القيامة ١٧
ترجمه
القيامة ١٦ | آیه ١٧ | القيامة ١٨ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«جَمْعَهُ»: گردآوردن قرآن. مراد گردآوردن قرآن در سینه پیغمبر. «قُرْآنَهُ»: قرائت آن. خداوند وعده میفرمایند که تمام آیات را در سینه پیغمبر جمع و حفظ نماید، و سپس قرائت آن را بر زبانش جاری فرماید. به عبارت دیگر، همان گونه که حفظ قرآن در همه دوران در میان مردمان بر عهده خدا است، نگهداری آن در سینه پیغمبر و جاری کردن آن بر زبان آن حضرت نیز بر عهده خدا است (نگا: حجر / . واژه (قرآن) مصدر است و به معنی قرائت است.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
- آيات ۱۶ - ۴۰، سوره قيامت
- مقصود از نهى : ((لا تحرك به لسانك لتجعل به )) و مراد از ((علينا جمعه و قرآنه))
- وجوهى در معناى آيه ((فاذا قراءناه فاتبع قرآنه )) و آيه : ((ثم ان علينا بيانه ))
- مقصود از نهى : ((لا تحرّك به لسانك لتعجل به ...)) گفته شده است
- وصف حال طائفه اى كه در قيامت گشاده رويند
- اشكالى كه در مورد انحصار مستفاد از آيه : ((الى ربها ناظرة )) و پاسخ آن
- حكايت حال طائفه اى ديگر كه در قيامت گرفته رويند،
- مراد از جمله ((والتفّت السّاق بالسّاق ))
- مراد از اينكه در قيامت ((مساق )) به سوى پروردگار است
- وجوه مختلف درباره معناى آيه : ((اولى لك فاولى ثمّ اولى لك فاولى ))
- چند روايت درباره نزول آيات : ((لا تحرك به لسانك ...))
- رواياتى در معناى آيه : ((الى ربّها ناظرة ))
- رواياتى در توضيح آيات مربوط به دم مرگ ، ((اولى لك فاولى ...))، ((ايحسبالانسان ان يترك سدى ")) و قدرت خداوند بر احياء اموات
نکات آیه
۱ - تألیف و تنظیم کلمات قرآن و خواندن آن بر پیامبر(ص)، تضمین شده از سوى خداوند (إنّ علینا جمعه و قرءانه) «جمع» در لغت به معناى تألیف است و مقصود از آن در این آیه تألیف و تنظیم کلمات قرآن مى باشد. واژه «قرآن» نیز معناى مصدرى دارد; یعنى، خواندن. بنابراین «إنّ علینا جمعه و قرآنه»; یعنى، «بى تردید تألیف و تنظیم کلمات قرآن و خواندن آن بر تو [اى پیامبر] بر عهده ما است».
۲ - گردآورى قرآن در سینه پیامبر(ص) و توانایى آن حضرت بر قرائت آن، تضمین شده از سوى خداوند (إنّ علینا جمعه و قرءانه) یکى از احتمالات یاد شده در تفسیر آیه شریفه، این است که مقصود از«جمعه»، گردآورى قرآن در سینه پیامبر(ص) است; به گونه اى که آن حضرت به خاطر سپارد و فراموش نکند و مقصود از «قرآنه» تثبیت قرائت قرآن بر زبان ایشان است; به گونه اى که هرگاه خواسته باشد بتواند آن را قرائت کند (مانند آیه ۶ از سوره «اعلى» «سنقرئک فلاتنسى»).
۳ - تضمین گردآورى شدن اجزاى قرآن از سوى خداوند در یک مجموعه و حفظ و قرائت آنها در تمامى اعصار و براى همیشه تاریخ* (إنّ علینا جمعه و قرءانه) جمله «إنّ علینا جمعه و قرءانه» تعلیل براى «لاتحرّک به لسانک...» است. بر این اساس برخى از مفسران گفته اند: چون پیامبر(ص) درباره حفظ قرآن نگران بود، این آیه براى رفع نگرانى آن حضرت و تضمین دائمى درباره آن است.
۴ - صیانت قرآن از تحریف به وسیله خداوند (إنّ علینا جمعه و قرءانه)
موضوعات مرتبط
- خدا: نقش خدا ۱، ۲، ۳، ۴
- قرآن: تضمین جمع قرآن ۱، ۲، ۳; مصونیت قرآن ۱، ۲، ۳; منشأ مصونیت قرآن ۴
- محمد(ص): تلاوت قرآن بر محمد(ص) ۱; تلاوت قرآن محمد(ص) ۲; وحى به محمد(ص) ۱