الإسراء ٥٣
ترجمه
الإسراء ٥٢ | آیه ٥٣ | الإسراء ٥٤ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«أَلَّتِی»: عبارت و مقالتی را که. «یَنزَغُ»: تباهی به راه میاندازد. شما را برای انجام فساد و تباهی وسوسه میکند (نگا: اعراف / .
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
- آيات ۴۰ - ۵۵، سوره اسرى
- تصريف آيات (تنوع بيان واحتجاج ) به منظور متذكر شدن شنوندگان
- با اينكه ثمره تصريف آيات ازدياد نفرت كفار بوده ، حكمت نزول آيات چه بوده است ؟
- احتجاجى با مشركين در نفى شريك براى خداوندمتعال
- تقرير استدلال بر نفى شرك براى خدا به صورت يك قياس استثنائى
- تسبيح سنگ وچوب به چه معنااست ؟
- وجود سراپا فقر ونياز موجودات ، وجود رب واحد را اعلام مى كند
- هر موجودى از موجودات داراى مرتبه اى از علم است وتسبيح موجودات تسبيح حقيقى است
- تسبيح همه موجودات تسبيح حقيقى وقالى است
- وجود موجودات هم حمد خدا وهم تسبيح اواست
- مقصود از (حجاب مستور) كه خداوند آنرا بين قارى قرآن ومشركين حائل قرار مى دهد
- وجوه مختلفى كه در معناى ((حجابا مستورا(( گفته شده است
- استبعاد مشركين مسئله معاد را
- پاسخ خداوند با قدرت مطلقه خود به استبعاد مشركين
- امر به خوش زبانى واجتناب از درشتگويى
- سعادت وشقاوت هر كس بسته به مشيت الهى است كه بر اساس عمل تعيين مى شود
- بحث روايتى
- رواياتى درباره تسبيح موجودات وسفارش مدارا با حيوانات
- توضيحى در مورد تسبيح محسوس برخى موجودات كه در پاره اى روايات نقل شده است
- چند روايت درباره ((بسم اللّه الرحمن الرحيم (( درذيل آيه : ((واذا ذكرت ربك ...((
نکات آیه
۱- پیامبر(ص)، موظف به ابلاغ این پیام به بندگان که آنان باید بهترین گفتار را براى گفتن برگزینند. (و قل لعبادى یقولوا التى هى أحسن)
۲- مؤمنان، موظف به انتخاب بهترین شیوه ها در گفتار و برخوردشان با مشرکان و کافران (و قل لعبادى یقولوا التى هى أحسن) برداشت فوق، مبتنى بر شأن نزولى است که در آن آمده است: مؤمنان در برابر اهانت و آزارهاى مشرکان، تصمیم به برخورد شدید گرفتند (مجمع البیان ج،۶ ص ۵) و خداوند پیامبر(ص) را موظف فرمود که به آنان اعلام کند: بهترین گفتار را انتخاب کنید.
۳- لازمه عبودیت انسان براى خدا، داشتن برخورد نیک با دیگر بندگان اوست. (قل لعبادى یقولوا التى هى أحسن) ذکر وصف «عبادى» مى تواند اشاره به مطلب فوق باشد.
۴- خداوند، خواهان موضع گیرى شایسته و سخن نیک انسان، در قبال گفتار و برخوردهاى ناشایست دیگران (قل لعبادى یقولوا التى هى أحسن) در آیات قبل، سخن نارواى کافران در مسحور خواندن پیامبر(ص) ذکر شده است و در این آیه مى فرماید: «شما بهترین را بگویید». از مجموع این فرازها برداشت فوق استفاده مى شود.
۵- مؤمنان از برخوردهاى ناروا و غیر منطقى مشرکان با پیامبر(ص)، بسیار خشمگین بودند. (و قل لعبادى یقولوا التى هى أحسن) در شأن نزول آیه آمده است: مؤمنان، وقتى مشاهده مى کردند که پیامبر(ص) از جانب مشرکان مورد آزار و اذیت قرار مى گیرد، از آن حضرت اجازه جهاد و برخورد مى خواستند که این آیه نازل شد (مجمع البیان).
۶- شیطان، همواره در میان انسانها به منظور فتنه انگیزى و فسادگرى، نفوذ و رخنه مى کند. (إن الشیطن ینزغ بینهم) «نزغ» در لغت به معناى «ورود در امرى براى فسادانگیزى» و نیز«فریب و خدعه» است (مفردات راغب و لسان العرب).
۷- شیطان، براى ایجاد اختلاف و گفتار ناشایست و برخورد خشن میان انسانها، پیوسته در تلاش است. (یقولوا التى هى أحسن إن الشیطن ینزغ بینهم)
۸- انسانها حتى مؤمنان، از فسادانگیزییها و اختلاف افکنیهاى شیطان، در امان نیستند. (إن الشیطن ینزغ بینهم)
۹- سخنان ناشایست و مشاجرات مردم، بستر مناسب براى شیطنت، فریب و فسادانگیزى شیطان (یقولوا التى هى أحسن إن الشیطن ینزغ بینهم)
۱۰- پیامبر(ص)، مصون از راه یابى شیطان و فسادانگیزیهاى او (إن الشیطن ینزغ بینهم) با اینکه مخاطب آیه، پیامبر(ص) مى باشد و او مأمور ابلاغ پیام الهى است اما در اختلاف افکنى و دشمنى ایجاد کردن شیطان، مخاطب واقع نشده است. بنابراین استفاده مى شود که پیامبر(ص)، مصون از نفوذ شیطان بود.
