الشورى ٥٣
ترجمه
الشورى ٥٢ | آیه ٥٣ | الشورى ٥٤ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«صِرَاطٍ»: بدل از (صِرَاطٍ) آیه قبلی است. «اَلا إِلَیاللهِ تَصِیرُ الأُمُورُ»: (نگا: بقره / آلعمران / ، مائده / ). «تَصِیرُ»: منتهی میگردد. برمیگردد. رجوع و برگشت دارد.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
- آيات ۵۱ - ۵۳ سوره شورى
- اقسام سه گانه وحى در آيه شريفه ((و ما كان لبشران يكلمه الله الاوحيا او من وراءحجاب او...))
- وحى با واسطه قسم دوم وحى
- اشاره به وجه تعليل نزول وحى از جانب خداوند به اينكه او ((على حكيم )) است
- توضيح آيه : ((و كذلك اوحينا اليك روحا من امرنا...)) و بيان مراد از ((روح )) و وحىآن
- اشكال دوم : قيد ((من اءمرنا)) چه وجهى دارد؟!
- پاسخ اشكال دوم
- معناى اينكه فرمود: ((تو - قبل از نزول وحى - كتاب و ايمان را نمى شناختى )) و جمع آنبا اينكه رسول الله (ص ) قبل از بعثت هم ايمان داشته است
- تصديق رسالت و ايمان رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم
- بيان اينكه صراط خدايى كه مالك آسمان ها و زمين است مستقيم و منتهى به سعادت مىباشد
- تنها صراط مستقيم صراط خداوند است
- (رواياتى درباره اقسام وحى نازل بر پيامبر (ص )، ايمان آن حضرت قبل از بعثت و...)
- تعريف رسول ، نبى و محرت از زبان امام باقر عليه السلام
- رواياتى از معصومينى درباره مراد ازدواج در ((روحامن اءمرنا))
نکات آیه
۱ - پیامبراکرم(ص)، هادى و رهنماى انسان ها به راه خداوند است. (و إنّک لتهدى إلى صرط مستقیم . صرط اللّه) «صراط اللّه» بدل از «صراط مستقیم» در آیه قبل است; یعنى، «و إنّک لتهدى إلى صراط اللّه».
۲ - «صراط مستقیم» همان راه خداوند است. (صرط مستقیم . صرط اللّه)
۳ - تمامى موجودات زمین و آسمان، مملوک خداوند هستى اند. (له ما فى السموت و ما فى الأرض)
۴ - مالکیت حقیقى از آن خداوند است و مالکیت انسان در طول مالکیت او است. (له ما فى السموت و ما فى الأرض)
۵ - جهان آفرینش، داراى آسمان هاى متعدد (السموت)
۶ - تنها خداوند (مالک تمام هستى)، مى تواند راه راست و به دور از انحراف و گمراهى را ترسیم کند. (صرط اللّه الذى له ما فى السموت و ما فى الأرض)
۷ - مکاتب غیر الهى، عاجز و ناتوان در تعیین راه صحیح و درست براى جوامع انسانى (صرط مستقیم . صرط اللّه الذى) از این که «صراط مستقیم» به صراط خداوند، تعبیر شده است، مى توان استفاده کرد که اندیشه شرک و دیگر مکاتب غیر الهى، نمى تواند راه صحیح را به انسان ارائه دهد.
۸ - بازگشت تمامى موجودات به سوى خداوند است. (ألا إلى اللّه تصیر الأُمور)
۹ - همه امور در جهان هستى، به سوى الهى شدن در حرکت است. (ألا إلى اللّه تصیر الأُمور) با توجه به ماده «صیرورت» برداشت یاد شده به دست مى آید.
۱۰ - حرکت جهان هستى، هدفدار و تکاملى است. (إلى اللّه تصیر الأُمور)
۱۱ - توجه به فرجام امور و بازگشت تمامى موجودات به سوى خداوند، موجب طرد مکاتب انحرافى و روى آورى به دین الهى است. (صرط اللّه ... ألا إلى اللّه تصیر الأُمور)
۱۲ - «اللّه»، هدف نهایى «صراط مستقیم» (إلى صرط مستقیم ... ألا إلى اللّه تصیر الأُمور)
موضوعات مرتبط
- آسمان: تعدد آسمان ها ۵; مالک موجودات آسمان ۳
- آفرینش: تکامل آفرینش ۱۰; فرجام آفرینش ۹; مالک آفرینش ۶; هدفدارى آفرینش ۱۰
- ادیان غیرآسمانى: انحراف ادیان غیرآسمانى ۷; عجز ادیان غیرآسمانى ۷; عوامل طرد ادیان غیرآسمانى ۱۱
- انسان: ویژگیهاى مالکیت انسان ۴
- بازگشت به خدا: ۸، ۹، ۱۲
- جهان بینى: جهان بینى توحیدى ۳، ۸، ۹
- خدا: اختصاصات خدا ۳، ۶; مالکیت خدا ۳، ۶; ویژگیهاى مالکیت خدا ۴; هدایتگرى خدا ۶
- دیندارى: زمینه دیندارى ۱۱
- ذکر: آثار ذکر بازگشت به خدا ۱۱; آثار ذکر فرجام موجودات ۱۱
- زمین: مالک موجودات زمین ۳
- سبیل الله: ۲ هدایت به سبیل الله ۱
- صراط مستقیم: حقیقت صراط مستقیم ۲; فرجام صراط مستقیم ۱۲; هدایت به صراط مستقیم ۱، ۶، ۷
- مالکیت: منشأ مالکیت ۴
- محمد(ص): نقش محمد(ص) ۱; هدایتگرى محمد(ص) ۱
- موجودات: فرجام موجودات ۸; مملوکیت موجودات ۳
- هدایت: منشأ هدایت ۶