النحل ١٧

از الکتاب
نسخهٔ تاریخ ‏۲۹ آبان ۱۳۹۲، ساعت ۰۵:۰۸ توسط 127.0.0.1 (بحث) (Edited by QRobot)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)


ترجمه

آیا کسی که (این گونه مخلوقات را) می‌آفریند، همچون کسی است که نمی‌آفریند؟! آیا متذکّر نمی‌شوید؟!

|پس آيا آن كه مى‌آفريند مانند كسى است كه نمى‌آفريند؟ چرا متوجه نمى‌شويد
پس آيا كسى كه مى‌آفريند چون كسى است كه نمى‌آفريند؟ آيا پند نمى‌گيريد؟
آیا آن خدایی که خلق می‌کند مانند آن کس (از فراعنه و بتان) است که هیچ چیز در عالم خلق نمی‌کند؟ آیا متذکر و هوشیار نمی‌شوید؟
بر این اساس آیا کسی که [همه چیز] می آفریند، مانند کسی است که [هیچ چیز] نمی آفریند؟ [پس کُرنش در برابر بتان بر پایه چه دلیلی است؟] آیا پند نمی گیرید؟
آيا آن كه مى‌آفريند همانند كسى است كه نمى‌آفريند؟ چرا درنمى‌يابيد؟
پس آیا کسی که می‌آفریند همانند کسی است که نمی‌آفریند؟ آیا پند نمی‌گیرید؟
آيا آن كه مى‌آفريند، مانند كسى است كه [هيچ چيز] نمى‌آفريند؟ آيا ياد نمى‌كنيد و پند نمى‌گيريد؟!
پس (ای وجدانهای بیدار! از نظر عقل) کسی که (این همه چیزهای عجیب و غریب و نعمتهای بزرگ و سترگ را) می‌آفریند، همچون کسی است که (چیزی) نمی‌آفریند؟ (آیا باید بت حقیر و انسان فقیر را شریک خدای جلیل کرد؟) آیا یادآور نمی‌شوید؟ (تا به اشتباه خود پی ببرید و از پرستش بتها و انسانها دست بردارید و تنها و تنها خدای یگانه را بپرستید و سپاسگزاری کنید).
پس آیا کسی که می‌آفریند چون کسی است که نمی‌آفریند؟ آیا پس (از این نشانه‌ها حقایقی را) به یاد نمی‌آورید؟
پس آیا آنکه می‌آفرد مانند آن است که نمی‌آفرد پس آیا یادآور نمی‌شوید


النحل ١٦ آیه ١٧ النحل ١٨
سوره : سوره النحل
نزول :
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ٩
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«أَفَمَنْ»: استفهام انکاری است.

آیات مرتبط (تعداد ریشه‌های مشترک)

تفسیر

نکات آیه

۱- خداوند، خالق و آفریننده تمام موجودات است. (خلق السموت و الأرض ... خلق الإنسن ... و الأنعم خلقها لکم ... ویخلق ما لاتعلمون ... و ما ذرأ لکم فى الأرض ... أفمن یخلق کمن لایخلق) از اینکه پس از بیان آفریده هاى مختلف فرمود: آیا کسى که خلق مى کند نظیر کسى است که خلق نمى کند، استفاده مى شود که او خالق همه چیز است.

۲- کسى که تمام موجودات را آفریده با کسى که هیچ موجودى را نیافریده، هیچ گونه شباهتى ندارد. (أفمن یخلق کمن لایخلق)

۳- هیچ گاه آفرینشگر با غیر آفرینشگر، قابل مقایسه نیست. (أفمن یخلق کمن لایخلق)

۴- قابل قیاس نبودن موجود آفرینشگر با موجود فاقد قدرت خلق، از بدیهیات عقلى است. (أفمن یخلق کمن لایخلق) طرح سؤال یاد شده در آیه بى آنکه جوابى براى او بدهد ارشاد به حکم عقل است.

۵- متذکر بودن و هوشمندى، عامل گرایش به توحید و ناسازگار با شرک است. (أفمن یخلق کمن لایخلق أفلاتذکّرون)

۶- به خاطر آوردن پدیده ها و مخلوقات خداوند، عامل تنبه و پندگیرى و بازشناسى خالقیت خداوند از مدعیان دروغین آفرینشگرى است. (أفمن یخلق کمن لایخلق أفلا تذکّرون) از اینکه خداوند پس از بیان مخلوقات فراوان - در قالب استفهام توبیخى - امر به تذکر و یادآورى مى کند، معلوم مى شود که توجه به مخلوقات عامل تذکر است.

۷- سؤال از وجدان و برانگیختن حس حق جویى، وسیله اى براى هوشیارى و روشى در اثبات حقایق (أفمن یخلق کمن لایخلق أفلاتذکّرون)

۸- بى توجهى به غیر قابل قیاس بودن خالق با غیر خالق، مذموم و ناپسند است. (أفمن یخلق کمن لایخلق أفلاتذکّرون)

موضوعات مرتبط

  • ایمان: عوامل ایمان به توحید ۵
  • پرسش: فواید پرسش ۷
  • تذکر: آثار تذکر ۵
  • حقایق: روش اثبات حقایق ۷
  • خالق: بداهت بی نظیرى خالق ۴; بی نظیرى خالق ۳
  • خدا: خالقیت خدا ۱; روش خدا شناسى ۶
  • ذکر: آثار ذکر خلقت موجودات ۶
  • عبرت: عوامل عبرت ۶
  • عمل: عمل ناپسند ۸
  • غفلت: غفلت از بی نظری خالق ۸
  • قیاس باطل ۳، ۴، ۸:
  • موجودات: بی نظیرى خالق موجودات ۲; خالق موجودات ۱; عبرت از موجودات ۶
  • وجدان: نقش وجدان ۷
  • هوشیارى: آثار هوشیارى ۵; زمینه هوشیارى ۷; ناهماهنگى هوشیارى با شرک ۵

منابع