۱۷٬۲۴۷
ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش |
|||
خط ۶: | خط ۶: | ||
<span id='link234'><span> | <span id='link234'><span> | ||
==محتواى كلى سوره مباركه | ==محتواى كلى سوره مباركه «زمر» == | ||
از خلال آيات اين سوره | از خلال آيات اين سوره بر مى آيد كه مشركان معاصر رسول خدا «صلّى اللّه عليه و آله و سلّم»، از آن جناب درخواست كرده اند كه از دعوتش به سوى توحيد و از تعرض به خدايان ايشان صرف نظر كند، و گرنه نفرين خدايان گريبانش را خواهد گرفت. | ||
در پاسخ | در پاسخ آنان، اين سوره كه به وجهى قرين سوره «ص» است، نازل شده و به آن جناب تأكيد كرده كه دين خود را خالص براى خداى سبحان كند، و اعتنايى به خدايان مشركان نكند. و علاوه بر آن، به مشركان اعلام نمايد كه مأمور به توحيد و اخلاص دين است. توحيد و اخلاصى كه آيات و ادلۀ وحى و عقل، همه بر آن تواتر دارند. و لذا مى بينيم خداى سبحان، در خلال سوره، چند نوبت كلام را متوجه اين مسأله مى سازد. | ||
مثلا در آغاز سوره مى فرمايد: | مثلا در آغاز سوره مى فرمايد: «فاعبُدِ اللّهَ مُخلِصاً لَهُ الدّين». و باز در آيه بعدى مى فرمايد: «ألا لِلهِ الدّينُ الخَالِص». سپس در وسط سوره، دوباره به اين مسأله بر مى گردد و مى فرمايد: «قُل إنّى أُمِرتُ أن أعبُدَ اللّهَ مُخلِصاً لَهُ الدّين». و باز در آيه ۱۴ مى فرمايد: «قُل اللّه أعبُدُ مُخلِصاً لَهُ دِينى». و در آيه ۱۵ مى فرمايد: «فَاعبُدُوا مَا شِئتُم مِن دُونِه». | ||
آنگاه در آيه ۳۰ اعلام مى دارد كه : | آنگاه در آيه ۳۰ اعلام مى دارد كه: «إنّكَ مَيّتٌ وَ إنّهُم مَيّتُون...»، و در آيه ۳۶ مى پرسد: «ألَيسَ اللّهُ بِكَافٍّ عَبدَهُ وَ يُخَوّفُونَكَ بِالّذِينَ مِن دُونِه». و در آيه ۳۹ تهديد مى كند به اين كه: «قُل يَا قَومِ اعمَلُوا عَلَى مَكَانَتِكُم إنّى عَامِلٌ». و در آيه ۶۴ مى فرمايد: «قُل أفَغَير اللّهِ تَأمُرُونّى أعبُدُ أيّهَا الجَاهِلُون». و همچنين، اشارات ديگرى كه همه دلالت بر اين دارد كه مشركان، از آن جناب خواسته بودند دست از دعوت به توحيد بردارد. | ||
آنگاه به استدلال بر يكتايى خدا در ربوبيت و الوهيت | آنگاه به استدلال بر يكتايى خدا در ربوبيت و الوهيت پرداخته، هم از طريق وحى و هم از طريق برهان عقلى، و هم از راه مقايسه بين مؤمنان و مشركان، آن را اثبات مى كند. | ||
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۷ صفحه ۳۵۴ </center> | <center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۷ صفحه ۳۵۴ </center> | ||
و مقايسه مزبور مقايسه اى لطيف است . چند | و مقايسه مزبور مقايسه اى لطيف است. چند نوبت، مؤمنان را به بهترين اوصاف ستوده، و به پاداش هايى كه به زودى در آخرت دارند، بشارت مى دهد. و هرجا سخن از مشركان به ميان آورده - علاوه بر وبال اعمالشان، كه در دنيا گريبانشان را مى گيرد، وبالى نظير آن وبال ها كه به ساير امت هاى گذشته به كيفر تكذيب آيات خدا رسيد، و آن عبارت بود از خوارى در دنيا، كه البته عذاب آخرت قابل مقايسه با آن نيست - ايشان را به خسران و عذاب آخرت بشارت مى دهد. | ||
و به همين | و به همين منظور، در اين سوره - و مخصوصا در آخرش - روز قيامت را به روشن ترين اوصافش، وصف كرده، و در همين جا، سوره را خاتمه داده است. | ||
و اين | و اين سوره، به شهادت سياق آياتش در مكه نازل شده، و چنين به نظر مى رسد كه يك دفعه نازل شده باشد. چون آيات آن، بسيار به هم مربوط و متصل است. | ||
و اين ده آيه كه ما از اول آن | و اين ده آيه كه ما از اول آن آورديم، هم از طريق وحى دعوت مى كند و هم از طريق حجت هاى عقلى، و نخست روى سخن را متوجه رسول خدا «صلّى اللّه عليه و آله و سلّم» مى كند. | ||
«'''تَنزِيلُ الْكِتَابِ مِنَ اللَّهِ الْعَزِيزِ الحَْكِيمِ'''»: | «'''تَنزِيلُ الْكِتَابِ مِنَ اللَّهِ الْعَزِيزِ الحَْكِيمِ'''»: | ||
كلمۀ «تَنزِيلُ الكِتَاب»، خبر است براى مبتدايى كه حذف شده. و كلمۀ «تَنزِيل»، مصدر به معناى مفعول است. در نتيجه، اضافۀ اين مصدر به كلمۀ «كتاب»، اضافۀ صفت به موصوف خودش است. و كلمه «مِنَ اللّه»، متعلق به «تنزيل» است. در نتيجه معناى آيه چنين مى شود: اين كتابى است نازل شده، از طرف خداى عزيز حكيم. | |||
ولى بعضى از | ولى بعضى از مفسران، كلمۀ «تَنزِيلُ الكِتاب» را مبتدا و كلمۀ «مِنَ اللّه» را، خبر آن گرفته اند. و بعيد نيست وجه اول، به ذهن نزديك تر باشد. | ||
<span id='link235'><span> | <span id='link235'><span> | ||
==اشاره به معناى | ==اشاره به معناى «إنزال» و «تنزيل» قرآن كريم == | ||
«'''إِنَّا أَنزَلْنَا إِلَيْك الْكتَاب بِالْحَقِّ فَاعْبُدِ اللَّهَ مخْلِصاً لَّهُ الدِّينَ'''»: | «'''إِنَّا أَنزَلْنَا إِلَيْك الْكتَاب بِالْحَقِّ فَاعْبُدِ اللَّهَ مخْلِصاً لَّهُ الدِّينَ'''»: | ||
ویرایش