النساء ٨٢

از الکتاب
نسخهٔ تاریخ ‏۲۹ آبان ۱۳۹۲، ساعت ۰۳:۲۵ توسط 127.0.0.1 (بحث) (Edited by QRobot)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)


ترجمه

آیا درباره قرآن نمی‌اندیشند؟! اگر از سوی غیر خدا بود، اختلاف فراوانی در آن می‌یافتند.

آيا در قرآن تدبر نمى‌كنند؟ اگر از جانب غير خدا بود قطعا در آن اختلاف فراوان مى‌يافتند
آيا در [معانىِ‌] قرآن نمى‌انديشند؟ اگر از جانب غير خدا بود قطعاً در آن اختلاف بسيارى مى‌يافتند.
آیا در قرآن از روی فکر و تأمل نمی‌نگرند؟ و اگر از جانب غیر خدا بود در آن اختلافی بسیار می‌یافتند.
آیا به قرآن [عمیقاً] نمی اندیشند؟ چنانچه از سوی غیر خدا بود، همانا در آن اختلاف و ناهمگونی بسیاری می یافتند.
آيا در قرآن نمى‌انديشند؟ هرگاه از سوى ديگرى جز خدا مى‌بود در آن اختلافى بسيار مى‌يافتند.
آیا در [معانی‌] قرآن نمی‌اندیشند؟ و اگر از نزد کسی غیر از خدا بود، در آن اختلاف بسیار می‌یافتند
آيا در قرآن نمى‌انديشند؟ و اگر از نزد غير خدا مى‌بود در آن ناسازگارى و ناهمگونى بسيار مى‌يافتند.
آیا (این منافقان) درباره‌ی قرآن نمی‌اندیشند (و معانی و مفاهیم آن را بررسی و وارسی نمی‌کنند تا به وجوب طاعت خدا و پیروی امر تو پی ببرند و بدانند که این کتاب به سبب ائتلاف معانی و احکامی که در بر دارد و این که بخشی از آن مؤیّد بخش دیگری است، از سوی خدا نازل شده است؟) و اگر از سوی غیرخدا آمده بود در آن تناقضات و اختلافات فراوانی پیدا می‌کردند.
پس آیا در قرآن تدبر نمی‌کنند و اگر (بر فرض محال، قرآن) از نزد غیر خدا بود همواره در آن اختلاف بسیاری می‌یافتند.
آیا تدبّر (بررسی) نمی‌کنند قرآن را و اگر می‌بود از نزد غیر از خدا همانا می‌یافتند در آن اختلافی بسیار


النساء ٨١ آیه ٨٢ النساء ٨٣
سوره : سوره النساء
نزول :
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ١٥
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«أَفَلا یَتَدَبَّرُونَ»: آیا بررسی نمی‌کنند و نمی‌اندیشند؟

آیات مرتبط (تعداد ریشه‌های مشترک)

تفسیر

نکات آیه

۱- ضرورت و لزوم تدبّر و اندیشه عمیق در قرآن (افلا یتدبّرون القران) اندیشه و تأمل مداوم در یک چیز را تدبّر مى گویند که از آن به «اندیشه عمیق» تعبیر شده است.

۲- قرآن، دلیل حقانیت رسالت پیامبر (ص) (و ارسلناک للنّاس رسولا و کفى باللّه شهیداً ... افلا یتدبّرون القران) در آیه ۷۹ بیان شد که خدا، شاهد حقانیت رسالت پیامبر (ص) است و در این آیه چگونگى شهادت را این چنین توضیح مى دهد که خداوند قرآن را به صورت معجزه بر پیامبر (ص) فرستاد تا شاهد حقانیّت او باشد.

۳- قرآن، کتابى قابل فهم براى همه (افلا یتدبّرون القران)

۳- قرآن، نام کتاب آسمانى پیامبر (ص) (افلا یتدبّرون القران)

۵- اندیشه نکردن در قرآن، مورد توبیخ و سرزنش خداوند (افلا یتدبّرون القران)

۶- تدبّر در قرآن، زمینه برطرف شدن نفاق و ضعف ایمان (و یقولون طاعة ... افلا یتدبّرون القران) ترغیب منافقان و مسلمانان ضعیف الایمان به تدبر در قرآن مى تواند به منظور ارائه رهنمودى براى برطرف شدن نفاق و ضعف ایمان آنان باشد.

