الفرقان ٣١
ترجمه
الفرقان ٣٠ | آیه ٣١ | الفرقان ٣٢ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«عَدُوّاً»: دشمنان. واژه (عَدُوّ) برای مفرد و جمع به کار میرود (نگا: انعام / کهف / ). «الْمُجْرِمینَ»: بزهکارانی مراد است که فسادشان شدّت گرفته باشد (نگا: انعام / یونس / ، شعراء / ، مدّثّر / ).
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
- آيات ۲۱ - ۳۱، سوره فرقان
- احتجاج ديگر كفار در رد رسالت رسول الله (صلى اللّه عليه و آله وسلم ): چرا ملائكه بر او نازل نشده ، پروردگارمان را نمى بينيم
- معناى جمله ((حجرات محجورا)) و مراد مشركين از بكار بردن آن در قيامت
- كفار ملائكه را مى بينند ولى به هنگام مرگ و در روزى كه بشارتى برايشان نيست و مىگويند ((حجرا محجورا))
- در آن روز به اعمال كافران مى پردازيم ... فجعلناه هباء منثورا
- معناى ((خير)) در آيه : ((اصحاب الجنة يومئذ خير مستقرا واحسن مقيلا))
- توضيح اين تعبير از وقوع قيامت كه فرمود: ((يوم تشقق السماء بالغمام ...))
- بيان جمله : ((الملك يومئذ الحق للرحمن )) و وجه اينكه فرمود: ((قيامت بر كفار روزىبس دشوار است ))
- آه و حسرت ظالم (منحرف از هدايت ) در روز قيامت : ((يا ليتنى اتخذت معالرسول سبيلا، يا ويلتى يا ليتنى لم اتخذ فلانا خليلا))
- گلايه پيامبر (صلى اللّه عليه و آله ) در روز قيامت از عاصيان امت خود به خداوند
- رواياتى در باره حبط اعمال و در ذيل آيات گذشته مربوط به اهل جنت و نار)
نکات آیه
۱ - تمامى انبیاى الهى، همواره در انجام رسالتشان، مواجه با دشمنانى بودند. (و کذلک جعلنا لکلّ نبىّ عدوًّا من المجرمین)
۲ - دشمنان پیامبران، همواره از سنخ مجرمان و تبه کاران بودند. (لکلّ نبىّ عدوًّا من المجرمین)
۳ - خداوند بى مدد دیگران، یاورى کافى براى انسان در زندگى و تأمین کننده نیازهاى هدایتى او (و کفى بربّک هادیًا و نصیرًا)
۴ - دلدارى و وعده خداوند به پیامبر(ص) و مؤمنان، مبنى بر نصرت و راهبرى آنان در برابر دشمنانشان (و کذلک جعلنا لکلّ نبىّ عدوًّا من المجرمین و کفى بربّک هادیًا و نصیرًا) آیه شریفه، با بیان وضعیت پیامبران در انجام رسالتشان - که همواره بادشمنان تبه کار مواجه بودند - مى تواند درصدد تعقیب دو هدف باشد: ۱- دلجویى از پیامبر(ص) و مؤمنان در برابر کارشکنى هاى دشمنان آنان. ۲- تشویق و تحریک پیامبر(ص) و مؤمنان به صبر و پایدارى در راه خدا.
۵ - تشویق پیامبر(ص) و مؤمنان از سوى خدا، به صبر و پایدارى در برابر دشمنان تبه کارشان همچون انبیاى گذشته (و کذلک جعلنا لکلّ نبىّ عدوًّا من المجرمین و کفى بربّک هادیًا و نصیرًا)
۶ - پیامبران الهى، الگو و مظهر صبر و پایدارى در برابر دشمنان حق ستیز و تبه کار (و کذلک جعلنا لکلّ نبىّ عدوًّا من المجرمین و کفى بربّک هادیًا و نصیرًا)
۷ - تفکر در تاریخ پیامبران و صبر و پایدارى آنان در برابر دشمنانشان، نیروبخش و تقویت کننده روح مقاومت است. (و کذلک جعلنا لکلّ نبىّ عدوًّا من المجرمین و کفى بربّک هادیًا و نصیرًا)
۸ - ربوبیت خداوند، مقتضى راهبرى پیامبر(ص) و مؤمنان و نصرت و یارى آنان (و کفى بربّک هادیًا و نصیرًا)
موضوعات مرتبط
- استقامت: استقامت در برابر دشمنان ۵، ۶، ۷; تشویق به استقامت ۵
- الگوگیرى: الگوگیرى از انبیا ۶
- انبیا: آثار مطالعه تاریخ انبیا ۷; دشمنان انبیا ۱; سختیهاى رسالت انبیا ۱; صبر انبیا ۶، ۷; صفات دشمنان انبیا ۲; فضایل انبیا ۶
- انسان: یاور انسان ۳
- تقویت روحیه: عوامل تقویت روحیه ۷
- خدا: آثار ربوبیت خدا ۸; اختصاصات خدا ۳; تشویقهاى خدا ۵; کفایت نصرت خدا ۳ ; کفایت هدایتهاى خدا ۳; وعده هاى خدا ۴; ویژگیهاى نصرت خدا ۳
- صبر: تشویق به صبر ۵
- مؤمنان: تشویق مؤمنان ۵; دلدارى به مؤمنان ۴; عوامل نصرت مؤمنان۸; عوامل هدایت مؤمنان ۸; نصرت مؤمنان ۴; وعده به مؤمنان ۴; هدایت مؤمنان ۴
- محمد(ص): تشویق محمد(ص) ۵; دلدارى به محمد(ص) ۴; عوامل نصرت محمد(ص)۸; عوامل هدایت محمد(ص) ۸; نصرت محمد(ص) ۴; وعده به محمد(ص) ۴; هدایت محمد(ص) ۴