع )
- جمله ((الحق من ربك )) از بديع ترين بيانات قرآنى است
- بحث روايتى (در ذيل آيات كريمه گذشته )
- رواياتى درباره برترين زنان عالم : (فاطمه (س ) مريم ، خديجه و آسيه )
- اثبات سيادت اثبات عالى ترين مراتب اصطفاء است
- اخبار غيب حضرت عيسى (ع ) معجزه قابلقبول براى مردم بود
- روايتى درباره آنچه در شريعت عيسى (ع ) آمده بود
- روايت درباره به دار آويختن حضرت عيسى (ع )
- روايتى در مورد كيفيت بالا بردن عيسى (ع ) به آسمان
- روايتى از امام رضا (ع ) درباره قضيه حضرت عيسى (ع )
- بحث روايتى ديگر در معناى محدث
- فرق ميان نبى ، رسول و محدث
- على (ع ) محدث بود
- مطالبى پيرامون ((وحى )) و واژه ((محدث ))
- تشخيص القائات رحمانى از شيطانى مستند به تاءييد الهى است و خارج از معيارهاىمعمولى تشخيص است
- توضيح اينكه : ((محدث صوت فرشته را مى شنود ولى فرشته را نمى بيند))
نکات آیه
۱ - مژده ملائکه به مریم (س) در برگزیدگى او از طرف خداوند (و اذ قالت الملئکة یا مریم انّ اللّه اصطفیک)
۲ - امکان سخن گفتن فرشتگان، با غیر انبیاى الهى (و اذ قالت الملئکة یا مریم)
۳ - عظمت مقام و منزلت مریم، نزد پروردگار (و اذ قالت الملئکة یا مریم انّ اللّه اصطفیک ) نزول ملائکه بر مریم و برگزیدن وى، دلالت بر ارجمندى مقام مریم نزد خداوند دارد.
۴ - پیام الهى به مریم، توسط ملائکه (و اذ قالت الملئکة یا مریم ان اللّه اصطفیک )
۵ - برگزیدگى و پاکیزه گشتن مریم (س) از سوى خدا (یا مریم انّ اللّه اصطفیک و طهّرک)
۶ - پاکى و برگزیده شدن مریم، زمینه برگزیده شدن خاندان عمران نزد خداوند (یا مریم انّ اللّه اصطفیک ) «و اذ قالت ... » عطف است به «اذ قالت ... » در آیه سى و پنجم و ظرف است براى «اصطفى ... ال عمران» ; یعنى آنگاه آل عمران برگزیده شدند که مریم را خداوند برگزید و پاک گردانید.
۷ - مریم، داراى مقام عصمت از گناه (انّ اللّه اصطفیک و طهّرک) متعلق تطهیر حذف شده است و حذف متعلق، دلالت بر عموم دارد; یعنى تطهیر از هر پلیدى. و چون هر گناهى، پلیدى است، بنابراین مریم (س) از ارتکاب هر گناهى مبرّا و معصوم است.
۸ - عنایت خاص خداوند به مریم (س) (یا مریم انّ اللّه اصطفیک )
۹ - پاک گشتن مریم، در پرتو خالص گردانیدن او (انّ اللّه اصطفیک و طهّرک و اصطفیک على نساء العالمین) از اینکه جمله «و طهرک ... » پس از «اصطفیک » آمده، به نظر مى رسد خالص گرداندن مریم، دخیل در تطهیر وى بوده است. گفتنى است که معناى «اصطفاء» خالص گرداندن از پلیدیهایى است که دیگران به آن مبتلا هستند (مفردات راغب).
۱۰ - مریم، برگزیده الهى و سرآمد زنان جهان (یا مریم انّ اللّه ... و اصطفیک على نساء العالمین) کلمه «اصطفاء» آنگاه که با «على» متعدّى شود به معناى مقدم بودن و سرآمد شدن است. و آنگاه که مطلق ذکر شود به معناى انتخاب است. بنابراین «اصطفیک » در جمله «انّ اللّه اصطفیک » به معناى انتخاب و گزینش مریم است و در «اصطفیک على نساء العالمین»، به معناى مقدم داشتن او بر دیگران است.
