التوبة ١٢٦

از الکتاب
نسخهٔ تاریخ ‏۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۳:۵۰ توسط 127.0.0.1 (بحث) (افزودن سال نزول)


ترجمه

آیا آنها نمی‌بینند که در هر سال، یک یا دو بار آزمایش می‌شوند؟! باز توبه نمی‌کنند، و متذکّر هم نمی‌گردند!

آيا نمى‌بينند كه آنها در هر سال يك يا دو بار امتحان مى‌شوند، ولى نه توبه مى‌كنند و نه متذكر مى‌شوند
آيا نمى‌بينند كه آنان در هر سال، يك يا دو بار آزموده مى‌شوند، باز هم توبه نمى‌كنند و عبرت نمى‌گيرند؟
آیا (منافقان) نمی‌بینند که آنها در هر سالی یک بار یا دو بار البته امتحان می‌شوند؟ باز هم پشیمان نشده و (خدا را) یاد نمی‌کنند.
آیا نمی بینند که در هر سال یک بار یا دو بار [به وسیله جهاد یا پیش آمدهای دیگر] آزمایش می شوند، ولی نه توبه می کنند ونه پند می گیرند.
آيا نمى‌بينند كه در هر سال يك يا دو بار مورد آزمايش واقع مى‌شوند؟ ولى نه توبه مى‌كنند و نه پند مى‌گيرند.
آیا نمی‌بینند که در هر سال یک بار یا دو بار در معرض آزمون و ابتلا در می‌آیند، و باز توبه نمی‌کنند و پند نمی‌گیرند
آيا نمى‌بينند كه در هر سال يك يا دو بار آزمون مى‌شوند؟ آنگاه نه توبه مى‌كنند و نه پند مى‌گيرند.
آیا منافقان نمی‌بینند که در هر سالی، یک یا دو بار (و بلکه بیشتر) مورد آزمایش قرار می‌گیرند (و بلاهائی از قبیل: کشف اسرار و ظهور احوال و پیروزی مؤمنان، و شکست کافران می‌بینند، ولی) بعد از آن (همه گرفتاریها و آزمونها، از کرده‌ها و گفته‌های زشت خود دست نمی‌کشند و) توبه نمی‌کنند و عبرت نمی‌گیرند و بیدار و هوشیار نمی‌شوند.
آیا و نمی‌بینند که آنان در هر سال، یک یا دو بار به سختی آزمودنی آتشین می‌شوند؛ سپس نه توبه می‌کنند و نه آنها متذکر می‌شوند.
آیا نبینند که آزموده می‌شوند همه ساله یک بار یا دو بار پس نه توبه می‌کنند و نه یادآور می‌شوند


التوبة ١٢٥ آیه ١٢٦ التوبة ١٢٧
سوره : سوره التوبة
نزول : ٧ هجرت
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ١٩
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«یُفْتَنُونَ»: آزمایش می‌گردند. به بلاهاگرفتار می‌شوند تا مایه بیداری ایشان گردد. «مَرَّةً أَوْ مَرَّتَیْنِ»: یک‌بار یا دوبار. مراد تکثیر است؛ نه عدد به خصوصی.


تفسیر

نکات آیه

۱ - ملامت خداوند نسبت به منافقان صدر اسلام، به خاطر به خود نیامدن و متنبه نشدن از آزمونها و ابتلائات الهى (أو لا یرون أنهم یفتنون فى کل عام)

۲ - سنّت الهى بر ابتلا و آزمایش منافقان، یک یا دو مرتبه در هر سال (أو لا یرون أنهم یفتنون فى کل عام مرة أو مرتین)

۳ - وجود یک یا دو آزمایش و ابتلاى عمده براى هر انسان در هر سال، جهت به خود آمدن و بازگشت از انحراف (أو لا یرون أنهم یفتنون فى کل عام مرة أو مرتین) برداشت فوق مبتنى بر این است که اصل امتحان عمومى باشد، نه مخصوص به افرادى معین و ذکر منافقان به جهت عبرت نگرفتن از این برنامه عمومى مى باشد.

۴ - ابتلائات و آزمونهاى الهى، زمینه به خود آمدن انسانها و توبه کردن به درگاه الهى (أو لا یرون أنهم یفتنون ... ثم لا یتوبون و لا هم یذّکّرون)

۵ - منافقان صدر اسلام، على رغم امتحانات مکرر الهى، متنبه نگشته و توبه نمى کردند. (أو لا یرون أنهم یفتنون ... ثم لا یتوبون و لا هم یذّکّرون)

۶ - خداوند، خواهان هدایت و توبه همه انسانها حتى منافقان (أو لا یرون أنهم یفتنون ... ثم لا یتوبون و لا هم یذّکّرون)

۷ - به خود آمدن و توبه و بازگشت از مسیر غلط، فلسفه آزمونهاى الهى (أو لا یرون أنهم یفتنون ... ثم لا یتوبون و لا هم یذّکّرون)

۸ - درس نگرفتن از آزمونها و ابتلائات الهى، از ویژگیهاى منافقان و کافران (ماتوا و هم کفرون. أو لا یرون أنهم یفتنون فى کل عام ... ثم لا یتوبون و لا هم یذّکّرون)

موضوعات مرتبط

  • امتحان: تعداد امتحان در سال ۳ ; فلسفه امتحان ۳، ۷
  • توبه: اهمیّت توبه ۶، ۷ ; زمینه توبه ۳، ۴
  • خدا: آثار امتحانهاى خدا ۴ ; امتحانهاى خدا ۲، ۵، ۸ ; خواسته هاى خدا ۶ ; سرزنشهاى خدا ۱ ; سنّتهاى خدا ۲
  • سنّتهاى خدا: سنّت امتحان ۲
  • عبرت: عوامل عبرت ۸
  • کافران: صفات کافران ۸ ; عبرت ناپذیرى کافران ۸
  • منافقان: امتحان منافقان ۲، ۵ ; سرزنش منافقان صدر اسلام ۱ ; صفات منافقان ۸ ; عبرت ناپذیرى منافقان ۵، ۸ ; لجاجت منافقان صدر اسلام ۵
  • هدایت: اهمیّت هدایت ۶

منابع