روایت:من لايحضره الفقيه جلد ۱ ش ۲۶۸۶

از الکتاب


آدرس: من لا يحضره الفقيه، جلد ۱، أَبْوَابُ الصَّلَاةِ وَ حُدُودِهَا-بَابُ الْجَمَاعَةِ وَ فَضْلِهَا

و قال ابو جعفر ع :

إِنْ صَلَّى قَوْمٌ بَيْنَهُمْ وَ بَيْنَ اَلْإِمَامِ مَا لاَ يُتَخَطَّى فَلَيْسَ ذَلِكَ اَلْإِمَامُ لَهُمْ بِإِمَامٍ وَ أَيُّ صَفٍّ كَانَ أَهْلُهُ يُصَلُّونَ بِصَلاَةِ إِمَامٍ وَ بَيْنَهُمْ وَ بَيْنَ اَلصَّفِّ اَلَّذِي يَتَقَدَّمُهُمْ مَا لاَ يُتَخَطَّى فَلَيْسَ تِلْكَ لَهُمْ بِصَلاَةٍ وَ إِنْ كَانَ‏ سِتْراً أَوْ جِدَاراً فَلَيْسَ تِلْكَ لَهُمْ بِصَلاَةٍ إِلاَّ مَنْ كَانَ حِيَالَ اَلْبَابِ قَالَ وَ قَالَ هَذِهِ اَلْمَقَاصِيرُ إِنَّمَا أَحْدَثَهَا اَلْجَبَّارُونَ وَ لَيْسَ لِمَنْ صَلَّى خَلْفَهَا مُقْتَدِياً بِصَلاَةِ مَنْ فِيهَا صَلاَةٌ قَالَ‏ وَ قَالَ أَيُّمَا اِمْرَأَةٍ صَلَّتْ خَلْفَ‏ إِمَامٍ وَ بَيْنَهَا وَ بَيْنَهُ مَا لاَ يُتَخَطَّى فَلَيْسَ لَهَا تِلْكَ بِصَلاَةٍ قَالَ قُلْتُ فَإِنْ جَاءَ إِنْسَانٌ يُرِيدُ أَنْ يُصَلِّيَ كَيْفَ يَصْنَعُ وَ هِيَ إِلَى جَانِبِ اَلرَّجُلِ‏ قَالَ يَدْخُلُ‏ بَيْنَهَا وَ بَيْنَ اَلرَّجُلِ وَ تَنْحَدِرُ هِيَ شَيْئاً


من لايحضره الفقيه جلد ۱ ش ۲۶۸۵ حدیث من لايحضره الفقيه جلد ۱ ش ۲۶۸۷
روایت شده از : امام محمّد باقر عليه السلام
کتاب : من لايحضره الفقيه - جلد ۱
بخش : أبواب الصلاة و حدودها-باب الجماعة و فضلها
عنوان : حدیث امام محمّد باقر (ع) در کتاب من لا يحضره الفقيه جلد ۱ أَبْوَابُ الصَّلَاةِ وَ حُدُودِهَا-بَابُ الْجَمَاعَةِ وَ فَضْلِهَا
موضوعات :

ترجمه

‏محمد جواد غفارى, من لا يحضره الفقيه - جلد ۲ - ترجمه على اكبر و محمد جواد غفارى و صدر بلاغى, ۴۷

امام محمّد باقر عليه السّلام فرمود: هر گاه گروهى نماز بخوانند و ميان آنان و امام چندان فاصله باشد كه با برداشتن يك گام فراخى آن پر نشود آن امام براى ايشان امام نيست، و هر صف جماعتى كه با پيشنمازى نماز ميكنند و فاصله ميان آنان با نمازگزاران صف ما بعد، چندان باشد كه يك گام آن را پر نكند، نماز ايشان نماز نيست يا تمام و درست نيست، و اگر در ميانه آن دو، پرده يا ديوارى باشد آن نماز براى ايشان نماز صحيح نيست، مگر نماز كسى كه محاذى در ميباشد (كه بر آن ديوار باشد، چون ايشان صرف نظر از فاصله مأمومين ميتوانند امام را ببينند). راوى (زراره) گويد: آن حضرت اضافه فرمود: اين مقصوره‏هاى موجود (كه امام در آن قرار گرفته و از نظر مأمومين دور و غير قابل رؤيت مى‏شود) ساخته دست ستمكاران است (مثل ستمگران و حكّام بنى اميّه، و در زمان رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله چنين مقصوره‏ها نبود) و كسى كه به امامى اقتدا كند كه در مقصوره است از طرفين مقصوره (چون امام را خود نمى‏بيند و كسى كه امام را ببيند نيز نمى‏بيند) نمازش صحيح نيست. راوى ميگويد: باز آن حضرت فرمود: هر زنى كه به امامى اقتدا كرده و پشت سر او نماز بخواند ولى فاصله او با امام چندان باشد كه با برداشتن يك گام آن فاصله طىّ نشود، نمازش صحيح نيست، راوى گويد: عرض كردم: اگر در اين حال مردى بيايد و بخواهد به امام اقتدا كند، در حالى كه آن زن در جانب آن مرد است چه‏ مى‏كند؟ فرمود: ميان آن زن و مرد مى‏ايستد، و زن نيز خود را اندكى عقب مى‏كشد.


شرح

آیات مرتبط (بر اساس موضوع)

احادیث مرتبط (بر اساس موضوع)