الحج ٧٥
ترجمه
الحج ٧٤ | آیه ٧٥ | الحج ٧٦ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«یَصْطَفِی»: برمیگزیند. «مِنَ الْمَلآئِکَةِ رُسُلاً»: انتخاب فرشتگان برای ابلاغ وحی به پیغمبران و کارهای دیگر جز آن است (نگا: فاطر / انعام / ).
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
- آيات ۶۷ -۷۸ سوره حج
- جواب به كفار و مشركين كه به روش مسلمين در عبادت خدا خرده مى گرفتند
- احتجاج بر اينكه مشركان برهان و علمى بر خدايى ((شركاء(( ندارند
- تمثيلى براى نفى الوهيت آلهه مشركين و بيان عدم دخالت آنها در خلق و تدبير موجودات
- تقرير حجت و برهانى كه از جمله ((ان الله سميع عليم (( براىاصل لزوم ارسال رسل استفاده مى شود
- تقرير حجت و برهانى كه از آيه :(يعلم ما بين ايديهم و ما خلفهم ...) براى عصمت انبياء(عليهم السلام ) استفاده مى شود
- معناى ((جهاد(( و اينكه فرمود: ((جاهدوا فى الله حق جهاده ((
- وجه اينكه ابراهيم (عليه السلام ) را پدر مسلمين ناميد
- بحث روايتى (رواياتى در ذيل آيات گذشته )
- روايتى در اين باره كه آيه ((... هو اجتباكم ...(( درباره اهل بيت (عليهم الصلاة و السلام ) نازل شده است
- چند روايت متضمن استشهاد به جمله ((ما جعل عليكم فى الدين من حرج (( براى رفع حكم حرجى
نکات آیه
۱ - پیامبران، انسان هایى برگزیده از جانب خداوند (اللّه یصطفى ... و من الناس) «إصطفا» (مصدر «یصطفى») به معناى انتخاب کردن و برگزیدن و «ملائکة» (جمع «ملک» یا «ملئک») به معناى فرشتگان است. مقصود این که خداوند براى هدایت و راهنمایى انسان ها، از میان آنان و فرشتگان افرادى را انتخاب مى کند تا فرشتگان، وحى را از خدا دریافت کنند و به پیامبران برسانند و پیامبران نیز آن را از فرشتگان بگیرند و به مردم ابلاغ کنند.
۲ - پیامبران، شخصیت هایى ناب، خالص و شایسته، پیش از احراز مقام نبوت اللّه یصطفى ... و من الناس «إصطفا» (مصدر «یصطفى») مشتق از «صفوة» است. و «صفوة» به معناى ناب و خالص مى باشد. بنابراین معناى «اللّه یصطفى...» چنین است: «خدا از میان فرشتگان و انسان ها، افرادى ناب، خالص و شایسته را براى رسالت خویش برمى گزیند.
۳ - تفاوت درجات و لیاقت فرشتگان در احراز مناصب الهى (اللّه یصطفى من الملئکة رسولاً)
۴ - لزوم ملاک قرار دادن لیاقت و صلاحیت افراد در اعطاى مناصب و مسؤولیت هاى اجتماعى به آنان (اللّه یصطفى من الملئکة رسولاً و من الناس)
۵ - دریافت وحى توسط فرشتگان از خداوند و ابلاغ آن به پیامبران (اللّه یصطفى من الملئکة رسولاً و من الناس)
۶ - خدا، حامى و پشتیبان پیامبران (اللّه یصطفى ... إنّ اللّه سمیع بصیر) متعلق «سمیع» و «بصیر» حذف شده و تقدیر آن چنین است: «إنّ اللّه سمیع أقوالهم و بصیر بأعمالهم; خدا سخن مردم را مى شنود و کردار آنان را مى بیند». جمله یاد شده متضمن اعلام حمایت و پشتیبانى خدا از پیامبر(ص) و تهدید همه کسانى است که با آن حضرت به مخالفت برمى خاستند.
۷ - اعلام حمایت و پشتیبانى همه جانبه خداوند از پیامبر(ص) (اللّه یصطفى ... إنّ اللّه سمیع بصیر)
۸ - خدا، سمیع (شنوا) و بصیر (بینا) است. (إنّ اللّه سمیع بصیر)
روایات و احادیث
۹ - «عن أبى ذر (رحمة اللّه علیه) قال: قال رسول اللّه(ص)... النبیّون مأة ألف و أربعة و عشرون ألف نبىّ، قلت: کم المرسلون منهم؟ قال ثلاثمأئة و ثلاثة عشر...; ابوذر - رحمة اللّه علیه - گوید: رسول خدا(ص) فرمود: ...پیامبران ۱۲۴ هزار نفراند. گفتم: چند نفر از آنان رسول بودند؟ فرمود: ۳۱۳ نفر...».[۱]
موضوعات مرتبط
- اسماء و صفات: بصیر ۸; سمیع ۸
- انبیا: انبیا قبل از نبوت ۲; برگزیدگى انبیا ۱; تعداد انبیا ۹; حامى انبیا ۶; فضایل انبیا ۱، ۲; وحى به انبیا ۵
- برگزیدگان خدا :۱
- خدا: حمایتهاى خدا ۶، ۷
- رسولان خدا: تعداد رسولان خدا ۹
- صلاحیتها: نقش صلاحیتها ۴
- گزینش: ملاک گزینش ۴
- لیاقت: نقش لیاقت ۴
- محمد(ص): حامى محمد(ص) ۷
- مسؤولیت: شرایط اعطاى مسؤولیت ۴
- ملائکه: مراتب ملائکه ۳; نقش ملائکه وحى ۵
منابع
- ↑ تفسیر برهان، ج ۳، ص ۱۰۴، ح ۳; تفسیر برهان، ج ۴، ص ۴۵۲، ح ۴.