آل عمران ٢٧
ترجمه
آل عمران ٢٦ | آیه ٢٧ | آل عمران ٢٨ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«تُولِجُ»: داخل میگردانی. وارد میکنی. «تُخْرِجُ الْحَیَّ مِنْ ...»: زنده را از مرده، و مرده را از زنده پدیدار میسازی. همان گونه که شب به داخل روز میخزد و روز از شب میخیزد، عین این خَزِش و خیزِش در سلولهای بدن موجود زنده برقرار است. پیوسته سلولهائی میمیرند و سلولهای دیگری به وجود میآیند، و چرخه حیات و موت لحظهای متوقّف نمیگردد.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
- آيات ۲۷ - ۲۶، سوره آل عمران
- معناى كلمه ((ملك )) و اقسام آن
- ((مالكالملك )) و ((مليك الملوك )) بودن خداى عزوجل
- ملك و مُلك اعتبارى نيز درباره خدا صادق است
- سه مطلب درباره ((قل الهم مالك الملك ...))
- ملك ، چه حق و چه باطل از ناحيه خداى تعالى است
- معناى ((عزت )) و ((ذلت )) و بيان اينكه عزت فقط از آن خدا از ناحيه او است
- معناى ((خير)) و بيان اينكه اين كلمه افعلتفضيل نيست
- خير در قرآن اسم خدا نيست بلكه صفت خدا است
- جمله ((بيدك الخير)) دلالت دارد بر اينكه خير منحصر در خداى تعالى است
- خير و شر تكوينى و خير و شر تشريعى
- مراد از بيرون آوردن زنده از مرده و مرده از زنده
- چهار مقابله لطيف در دو آيه شريفه
- رزق از نظر قرآن به چه معنا است ؟
- آنچه انسان در راه حرام مورد بهره بردارى قرار مى دهد رزق خدا نيست
- رزق همه موجودات به اذن خدا است
- هر چه رزق است خير و مخلوق است و هر چه مخلوق است رزق و خير است
- رزقى كه خداى سبحان مى دهد عطيه اى است بدون عوض ، و در برابر حقى نيست
- تقسيم رزق به دو قسم : عام و خاص
- رزق ، چيزى است كه مورد انتفاع مرزوقواقع شود و ربطى به زيادى و كمى مال ندارد
- بحث روايتى
- آيا ملك و حكومت بنى اميه را خدا به آنان داد؟
- اشتباه بنى اميه در فهم آيه ملك
- دو روايت به معناى ((تخرج الحى من الميت و تخرج ميت من الحى ))
- رواياتى در باره ((رزق )) و اينكه روزى هر كس مقدر است
- بحث علمى
- ضرورى بودن نظام حكومت در اجتماع
- تحول بشر در تغيير حكومت سلطنتى به حكومت جمهورى
- نقش مهم انبيا(ع ) در اصلاح و رفع نواقص نظامهاى حكومتى
- انبياء و مبارزه با خودكامگان زمان
- حكومت و ولايت در آيات قرآن كريم
- هدف اولياى دين از معارضه با استكبار جلوگيرى از فساد است
- بحث فلسفى (در مورد استناد امور اعتباريه به خداى سبحان )
نکات آیه
۱ - نوسان در مدّت شب و روز (تنظیم گردش ایّام)، از مظاهر قدرت الهى (انّک على کل شىء قدیر. تولج الّیل فى النهار و تولج النهار فى الّیل) «تولج النهار ... »، به معناى داخل کردن شب در روز و به عکس مى باشد که بیانگر کاسته شدن از یکى و افزوده شدن به دیگرى است. «تولج»، فعل مضارع است و دلالت بر استمرار این معنا دارد.
۲ - نوسان در مدت شب و روز، دربردارنده خیر و مصالح انسان (بیدک الخیر ... تولج الّیل فى النهار)
۳ - تبدیل تدریجى شب و روز، به یکدیگر (فاصله بین الطلوعین و غروب) به قدرت و حکمت الهى (انّک على کل شىء قدیر. تولج الّیل فى النهار) بنابراینکه «ولوج» به معناى تبدیل تدریجى باشد.
۴ - پدید آمدن زنده از مرده و مرده از زنده، به دست خداوند (و تخرج الحىّ من المیّت و تخرج المیّت من الحىّ)
۵ - پیدایش مستمر حیات و مرگ به دست خدا، نشانه قدرت اوست. (تخرج الحىّ من المیّت)
۶ - پیدایش جریان حیات در میان موجودات مرده و بى جان (و تخرج الحىّ من المیّت) از تقدیم «تخرج الحىّ ... » بر «تخرج المیّت ... » استفاده مى شود که ابتداءً موجودات بى جان آفریده شدند و از بستر آنها زنده ها به وجود آمدند.
۷ - خداوند به هر کس، به هر میزان که بخواهد، روزى مى دهد. (و ترزق من تشاء بغیر حساب) بنابراینکه مراد از «بغیر حساب»، نامحدود بودن اعطاى روزى باشد.
۸ - خداوند به هر کس که بخواهد، خارج از اسباب و عوامل طبیعى روزى مى دهد. (و ترزق من تشاء بغیر حساب) «بغیر حساب»، یعنى به وسیله اى که تحت محاسبه بشر نمى آید; و آن عبارت است از خارج بودن از اسباب طبیعى و عادى.
۹ - خداوند، داراى خزائن فیض پایان ناپذیر (و ترزق من تشاء بغیر حساب) روزى دادن بى حساب، مبتنى بر داشتن روزیها و فیوضاتى است بى حساب و پایان ناپذیر.
۱۰ - وجود تفاوت در روزى و معیشت انسانها، مشیّت خداوند است. (و ترزق من تشاء بغیر حساب) زیرا فرموده هر کس را بخواهد روزى فراوان مى دهد، و نفرموده است که به همه روزى فراوان داده مى شود.
۱۱ - نظام حاکم بر طبیعت، تابع تدبیر واحد و طبق مشیّت الهى است. (قل اللّهم مالک الملک ... و ترزق من تشاء بغیر حساب)
روایات و احادیث
۱۲ - خداوند، چه بسا مؤمنى را از کافر و کافرى را از مؤمن پدید مى آورد. (و تخرج الحىّ من المیّت و تخرج المیّت من الحىّ) امام صادق (ع): ... انّ اللّه عز و جل یقول: «یخرج الحىّ من المیّت و یخرج ... » یعنى المؤمن من الکافر و الکافر من المؤمن.[۱]
موضوعات مرتبط
- آفرینش: تدبیر آفرینش ۱۱ ; نظام آفرینش ۱۱
- آیات خدا: ۵ اسباب طبیعى: ۸
- انسان: مصالح انسان ۲
- توحید: ۱۱
- جهان بینى: ۴، ۶
- حیات: پیدایش حیات ۴، ۵، ۶
- خدا: حکمت خدا ۳ ; رزق خدا ۷، ۸، ۱۰ ; فیض خدا ۹ ; قدرت خدا ۱، ۳، ۴، ۵، ۶ ; مشیّت خدا ۷، ۸، ۱۰، ۱۱
- خیر: عوامل خیر ۲
- رزق: تفاوت در رزق ۱۰
- زمان: پیدایش زمان ۱، ۳
- شب و روز: ۱، ۲، ۳
- کافران: ۱۲
- مؤمنان: ۱۲
منابع
- ↑ معانى الاخبار، ص ۲۹۰، ح ۱۰ ; مجمع البیان، ج ۲، ص ۷۲۸.