النمل ١٤
ترجمه
النمل ١٣ | آیه ١٤ | النمل ١٥ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«جَحَدُوا بِهَا»: آنها را انکار کردند و نپذیرفتند. «إِسْتَیْقَنَتْهَا»: آنها را کاملاً باور داشتند و یقیناً میدانستند. «ظُلْماً وَ عُلُوّاً»: ستمگرانه و مستکبرانه. از روی ستم و برتری جوئی. با توجّه به معنی اوّل، این دو واژه حال ضمیر (و) در فعل (جَحَدُوا) و به معنی (ظَالِمینَ وَ عَالِینَ) است. و با توجّه به معنی دوم، مفعول له میباشند.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
- آيات ۷ - ۱۴، سوره نمل
- معناى ((شهاب )) و ((قبس )) در ((آتيكم بشهاب قبس لعلكم تصطلون
- وجوه مختلف درباره مراد از ((من فى النار)) در آيه شريفه
- بيان عدم منافات بين تشبيه عصاى موسى عليه السّلام بعد از القاء، به ((ثعبان مبين=مار بزرگ )) و به ((جانّ :مار كوچك ))
- توضيحى درباره جمله ((انى لا يخاف لدى المرسلون )) و بيان اينكه ترس موسىعليه السّلام مذموم نبوده است
- توضيح درباره ((الا من ظلم ثم بدل حسنا...))
نکات آیه
۱ - انکار معجزات الهى، از سوى فرعونیان با وجود یقین درونى به حقانیت آن (و جحدوا بها و استیقنتها أنفسهم) «جَحْد» (مصدر «جحدوا») به معناى نفى و انکار کردن است. «استیقان» (مصدر «إستیقنت») معادل «إیقان» و جمله «استیقنتها أنفسهم» حال براى ضمیر فاعل در «جحدوا» است; یعنى، در حالى که جان هاى آنان به الهى بودن آیات یقین داشت باز آنها را انکار کردند.
۲ - آیات الهى، روشن و قابل درک براى همه جان ها و وجدان ها، حتى حق ستیزترین انسان ها (فلمّا جاءتهم ءایتنا مبصرة ... و جحدوا بها و استیقنتها أنفسهم)
۳ - روحیه ستمگرى و جاه طلبى فرعونیان، عامل موضع گیرى آنان در برابر آیات الهى (و جحدوا بها... ظلمًا و علوًّا)
۴ - پیام و رسالت پیامبران الهى، ناسازگار با روحیه ظلم و جاه طلبى (و جحدوا بها و استیقنتها أنفسهم ظلمًا و علوًّا)
۵ - توصیه الهى به تأمل در سرنوشت تباه فرعونیان (فانظر کیف کان عقبة المفسدین)
۶ - اضمحلال شکوه و شوکتِ مفسدان جاه طلب تاریخ، شایان عبرت و درس آموزى (کیف کان عقبة المفسدین)
۷ - فرعونیان، مردمى فسادگر فانظر کیف کان عقبة المفسدین
۸ - ظلم و جاه طلبى، فسادگرى است. ظلمًا و علوًّا . فانظر کیف کان عقبة المفسدین
۹ - فسادگرى، ریشه بلاها و تباهى هاى جامعه فرعونى (فانظر کیف کان عقبة المفسدین)
۱۰ - مفسدان، داراى فرجامى شوم (فانظر کیف کان عقبة المفسدین)
روایات و احادیث
۱۱ - «عن أبى عمرو الزبیرى عن أبى عبداللّه قال: قلت له أخبرنى عن وجوه الکفر فى کتاب اللّه قال: الکفر فى کتاب اللّه على خمسة أوجه: فمنها کفر الجحود على معرفة و هو أن یجحد الجاحد و هو یعلم أنّه حق قد استقر عنده و قد قال اللّه عزّوجلّ: «و جحدوا بها و استیقنتها أنفسهم ظلماً و علوّاً»;[۱] از ابوعمر زبیرى نقل شده که گفت: به امام صادق(ع) عرض کردم: مرا از اقسام کفر - که در کتاب خدا آمده است - خبر ده؟ فرمود: کفر در کتاب خدا بر پنج قسم است: یکى از آنها کفر انکارى است با وجود شناخت و آن این است که انکارکننده چیزى [از آیات الهى] را منکر شود در حالى که مى داند آن چیز حتماً حق است. خداوند عزّوجلّ فرموده است: «و جحدوا بها و استیقنتها أنفسهم ظلماً و علوّاً»...».
موضوعات مرتبط
- آیات خدا: تکذیب آیات خدا ۱۱; سهولت فهم آیات خدا ۲; عوامل تکذیب آیات خدا ۳; وضوح آیات خدا ۲
- انبیا: تعالیم انبیا ۴; ظلم ستیزى انبیا ۴
- بلایا: منشأ بلایا ۹
- جامعه: آسیب شناسى اجتماعى ۹; عوامل انحطاط جامعه ۹
- جاه طلبان: افساد جاه طلبان ۸
- جاه طلبى: موانع جاه طلبى ۴
- خدا: توصیه هاى خدا ۵
- ظالمان: افساد ظالمان ۸
- عبرت: عوامل عبرت ۶
- فرعونیان: آثار جاه طلبى فرعونیان ۳; آثار ظلم فرعونیان ۳; افساد فرعونیان ۷; عوامل حق ناپذیرى فرعونیان ۳; لجاجت فرعونیان ۱; مطالعه فرجام فرعونیان ۵; یقین فرعونیان ۱
- فساد: آثار فساد ۹
- کفر: اقسام کفر ۱۱
- مفسدان: زوال قدرت مفسدان ۶; عبرت از فرجام مفسدان ۶; فرجام شوم مفسدان ۱۰
- موسى(ع): تکذیب معجزه موسى(ع) ۱; حقانیت معجزه موسى(ع) ۱
منابع
- ↑ کافى، ج ۲، ص ۳۸۹، ح ۱; نورالثقلین، ج ۴، ص ۷۵- ، ح ۸.