۱۶٬۳۳۸
ویرایش
برچسبها: ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه |
برچسبها: ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه |
||
خط ۱۸۱: | خط ۱۸۱: | ||
و بعضى از مفسّران، به منظور جمع بين دو دسته روايات گفته اند: ممكن است دو نوبت نازل شده باشد؛ يكى در مكّه و بار ديگر در مدينه. | و بعضى از مفسّران، به منظور جمع بين دو دسته روايات گفته اند: ممكن است دو نوبت نازل شده باشد؛ يكى در مكّه و بار ديگر در مدينه. | ||
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۲۰ صفحه ۶۳۸ </center> | <center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۲۰ صفحه ۶۳۸ </center> | ||
* إِنَّا أَعْطيْنَك الْكَوْثَرَ: | * «'''إِنَّا أَعْطيْنَك الْكَوْثَرَ'''»: | ||
* اقوال مختلف درباره مراد از «'''كوثر'''»: | * اقوال مختلف درباره مراد از «'''كوثر'''»: | ||
خط ۲۰۶: | خط ۲۰۶: | ||
<span id='link445'><span> | <span id='link445'><span> | ||
* «'''فَصلِّ لِرَبِّك وَ انحَرْ | * «'''فَصلِّ لِرَبِّك وَ انحَرْ'''»: | ||
«'''مراد از امر به صلاة و نحر، بعد از منت گذاردن به إعطا كوثر'''» | «'''مراد از امر به صلاة و نحر، بعد از منت گذاردن به إعطا كوثر'''» | ||
خط ۲۱۸: | خط ۲۱۸: | ||
بعضى ديگر گفته اند: معنايش اين است كه: براى پروردگارت نماز بخوان، و وقتى سر از ركوع بر مى دارى، به طور كامل بايست. بعضى ديگر، معانى ديگرى هم ذكر كرده اند. | بعضى ديگر گفته اند: معنايش اين است كه: براى پروردگارت نماز بخوان، و وقتى سر از ركوع بر مى دارى، به طور كامل بايست. بعضى ديگر، معانى ديگرى هم ذكر كرده اند. | ||
* «'''إِنَّ شانِئَك هُوَ الاَبْترُ | * «'''إِنَّ شانِئَك هُوَ الاَبْترُ'''»: | ||
كلمۀ «'''شانئ'''» به معناى دشمن خشمگين، و كلمۀ «'''أبتر'''» به معناى اجاق كور است، و اين كسى كه چنين زخم زبانى به آن جناب زده بود، «عاص بن وائل» بوده. | كلمۀ «'''شانئ'''» به معناى دشمن خشمگين، و كلمۀ «'''أبتر'''» به معناى اجاق كور است، و اين كسى كه چنين زخم زبانى به آن جناب زده بود، «عاص بن وائل» بوده. | ||
خط ۲۲۴: | خط ۲۲۴: | ||
بعضى گفته اند: مراد از «أبتر» منقطع از خير، و يا منقطع از قوم خويش است، كه خواننده توجه فرمود، اين قول با روايات شأن نزول نمى سازد. | بعضى گفته اند: مراد از «أبتر» منقطع از خير، و يا منقطع از قوم خويش است، كه خواننده توجه فرمود، اين قول با روايات شأن نزول نمى سازد. | ||
* «'''بحث روایى | * «'''بحث روایى'''»: | ||
در الدرّ المنثور است كه: بخارى، ابن جرير و حاكم، از طريق ابى بشر، از سعيد بن جبير، از ابن عبّاس روايت كرده اند كه گفت: «كوثر» آن خيرى است كه خداى تعالى به رسول خدا «صلّى اللّه عليه و آله و سلّم» داد. ابوبشر مى گويد: به سعيد بن جبير گفتم: جمعى از مردم معتقدند كه «كوثر» نام نهرى در بهشت است. سعيد گفت: نهرى هم كه در بهشت است، يكى از خيرهايى است كه خداى تعالى، به آن جناب ارزانى داشته. | در الدرّ المنثور است كه: بخارى، ابن جرير و حاكم، از طريق ابى بشر، از سعيد بن جبير، از ابن عبّاس روايت كرده اند كه گفت: «كوثر» آن خيرى است كه خداى تعالى به رسول خدا «صلّى اللّه عليه و آله و سلّم» داد. ابوبشر مى گويد: به سعيد بن جبير گفتم: جمعى از مردم معتقدند كه «كوثر» نام نهرى در بهشت است. سعيد گفت: نهرى هم كه در بهشت است، يكى از خيرهايى است كه خداى تعالى، به آن جناب ارزانى داشته. |
ویرایش