۱۱- خارج شدن از جاده صواب در گفتار، پیامد وسوسه ها و تلاشهاى شیطان است. (قل لعبادى یقولوا التى هى أحسن إن الشیطن ینزغ بینهم) سفارش به گفتار پسندیده و نیکو، و سپس تعلیل به «إن الشیطان ینزغ...» مى تواند مشعر به نکته فوق باشد.
۱۲- به کارگیرى کلمات نیک و رفتار شایسته، مانع نفوذ شیطان و از بین برنده زمینه هاى اختلاف و خصومت است. * (و قل لعبادى یقولوا التى هى أحسن إن الشیطن ینزغ بینهم) بنابر اینکه امر الهى به گفتار نیک، به منظور پیشگیرى از نفوذ شیطان باشد، این برداشت به دست مى آید.
۱۳- شیطان، بى تردید با انسان دشمنى آشکار و دیرینه دارد. (إن الشیطن کان للإنسن عدوًّا مبینًا)
۱۴- دشمنى شیطان با انسانها، عامل نفوذ و تلاش وى براى فتنه انگیزى در میان آنهاست. (إن الشیطن ینزغ بینهم إن الشیطن کان للإنسن عدوًّا مبینًا) جمله «إن الشیطان کان للإنسان ...» - که به منزله تعلیل براى جمله قبل (إن الشیطان ینزغ ...) است - بیانگر این نکته مى باشد که عامل تلاش شیطان براى فتنه گرى، دشمنى اوست.
۱۵- توجه انسان به عداوتهاى دیرینه و شگردهاى شیطان، بازدارنده وى از گفتار ناشایست و نزاع و دشمنى (و قل لعبادى یقولوا التى هى أحسن إن الشیطن ینزغ بینهم إن الشیطن کان للإنسن عدوًّا مبینًا) تعلیل «إن الشیطان کان للإنسان عدوا ...» براى «إن الشیطان ینزغ بینهم» به منزله هشدارى به انسانهاست.
۱۶- فسادانگیزى شیطان در میان انسانها، بسته به زمینه هایى است که خود آنان به وجود آورنده آن هستند. (یقولوا التى هى أحسن إن الشیطن ینزغ بینهم إن الشیطن کان للإنسن عدوًّا مبینًا) برداشت فوق، مبتنى بر این است که «إن الشیطان ینزغ بینهم» تعلیل براى توصیه به قول احسن باشد; یعنى، چون شیطان از راه سخنان نارواى شما فتنه انگیزى مى کند، پس قول احسن را انتخاب کنید. بنابراین، زمینه نفوذ و فتنه گرى شیطان در دست انسانهاست.
موضوعات مرتبط
- اختلاف: عوامل اختلاف ۷، ۸، ۱۴; موانع اختلاف ۱۲
- اسلام: تاریخ صدر اسلام ۵
- انسان: دشمنان انسان ۶، ۱۳
- خدا: خواسته هاى خدا ۴
- دشمنى: موانع دشمنى ۱۲، ۱۵
- ذکر: آثار ذکر دشمنى شیطان ۱۵
- رفتار: اهمیت رفتار پسندیده ۱۲
- سخن: آثار سخن پسندیده ۱۲; آثار سخن ناپسند ۹، ۱۱; آداب سخن ۱، ۲، ۴; اهمیت سخن پسندیده ۴; بهترین سخن ۱، ۲; موانع سخن ناپسند ۱۵
- شیطان: آثار دشمنى شیطان ۱۴; اختلاف افکنى شیطان ۷، ۸; اغواگرى شیطان ۶،۷; افساد شیطان ۶، ۱۰; تلاش شیطان ۷; دشمنى شیطان۶، ۱۳; زمینه اغواگرى شیطان ۹; زمینه افساد شیطان ۹، ۱۶; زمینه وسوسه هاى شیطان ۱۱; عوامل اغواگرى شیطان ۱۴; موانع اغواگرى شیطان ۱۲; نفوذ شیطان ۶
- عبودیت: آثار عبودیت ۳
- کافران: روش برخورد با کافران ۲
- مؤمنان: غضب مؤمنان ۵; مسؤولیت مؤمنان ۲; مؤمنان و مشرکان ۵
- محمد(ص): رسالت محمد(ص) ۱; عصمت محمد(ص) ۱۰
- مشاجره: آثار مشاجره ۹
- مشرکان: روش برخورد با مشرکان ۲; روش برخورد مشرکان ۵; مشرکان و محمد(ص) ۵
- معاشرت: آداب معاشرت ۳، ۴; اهمیت معاشرت پسندیده ۴، ۱۲; زمینه معاشرت پسندیده ۳