الذاريات ٣٤

از الکتاب
نسخهٔ تاریخ ‏۲۹ آبان ۱۳۹۲، ساعت ۰۷:۳۸ توسط 127.0.0.1 (بحث) (Edited by QRobot)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)


ترجمه

سنگهایی که از ناحیه پروردگارت برای اسرافکاران نشان گذاشته شده است!»

|[كه‌] نزد پروردگارت براى تجاوزكاران، نشاندار شده‌اند
[كه‌] نزد پروردگارت براى مسرفان نشان‌گذارى شده است.
که آن سنگها نزد پروردگار تو معیّن و نشاندار برای ستمکاران است.
[سنگی که] نزد پروردگارت برای تجاوزکاران نشانه گذاری شده است؛
كه بر آنها از جانب پروردگارت براى متجاوزان نشان گذاشته‌اند.
که [هر یک‌] از جانب پروردگارت نشان کرده است و خاص تجاوزکاران است‌
كه نزد پروردگارت براى گزافكاران نشان‌كرده شده.
این سنگها، از جانب پروردگارت، برای اسرافکاران (در فسق و فجور) نشاندار شده بود.
«حال آنکه نزد پروردگارت برای مسرفان نشانه‌گذاری شده است.»
نشان‌زده نزد پروردگار تو برای فزونی‌خواهان‌


الذاريات ٣٣ آیه ٣٤ الذاريات ٣٥
سوره : سوره الذاريات
نزول :
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ٤
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«مُسَوَّمَةً»: دارای علامت و نشانه، نشاندار (نگا: آل‌عمران / ، هود / ).

آیات مرتبط (تعداد ریشه‌های مشترک)

تفسیر

نکات آیه

۱ - سنگپاره هاى فروریخته بر قوم لوط، سنگپاره هایى داراى علامت و نشانه هایى مخصوص (حجارة من طین . مسوّمة عند ربّک) «مسوّمة»، مشتق از «سومة» (علامت) و به معناى نشاندار است.

۲ - اسرافگران متجاوز از قانون الهى، داراى مجازات هایى از پیش تعیین شده در نزد خداوند (حجارة من طین . مسوّمة عند ربّک للمسرفین)

۳ - اسراف (تجاوز از قانون الهى و زیاده روى در گناه)، بارزترین جرم قوم لوط بود. (أُرسلنا إلى قوم مجرمین ... للمسرفین) تعبیر «مسرف» در این آیه، به معناى تجاوز از قانون است که بر قوم مجرم لوط، منطبق شده است.

۴ - برنامه الهى در کیفر مجرمان و متجاوزان، کاملاً دقیق و حساب شده است. (مسوّمة عند ربّک) تعبیر «مسوّمة عند ربّک» و علامت دار بودن سنگ ها، حاکى از وجود دقت و حسابگرى در نظام کیفرى خداوند براى متجاوزان است.

۵ - کیفر تجاوزگران، در راستاى ربوبیت الهى و هموار ساختن راه رشد براى بندگان است. (مسوّمة عند ربّک للمسرفین) تعبیر «عند ربّک»، ممکن است اشاره به این جهت داشته باشد که مقام پروردگارى و تربیت خلق و رشد انسان ها، مقتضى آن است که موانع تکامل و رشد از میان برداشته شود.

۶ - اسراف و زیاده روى در گناه، عامل نزول عذاب هلاکت بار الهى (حجارة من طین ... للمسرفین) وصف «مسرفین»، مشعر به علیت است.

موضوعات مرتبط

  • اسراف: آثار اسراف ۶
  • تکامل: عوامل تکامل ۵
  • خدا: ربوبیت خدا ۵; عذابهاى خدا ۶; قانونمندى کیفرهاى خدا۴
  • عذاب: موجبات عذاب ۶
  • قوم لوط: اسراف قوم لوط ۳; افراط در گناه قوم لوط ۳; بارش سجیل بر قوم لوط۱; تاریخ قوم لوط ۱، ۳; جرم قوم لوط ۳; نشانه سنگهاى عذاب قوم لوط ۱
  • گناه: افراط در گناه ۶
  • متجاوزان: فلسفه کیفر متجاوزان ۵; کیفر متجاوزان ۲، ۴
  • مجرمان: کیفر مجرمان ۴
  • مسرفان: کیفر مسرفان ۲
  • نظام کیفرى :۴

منابع