البقرة ١٧٩

از الکتاب
نسخهٔ تاریخ ‏۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۳:۳۰ توسط 127.0.0.1 (بحث) (افزودن سال نزول)


ترجمه

و برای شما در قصاص، حیات و زندگی است، ای صاحبان خِرد! شاید شما تقوا پیشه کنید.

اى خردمندان شما را در قصاص زندگانى است، باشد كه پرهيزكار شويد
و اى خردمندان، شما را در قصاص زندگانى است، باشد كه به تقوا گراييد.
ای عاقلان، حکم قصاص برای حفظ حیات شماست تا مگر (از قتل یکدیگر) بپرهیزید.
ای صاحبان خرد! برای شما در قصاص مایه زندگی است، باشد که [از ریختن خون مردم بدون دلیل شرعی] بپرهیزید.
اى خردمندان، شما را در قصاص كردن زندگى است. باشد كه پروا كنيد.
ای خردمندان شما را در قصاص زندگانی نهفته است، باشد که تقوا پیشه کنید
اى خردمندان، شما را در قصاص، زندگانى است تا شايد پروا كنيد.
ای صاحبان خرد! برای شما در قصاص، حیات و زندگی است (بنابر مصلحت و حکمتی که در آن، و دقائق و نکاتی که در همه‌ی احکام است. این است که قانون قصاص را برای شما وضع کردیم تا از تجاوز و خونریزی بپرهیزید.) باشد که تقوا پیشه کنید.
و ای خردمندان! برای شما در پیگیری (جانیان)، زندگانی‌ای است؛ شاید (از تجاوز به جان‌های محترم دیگران) بپرهیزید.
و شما را است در قصاص (خون خواستن) زندگانیی ای خردمندان شاید پرهیزکاری کنید


البقرة ١٧٨ آیه ١٧٩ البقرة ١٨٠
سوره : سوره البقرة
نزول : ٩ هجرت
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ١٠
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«حَیَاةٌ»: زندگی. تنکیر آن برای تنویع یا تعظیم است. «أُوْلِی الأَلْبَابِ»: افراد باشعور. خردمندان. «أُوْلِی»: صاحبان. دارندگان. مفرد آن (ذُو) است. «أَلْبَابِ»: جمع لُبّ، مغزها. خردها و عقلها.


تفسیر

نکات آیه

۱ - قانون قصاص و اجراى آن موجب حیات جامعه اسلامى است. (و لکم فى القصاص حیوة)

۲ - قصاص، عاملى مهم و اساسى در بازدارى مردم از ارتکاب قتل (و لکم فى القصاص حیوة ... لعلکم تتقون)

۳ - بهره مندان از خرد ناب، توانا بر درک فلسفه قانون قصاص (حیات جامعه) (و لکم فى القصاص حیوة یأولى الألبب) زندگى در پرتو قانون قصاص و اجراى آن، براى همه جامعه اسلامى است نه خصوص خردمندان. بنابراین مخاطب قرار دادن اولى الألباب (دارندگان خرد ناب) در بیان حقیقت مذکور، اشاره به این دارد که: درک آن حقیقت در خور خردى ناب است.

۴ - تقدم مصالح جامعه بر مصلحت فرد (و لکم فى القصاص حیوة یأولى الألبب) از اینکه قرآن قانون قصاص را - که مرگ و نابودى فرد در آن است - براى حیات جامعه مقرر کرده است، مى توان به این نکته رسید که: از نظر قرآن مصالح جامعه بر مصلحت فرد مقدم است.

۵ - گذشت از حق قصاص تا زمانى پسندیده است که حکمت قانون قصاص از میان نرود. (فمن عفى له ... و لکم فى القصاص حیوة یأولى الألبب) طرح مسأله عفو از قصاص و مطالبه دیه و سپس بیان برترین حکمتهاى اجتماعى براى قصاص; یعنى، تضمین حیات جامعه، مى تواند اشاره به نکته اى باشد که در برداشت فوق آمده است.

۶ - قانون قصاص اصل و عفو از آن، تبصره آن است. (و لکم فى القصاص حیوة یأولى الألبب)

۷ - ارزش حیات و زندگى دنیوى انسانها، در گرو رسیدن آنان به تقواپیشگى است. (و لکم فى القصاص حیوة ... لعلکم تتقون) برداشت فوق مبتنى بر این نکته است که «لعلکم ...» بیان غایت براى «حیاة» باشد; یعنى، قانون قصاص تشریع شد تا حیات جامعه را تضمین کند و حیات و زندگى به خودى خود ارزشى ندارد مگر اینکه زمینه اى براى تحصیل تقوا باشد.

روایات و احادیث

۸ - حضرت على(ع) فرموده است: «فرض اللّه ... القصاص حقناً للدماء ... ;[۱] خداوند ... قصاص را تشریع کرده تا خونها محفوظ باشد ... ».

موضوعات مرتبط

  • احکام: فلسفه احکام ۸
  • ارزشها: ملاک ارزشها ۷
  • انسان: ارزش حیات انسان ها ۷
  • اولوا الالباب: قدرت درک اولوا الالباب ۳
  • تقوا: اهمیّت تقوا ۷
  • جامعه: تقدم مصالح جامعه ۴
  • جامعه اسلامى: عوامل حیات جامعه اسلامى ۱، ۳
  • جرایم: عوامل پیشگیرى از جرم ۲
  • زندگى: ارزش زندگى دنیوى ۷
  • فرد: مصالح فرد ۴
  • قتل: موانع قتل ۲
  • قصاص: آثار قصاص ۱، ۲; اصالت قصاص ۶; تبصره قانون قصاص ۶; عفو از قصاص ۶; فلسفه قصاص ۱، ۲، ۳، ۵، ۸; محدوده عفو از قصاص ۵
  • کنترل اجتماعى: ابزار کنترل اجتماعى ۲
  • مصلحت: اهمیّت مصلحت نوعى ۴

منابع

  1. نهج البلاغه، حکمت ۲۵۲; نورالثقلین، ج ۱- ، ص ۱۵۸، ح ۵۲۳.