المعارج ١١

از الکتاب
نسخهٔ تاریخ ‏۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۳۱ توسط 127.0.0.1 (بحث) (افزودن سال نزول)


ترجمه

آنها را نشانشان می‌دهند (ولی هر کس گرفتار کار خویشتن است)، چنان است که گنهکار دوست می‌دارد فرزندان خود را در برابر عذاب آن روز فدا کند،

|دوستان صميمى به آنها نشان داده مى‌شوند، [ولى هر كسى گرفتار كار خويش است.] گناهكار دوست مى‌دارد كه كاش براى رهايى از عذاب آن روز پسران خود را عوض دهد
آنان را به ايشان نشان مى‌دهند. گناهكار آرزو مى‌كند كه كاش براى رهايى از عذاب آن روز، مى توانست پسران خود را عوض دهد،
چون حقیقت حالشان به آنها بنمایند آن روز کافر بدکار آرزو کند که کاش توانستی فرزندانش را فدای خود سازد و از عذاب برهد.
آنان را نشانشان می دهند [ولی به خاطر دل مشغولی خود هرگز به آنان توجه نکنند!] گنهکار آرزو می کند که ای کاش می توانست فرزندانش را در برابر عذاب آن روز فدیه و عوض دهد!
يكديگر را برابر چشمشان آرند. گناهكار دوست دارد كه خويشتن را بازخرد به فرزندانش،
در حالی که به همدیگر نشان داده شوند، گناهکار آرزو کند کاش عذاب چنین روزی را،
آنان- يعنى خويشانشان- را بديشان بنمايند- ولى كارى از آنها ساخته نيست-. بزهكار آرزو كند كه كاش مى‌توانست [براى فرار] از عذاب آن روز فرزندان خود را عوض دهد،
(دوستان صمیمی و خویشاوندان نزدیک) به همدیگر نشان داده می‌شوند و معرّفی می‌گردند (امّا هر کس گرفتار کار خویشتن است، و هول و هراس بیش از آن است که کسی بتواند به دیگری بیندیشد. وضع چنان است که) شخص گناهکار آرزو می‌کند کاش می‌شد برای رهائی خود از عذاب آن روز، پسران خود را فدا سازد.
آنان به ایشان بس نشان داده می‌شوند. گناهکار دوست می‌دارد کاش برای رهایی از عذاب آن روز، می‌توانست پسران خود را (به جای خود) عوض دهد،
نمایانیده شوند بدیشان دوست دارد گناهکار کاش فدیه می‌داد از عذاب آن روز پسرانش‌


المعارج ١٠ آیه ١١ المعارج ١٢
سوره : سوره المعارج
نزول : ٢ بعثت
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ٩
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«یَفْتَدِی»: فدا سازد و خویشتن را باز رهاند. از ماده (فداء) به معنی حِفْظ کردن خود از مصائب و مشکلات، به وسیله پرداخت چیزی.

آیات مرتبط (تعداد ریشه‌های مشترک)

تفسیر

نکات آیه

۱ - در عرصه قیامت، خویشان و دوستان هر فردى، به وى نشان داده خواهند شد. (حمیمًا . یبصّرونهم)

۲ - اهل محشر، در عین دیدن و شناختن کامل خویشان و دوستان صمیمى خود، از حال آنان جویا نشده و از آنان استمداد نخواهند کرد. (و لایسئل حمیم حمیمًا . یبصّرونهم) برداشت یاد شده، مبتنى بر این احتمال است که جمله «یبصّرونهم»، حال براى جمله پیشین (لایسئل حمیم حمیمًا) باشد.

۳ - مجرمان در روز محشر، آرزومند نجات خویش از عذاب الهى با پرداخت فدیه (یودّ المجرم لویفتدى من عذاب یومئذ)

۴ - مجرمان براى نجات خویش از عذاب الهى در قیامت، آماده اند تا فرزندان خود را فدا کنند. (یودّ المجرم لویفتدى من عذاب یومئذ ببنیه)

۵ - کافران و مشرکان، از مجرمان اند. (یودّ المجرم)

۶ - کفر و شرک، جرمى نابخشنودنى (یودّ المجرم لویفتدى من عذاب یومئذ ببنیه) مقرر شدن عذابى که فدیه بردار نیست، بیانگر این حقیقت است که جرم کفر و شرک، جرمى نابخشودنى است.

۷ - جرم پیشگى، از موجبات عذاب رهایى نایافتنى در قیامت (یودّ المجرم لویفتدى من عذاب یومئذ ببنیه)

۸ - علاقه و دلبستگى انسان به فرزندان، قوى تر و بیشتر از همسر، برادر و دیگر خویشاوندان است.* (یودّ المجرم لویفتدى من عذاب یومئذ ببنیه) تقدّم ذکرى نام فرزندان بر دیگر خویشاوندان و مردمان، ممکن است براى بیان مطلب یاد شده باشد.

روایات و احادیث

۹ - «عن أبى جعفر(ع) فى قوله: «یبصّرونهم» یقول: یعرّفونهم ثمّ لایتساءلون;[۱] از امام باقر(ع) درباره سخن خداوند: «یبصّرونهم» روایت شده که فرمود: آنان را به دوستانشان معرفى مى کنند [ولى از فرط گرفتارى ]دوستان از یکدیگر سؤالى نمى کنند».

موضوعات مرتبط

  • آرزو: آرزوى نجات از عذاب ۳
  • انسان: علایق انسان ۸
  • خویشاوندان: خویشاوندان در قیامت ۲; رؤیت خویشاوندان در قیامت ۱
  • دوستان: دوستان در قیامت ۲; رؤیت دوستان در قیامت ۱
  • شرک: گناه شرک ۶
  • عذاب: اهمیت نجات از عذاب اخروى ۴۳; موجبات عذاب اخروى ۷
  • علایق: علاقه به فرزند ۸; علاقه به همسر ۸
  • فرزند: تفدیه فرزند ۴
  • قیامت: ترک احوال پرسى در قیامت ۹۲; فدیه در قیامت ۴۳; ویژگیهاى قیامت ۲۱
  • کافران: مجرمیت کافران ۵
  • کفر: گناه کفر ۶
  • گناه: آثار گناه ۷; گناه نابخشودنى ۶
  • گناهکاران: آرزوى اخروى گناهکاران ۳; فدیه اخروى گناهکاران ۴۳; گناهکاران در قیامت ۴
  • مجرمان :۵
  • مشرکان: مجرمیت مشرکان ۵

منابع

  1. تفسیر قمى، ج ۲، ص ۳۸۶; نورالثقلین، ج ۵، ص ۴۱۵، ح ۱۸.