۷- اگر قرآن از جانب خدا نبود، اختلافات بسیارى در آن یافت مى شد. (و لو کان من عند غیر اللّه لوجدوا فیه اختلافاً کثیراً) با توجّه به اینکه قرآن در مدت بیست و سه سال و در شرایط بسیار مختلف نازل گردید، بنابراین اگر از جانب غیر خداوند بود، طبعاً اختلافهاى فراوانى در آن پدیدار مى گشت.

۸- محتواى قرآن، شاهد حقانیت آن (افلا یتدبّرون القران و لو کان من عند غیر اللّه لوجدوا فیه اختلافاً کثیراً)

۹- قرآن، منزّه از هر گونه ناهمگونى و تضاد و تناقض (و لو کان من عند غیر اللّه لوجدوا فیه اختلافاً کثیراً) کلمه «کثیراً» قید توضیحى است ; یعنى در صورتى که قرآن از ناحیه غیر خداوند بود، در آن اختلاف یافت مى شد و این اختلاف همواره بسیار بود. بنابراین از وصف «کثیراً» مفهوم گرفته نمى شود و از قرآن انواع و اقسام اختلافات نفى مى گردد.

۱۰- اسلام، دین اندیشه و برهان (افلا یتدبّرون القران و لو کان من عند غیر اللّه لوجدوا فیه اختلافاً کثیراً)

۱۱- پیراستگى قرآن از هر گونه اختلاف، دلیل صدور آن از جانب خداست. (و لو کان من عند غیر اللّه لوجدوا فیه اختلافاً کثیراً)

۱۲- هر آنچه از جانب خدا باشد، دور از اختلاف و تضاد است. (و لو کان من عند غیر اللّه لوجدوا فیه اختلافاً کثیراً)

۱۳- کتب الهى (تورات، انجیل و ... )، عارى از هر گونه اختلاف (و لو کان من عند غیر اللّه لوجدوا فیه اختلافاً کثیراً) چون ملاک عدم اختلافات، از جانب خدا بودن دانسته شده است، بنابراین همه کتابهاى آسمانى داراى این ویژگى (پیراسته بودن از اختلاف) هستند.

۱۴- پندار وجود اختلاف در قرآن، نتیجه نگرش سطحى و عدم تدبّر در آن (افلا یتدبّرون القران و لو کان من عند غیر اللّه لوجدوا فیه اختلافاً کثیراً)

۱۵- تعالیم و معارف تدوین شده توسط بشر، همواره قرین اختلافات و تضادهاى بسیار است. (و لو کان من عند غیر اللّه لوجدوا فیه اختلافاً کثیراً) مراد، تعالیم و معارف انبوهى است که در شرایطى همچون شرایط قرآن تدوین مى شود.

۱۶- بشر، ناتوان از ارائه مفاهیم و تعالیمى همچون قرآن است که همگون و بدون اختلاف باشد. (و لو کان من عند غیر اللّه لوجدوا فیه اختلافاً کثیراً)

۱۷- افکار آدمى، همواره در حال تغییر و تحوّل است. (و لو کان من عند غیر اللّه لوجدوا فیه اختلافاً کثیراً)

موضوعات مرتبط

  • اختلاف: عوامل اختلاف ۱۵
  • اسلام: و تعقّل ۱۰ ; ویژگى اسلام ۱۰
  • انجیل: ویژگى انجیل ۱۳
  • انسان: تغییر فکر انسان ۱۷ ; ضعف انسان ۱۶ ; ویژگى انسان ۱۷
  • تعقّل: سرزنش عدم تعقّل ۵
  • تورات: ویژگى تورات ۱۳
  • خدا: سرزنشهاى خدا ۵ ; ویژگى حدود خدا ۱۲
  • رشد: زمینه رشد ۶
  • عقیده: باطل ۱۴
  • قانون: ویژگى قانون بشرى ۱۵
  • قرآن: آثار تدبّر در قرآن ۶ ; تدبّر در قرآن ۱، ۱۴ ; تعقّل در قرآن ۱ ; حقّانیّت قرآن ۸، ۱۱ ; فهم قرآن ۳ ; قرآن و ناهماهنگى ۷ ; نقش قرآن ۲ ; ویژگى قرآن ۷، ۹، ۱۱ ; هماهنگى تعالیم قرآن ۹، ۱۴، ۱۶
  • کتب آسمانى: ویژگى کتب آسمانى ۱۳ ; هماهنگى کتب آسمانى ۱۳
  • محمّد (ص): حقانیّت محمّد (ص) ۲ ; دلایل نبوّت محمّد (ص) ۲ ; کتاب محمّد (ص) ۴
  • نفاق: عوامل رفع نفاق ۶

منابع