طه ٩١

از الکتاب
نسخهٔ تاریخ ‏۲۹ آبان ۱۳۹۲، ساعت ۰۵:۴۳ توسط 127.0.0.1 (بحث) (Edited by QRobot)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)


ترجمه

ولی آنها گفتند: «ما همچنان گرد آن می‌گردیم (و به پرستش گوساله ادامه می‌دهیم) تا موسی به سوی ما بازگردد!»

|گفتند: ما همچنان بر پرستش آن خواهيم بود تا موسى به نزد ما بازگردد
گفتند: «ما هرگز از پرستش آن دست بر نخواهيم داشت تا موسى به سوى ما بازگردد.»
قوم گفتند: ما بر این پرستش گوساله ثابت هستیم تا وقتی که موسی به سوی ما بازگردد.
گفتند: ما همواره بر پرستیدن گوساله باقی می مانیم تا موسی به سوی ما باز گردد.
گفتند: ما همواره به پرستش او مى‌نشينيم تا موسى به نزد ما باز گردد.
گفتند همچنان در خدمت او [گوساله‌] می‌ایستیم تا موسی به نزد ما بازگردد
گفتند: ما پيوسته بر اين [گوساله‌پرستى‌] مى‌مانيم تا موسى به سوى ما بازگردد.
گفتند: ما پیوسته به پرستش این گوساله ادامه می‌دهیم تا موسی به پیش ما برمی‌گردد.
گفتند: «ما هرگز در پرستشی ماندگار از آن دست برنخواهیم داشت، تا موسی سوی ما بازگردد.»
گفتند همیشه پیرامون آن بمانیم و پراکنده نمی‌شویم تا بازگردد بسوی ما موسی‌


طه ٩٠ آیه ٩١ طه ٩٢
سوره : سوره طه
نزول :
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ٩
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«لَن نَّبْرَحَ»: همیشه ما. «عَاکِفینَ»: مقیمان. پرستش‌کنندگان (نگا: بقره / اعراف / .


تفسیر

نکات آیه

۱ - بنى اسرائیل از پذیرش فرمان هاى هارون و توبه از گوساله پرستى، سرباز زدند. (فاتّبعونى و أطیعوا أمرى ... قالوا لن نبرح علیه عکفین ) «لن نبرح»; یعنى، «لانزال» (پایدار مى مانیم) و «عاکف» به کسى گفته مى شود که به چیزى توجه کرده و خود را به تعظیم آن وادار سازد (مفردات راغب).

۲ - تصمیم گوساله پرستان بنى اسرائیل بر عبادت گوساله سامرى، تا زمان بازگشتن موسى(ع) از میقات و تعیین تکلیف (لن نبرح علیه عکفین حتّى یرجع إلینا موسى )

۳ - بنى اسرائیل، محل استقرار گوساله سامرى را عبادت گاه خود قرار داده و ساعات فراوانى را به عبادت آن اختصاص دادند. (لن نبرح علیه عکفین ) ملازمت و مداومت، از لغت «عاکفین» به دست مى آید.

۴ - بنى اسرائیل، مردمى شخصیت پرست بودند; نه حقیقت طلب. (لن نبرح ... حتّى یرجع إلینا موسى ) گوساله پرستان بنى اسرائیل، به جاى اندیشه در گفته هاى هارون(ع) و شناخت حقیقت، تنها پاسخى که به او دادند، آن بود که بازگشت موسى(ع) از میقات را، شرط تجدید نظر در عقاید خود دانستند. حال آن که معقول آن بود که در باره کار خویش و گفته هاى هارون(ع)، درست بیندیشند.

۵ - موسى(ع)، شخصیتى برجسته تر از هارون(ع) در دیدگاه بنى اسرائیل (و لقد قال لهم هرون ... قالوا لن نبرح علیه عکفین حتّى یرجع إلینا موسى) بى اعتنایى به گفته هاى هارون و مؤثر خواندن رجوع موسى(ع)، حاکى از تفاوت شخصیت آن دو در دیدگاه بنى اسرائیل است.

موضوعات مرتبط

  • بنى اسرائیل: بینش بنى اسرائیل ۵; تاریخ بنى اسرائیل ۱، ۲، ۳; حق ناپذیرى بنى اسرائیل ۴; شخصیت پرستى بنى اسرائیل ۴; صفات بنى اسرائیل ۴; عبادتگاه بنى اسرائیل ۳; عصیان بنى اسرائیل ۱; گوساله پرستى بنى اسرائیل ۱; لجاجت بنى اسرائیل ۱، ۲; مدت گوساله پرستى بنى اسرائیل ۲; مکان گوساله پرستى بنى اسرائیل ۳
  • عصیان: عصیان از هارون(ع) ۱
  • موسى(ع): برترى موسى(ع) بر هارون(ع) ۵; قصه موسى(ع) ۲
  • هارون(ع): قصه هارون(ع) ۱

منابع