آل عمران ١٣١
ترجمه
آل عمران ١٣٠ | آیه ١٣١ | آل عمران ١٣٢ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«أُعِدَّتْ»: آماده گشته است.
تفسیر
نکات آیه
۱- ضرورت پرهیز از عوامل گرفتارى به آتش دوزخ (و اتّقوا النّار الّتى اعدّت للکافرین)
۲- رباخوارى، از موجبات گرفتار شدن به آتش دوزخ (لا تاکلوا الرّبوآ ... و اتّقوا النّار الّتى اعدّت للکافرین)
۳- آتش دوزخ، در انتظار کافران و رباخواران، و آماده براى آنان (لا تاکلوا الرّبوآ ... و اتّقوا النّار الّتى اعدّت للکافرین)
۴- رباخواران، هر چند مدّعى ایمان باشند، در حقیقت از زمره کفرپیشگان هستند. (لا تاکلوا الرّبوآ ... و اتّقوا النّار الّتى اعدّت للکافرین) مقتضاى جمع میان خطاب «یا ایّها الّذین آمنوا لا تاکلوا الرّبوآ ... » و تهدید این گروه از رباخواران به آتش مهیا شده براى کافران، قرار دادن رباخواران مدّعى ایمان است به منزله کافران.
۵- آتش دوزخ، هم اکنون حاضر و آماده براى کافران (و اتّقوا النّار الّتى اعدّت للکافرین) کلمه «اعدّت» (مهیّا شده)، به صیغه ماضى، دلالت بر وجود بالفعل چنین آتشى دارد.
۶- آتش دوزخ، در اصل براى کافران مهیّا شده است. (و اتّقوا النّار الّتى اعدّت للکافرین) بنابر اینکه «الّتى»، وصفِ توضیحى باشد نه احترازى.
۷- آتش دوزخ، داراى انواع مختلف (و اتّقوا النّار الّتى اعدّت للکافرین) بنابر اینکه «الّتى»، که توصیفى براى کلمه «النّار» است، توصیف احترازى باشد.
۸- همگونى عذاب رباخواران با عذاب کافران (لا تاکلوا الرّبوآ ... و اتّقوا النّار الّتى اعدّت للکافرین)
۹- رستگارى و عذاب، دو فرجام متفاوت براى تقواپیشگان و کافران (و اتّقوا اللّه لعلّکم تفلحون. و اتّقوا النّار الّتى اعدّت للکافرین)
۱۰- بیان فرجام عملکرد اشخاص، از روشهاى قرآن براى تربیت انسانها (و اتّقوا اللّه لعلّکم تفلحون. و اتّقوا النّار الّتى اعدّت للکافرین)
موضوعات مرتبط
- تربیت: شیوههاى تربیت ۱۰
- ترس:۱
- تقوا: آثار تقوا ۹
- جهنم: آتش جهنم ۱، ۲، ۳، ۵، ۶، ۷ ; ترس از جهنم ۱
- رباخواران: کفر رباخواران ۴
- رباخوارى: آثار رباخوارى ۲ ; کیفر رباخوارى ۳، ۸
- رستگارى: عوامل رستگارى ۹
- عذاب: اهل عذاب ۳ ; موجبات عذاب ۲، ۸، ۹
- عمل: آثار عمل ۱۰
- کافران:۴ فرجام کافران ۴ ۹ ; کیفر کافران ۴ ۳، ۵، ۶، ۸
- کفر:۴ کیفر کفر ۴ ۹
- متقین: فرجام متقین ۹