۱۱ - خلوص و پاکى مریم و برگزیدگى او، زمینه سرآمد شدن او بر زنان جهان (انّ اللّه اصطفیک و طهّرک و اصطفیک على نساء العالمین) به نظر مى رسد تقدیم جمله «اصطفیک و طهّرک» بر «اصطفیک على نساء العالمین»، دلالت داشته باشد بر دخالت برگزیدگى و طهارت مریم براى سرآمد شدن او.
۱۲ - مریم، نمونه و الگویى براى تمامى زنان عالم (اصطفیک و طهّرک و اصطفیک على نساء العالمین)
۱۳ - طهارت از هر آلودگى، ارزشى براى برگزیدگان الهى (طهرک و اصطفیک )
۱۴ - طهارت و پاکدامنى، ملاکى براى ارزیابى مقام زن (طهرک و اصطفیک )
روایات و احادیث
۱۵ - مریم، برگزیده خداوند از نسل انبیاى الهى (یا مریم انّ اللّه اصطفیک ) امام باقر (ع) در معنى آیه فوق فرمود: ... اصطفیک من ذریّة الانبیاء.[۱]
۱۶ - مریم، زنى که از میان زنان جهان، براى زادن عیسى بدون پدر برگزیده شد. (و اصفیک على نساء العالمین) امام باقر (ع) در معنى آیه فوق فرمود: ... اصطفیک لولادة عیسى من غیر فحل.[۲]
۱۷ - پاکدامنى پدران و مادران حضرت مریم(ع) از زنا (طهّرک و اصطفیک على نساء العالمین) امام باقر (ع) در معنى آیه فوق فرمود: ... و طهّرها من ان یکون فى ولادتها من آبائها و امّهاتها سفاح ... .[۳]
۱۸ - مریم برگزیده و سرآمد زنان عصر خویش (و اصطفیک على نساء العالمین) امام صادق (ع) فرمود: فرشتگان به حضرت فاطمه زهرا (س) گفتند: ... انّ مریم کانت سیّدة نساء عالمها ... .[۴]
موضوعات مرتبط
- آل عمران: ۶
- اخلاص: آثار اخلاص ۹، ۱۱
- ارزیابى: ملاکهاى ارزیابى ۱۴
- ارزشها: ملاکهاى ارزشها ۱۳، ۱۴
- انبیا: نسل انبیا ۱۵
- برگزیدگان: ۱، ۵، ۶، ۱۰، ۱۵، ۱۶، ۱۸ پاکى برگزیدگان ۱۳
- پاکیزگى: عوامل پاکیزگى ۶
- پاکان: ۵، ۶، ۷، ۹
- پاکى: آثار پاکى ۱۱ ; ارزش پاکى ۱۳، ۱۴
- تربیت: الگوى تربیت ۱۲
- خدا: لطف خدا ۸
- زن: مقام زن ۱۴ ; عفت زن ۱۴
- زنان: ۱۰، ۱۱، ۱۲، ۱۵، ۱۶، ۱۸
- عیسى (ع): ۱۶
- مخلصان: مقام مخلصان ۱۱
- مریم (س): ۱، ۴ برگزیدگى مریم (س) ۱، ۵، ۶، ۱۰، ۱۱، ۱۵، ۱۶، ۱۸ ; بشارت به مریم (س) ۱ ; پاکى مریم (س) ۵، ۹ ; عصمت مریم (س) ۷ ; مقام مریم (س) ۳، ۵، ۶، ۷، ۸، ۹، ۱۱، ۱۲، ۱۵، ۱۷، ۱۸ ; نیاکان مریم (س) ۱۷
- مقربان: ۳
- ملائکه: ۱، ۱۴ تکلم ملائکه ۲
منابع
- ↑ مجمع البیان، ج ۲، ص ۷۴۶، نورالثقلین، ج ۱- ، ص ۳۳۶، ح ۱۳۰.
- ↑ مجمع البیان، ج ۲، ص ۷۴۶ ; نورالثقلین، ج ۱- ، ص ۳۳۶، ح ۱۳۰.
- ↑ تفسیر عیاشى، ج ۱، ص ۱۷۳، ح ۴۷ ; نورالثقلین، ج ۱، ص ۳۳۶، ح ۱۲۷ ; بحار الانوار، ج ۱۴، ص ۱۹۲، ح ۲.
- ↑ علل الشرایع، ص ۱۸۲، ح ۱، باب ۱۴۶. و ص ۳۳۷، ح ۱۳۱ ; نورالثقلین، ج ۱، ص ۳۳۶، ح ۱۲۹.