روایت:الکافی جلد ۱ ش ۵۳۳

از الکتاب


آدرس: الكافي، جلد ۱، كِتَابُ الْحُجَّة

محمد بن يحيي عن احمد بن محمد عن ابن ابي نصر عن ابي الحسن الرضا ع قال :


الکافی جلد ۱ ش ۵۳۲ حدیث الکافی جلد ۱ ش ۵۳۴
روایت شده از : امام رضا عليه السلام
کتاب : الکافی (ط - الاسلامیه) - جلد ۱
بخش : كتاب الحجة
عنوان : حدیث امام رضا (ع) در کتاب الكافي جلد ۱ كِتَابُ الْحُجَّة‏ بَابُ مَا فَرَضَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ وَ رَسُولُهُ ص مِنَ الْكَوْنِ مَعَ الْأَئِمَّةِ ع‏
موضوعات :

ترجمه

کمره ای, اصول کافی ترجمه کمره ای جلد ۲, ۱۴۷

ابن أَبى نصر از امام رضا (ع) تفسير همين آيه را پرسيدم، فرمود: صادقان همان ائمه‏اند و آنها كه طاعت آنها را بى‏ترديد باور دارند و تصديق كنند

مصطفوى‏, اصول کافی ترجمه مصطفوی جلد ۱, ۲۹۸

ابن ابى نصر گويد: از حضرت رضا عليه السلام راجع بقول خداى عز و جل «اى گروندگان از خدا باك داشته باشيد و با صادقان باشيد» پرسيدم فرمود: صادقان همان امامان و باور دارندگان اطاعت ايشانند [صادق و صديق همان امامانند بواسطه اطاعتشان خدا را].

محمدعلى اردكانى, تحفة الأولياء( ترجمه أصول كافى) - جلد ۱, ۶۷۹

محمد بن يحيى، از احمد بن محمد، از ابن ابى نصر، از حضرت ابوالحسن امام رضا عليه السلام روايت كرده است كه گفت: آن حضرت را سؤال كردم از قول خداى عزّوجلّ: «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ كُونُوا مَعَ الصَّادِقِينَ»، يعنى: «اى گروه مؤمنان، بپرهيزيد از عذاب خداوند عالميان و باشيد با راست‏گويان». حضرت فرمود كه: «راست‏گويان، امامانند و صدّيقان، به فرمان‏بردارى ايشان» (و صِدّيق، به كسر صاد و دال مشدّد آن‏كه بسيار راست‏گو باشد و آن‏كه گفتار خويش را به كردار، راست گرداند و آن‏كه به غايت كسى را تصديق كند. پس اگر مراد از آن، ائمّه عليهم السلام باشد، معنى حديث اين مى‏شود كه صادقان- كه خدا امر به بودن با ايشان فرموده- صدّيقانند؛ به هر سه معنى به سبب فرمان‏بردارى ايشان خدا و رسول را و در اين، اشعارى است به دليل انحصار صادقين در ايشان؛ چه اگر صدق فى الجمله كفايت كند، بايد كه مؤمنين، يا همه كس باشند؛ زيرا كه كم كسى است كه فى الجمله راست نگويد، بلكه وجود ندارد و غير از ائمّه معصومين، كسى نيست كه در همه چيز و در همه حال و در هر زمان، صادق باشد. و اگر مراد از صديق، غير امام باشد، از آنها كه به غايت تصديق ائمّه مى‏نموده‏اند، چون سلمان و ابوذر و مانند ايشان، پس امر به بودن با ايشان، به اعتبار آن است كه ايشان با ائمّه‏اند. و بعضى گفته‏اند كه معنى حديث، اين است كه صديقان، به سبب طاعت ائمّه صديق شده‏اند).


شرح

آیات مرتبط (بر اساس موضوع)

احادیث مرتبط (بر اساس موضوع)