المدثر ٤

از الکتاب
نسخهٔ تاریخ ‏۴ اردیبهشت ۱۴۰۱، ساعت ۱۷:۲۸ توسط Adel (بحث | مشارکت‌ها) (←‏تفسیر)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)
کپی متن آیه
وَ ثِيَابَکَ‌ فَطَهِّرْ

ترجمه

و لباست را پاک کن،

ترتیل:
ترجمه:
المدثر ٣ آیه ٤ المدثر ٥
سوره : سوره المدثر
نزول : ١ بعثت
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ٣
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«ثِیَاب»: جمع ثَوْب: جامه. هم جامه ظاهری مراد است و هم جامه باطنی، یعنی عمل. چرا که اعمال هرکس به منزله لباس او است، و ظاهر هر شخص بیانگر باطن او است.


نزول

شأن نزول آیات ۲ تا ۷:

ابن عباس گوید: ولید بن مغیرة طعام و غذائى ترتیب داد و قریش را دعوت نمود وقتى که غذا را خوردند، ولید گفت: درباره این مرد (محمد) چه عقیده دارید؟ بعضى گفتند:‌ او جادوگر است، گفت: جادوگر نیست، برخى گفتند: کاهن است. دیگران گفتند: کاهن نیست. عده اى دیگر گفتند: او شاعر است. باز دیگران گفتند: او شاعر نیست، بعضى گفتند: سحر و جادوئى مى کند که مؤثر واقع می‌شود. این سخنان به گوش رسول خدا صلی الله علیه و آله رسید، محزون و غمگین شد و سر را به زیر انداخت و به طرف محل استراحت خویش رفت که بیارامد، آیات یا أَیهَا الْمُدَّثِّرُ، قُمْ فَأَنْذِرْ تا آخر این آیات نازل شد.[۱]

اگر چه سند این حدیث به نظر ضعیف مى آید[۲] جابر گوید: رسول خدا صلى الله علیه و آله و سلم فرمود: یک ماه به کوه حرا مى رفتم. صدائى از اطراف خود شنیدم به اطراف خویش نگریستم کسى را ندیدم سپس سر خود را بلند کردم، فرشته اى دیدم که نزد من مى آمد. ترسیدم، برگشتم و گفتم: مرا به جامه و گلیمى بپیچانید سپس آیات «یا أَیهَا الْمُدَّثِّرُ، قُمْ فَأَنْذِرْ» نازل گردید.[۳]

تفسیر

نکات آیه

۱ - پاکیزگى لباس و نظافت شخصى، از نخستین توصیه هاى خداوند به پیامبر(ص) (و ثیابک فطهّر)

۲ - پاکدامنى و طهارت نفس از هر گونه آلودگى ها و گناهان، از توصیه هاى نخستین خداوند به پیامبر(ص) (و ثیابک فطهّر) برداشت یاد شده، مبتنى بر این نکته است که طهارت لباس، کنایه از طهارت نفس و روح و جان باشد (مانند پاکدامنى، پاکدلى و...).

۳ - طهارت و پاکیزگى جسم و جان، برخوردار از اهمیت ویژه در سلسله تعالیم قرآن (و ثیابک فطهّر) برداشت یاد شده، با توجه به این نکته است که توصیه به طهارت، در ردیف توصیه هاى بزرگى (همچون تکبیر خداوند) قرار گرفته است که در مرحله نخست رسالت به پیامبر(ص) ابلاغ شده بود.

۴ - طهارت و پاکیزگى جسم و جان، از شرایط بایسته براى رهبران و مبلغان جامعه اسلامى و تأثیرگذار در موفقیت آنان (و ثیابک فطهّر)

روایات و احادیث

۵ - «عن رجل من أهل الیمامة ... قال: قال لى أبوالحسن: إنّ اللّه تعالى قال لنبیّه «و ثیابک فطهّر» و کانت ثِیابُه طاهرةً و إنّما أَمَرَه بالتَّشْمیر;[۴] از مردى از اهل یمامه روایت شده ... که گفت: امام کاظم(ع) به من فرمود: خداى تعالى به پیغمبر خود فرموده است: «و ثیابک فطهّر»، در حالى که جامه هاى وى پاک بوده است. همانا او را به بالا زدن جامه ها امر کرده است».

۶ - «قال أبوعبداللّه(ع) ... و اللّه تعالى یقول: «و ثیابک فطهّر» قال: و ثیابک ارفعها و لاتجرّها...;[۵] امام صادق(ع) فرمود: ... خداى تعالى مى فرماید: «و ثیابک فطهّر» [یعنى ]مى فرماید: جامه هاى خود را بالا بزن و بر روى زمین مکشان...».

۷ - «قیل معناه و ثیابک فقصّر ... و روى ذلک عن أبى عبداللّه(ع);[۶] گفته شده که معناى آن (و ثیابک فطهّر) این است که جامه هاى خود را کوتاه کن و این معنا از امام صادق(ع) روایت شده است».

موضوعات مرتبط

  • پاکیزگى: آثار پاکیزگى ۴; اهمیت پاکیزگى ۳; توصیه به پاکیزگى ۱
  • تبلیغ: شرایط تبلیغ ۴
  • تزکیه: آثار تزکیه ۴; اهمیت تزکیه ۳; توصیه به تزکیه ۲
  • خدا: توصیه هاى خدا ۱، ۲، ۵، ۶، ۷
  • دین: عوامل موفقیت مبلغان دین ۴
  • رهبران دینى: عوامل موفقیت رهبران دینى ۴
  • رهبرى: شرایط رهبرى ۴
  • عفت: توصیه به عفت ۲
  • لباس: پاکیزگى لباس ۱
  • محمد(ص): توصیه به محمد(ص) ۱، ۲، ۵، ۶، ۷; کیفیت لباس محمد(ص) ۵، ۶، ۷

منابع

  1. تفسیر طبرانى.
  2. لباب النقول فی اسباب النزول.
  3. صحیح بخارى و صحیح مسلم.
  4. کافى، ج ۶، ص ۴۵۶، ح ۴; نورالثقلین، ج ۵، ص ۴۵۳- ، ح ۷.
  5. کافى، ج ۶، ص ۴۵۵، ح ۲; نورالثقلین، ج ۵، ص ۴۵۳- ، ح ۶.
  6. مجمع البیان، ج ۱۰، ص ۵۸۱; بحارالأنوار، ج ۶۴، ص ۲۷۸.