طه ٥٥
گسترشکپی متن آیه |
---|
ترجمه
معنی کلمات و عبارات
«تَارَةً»: دفعه دیگر. بار دیگر (نگا: اسراء / ).
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
قَالَ فِيهَا تَحْيَوْنَ وَ فِيهَا... (۱) قَالَ فِيهَا تَحْيَوْنَ وَ فِيهَا... (۱) يَوْمَ يَدْعُوکُمْ فَتَسْتَجِيبُونَ... (۰)
تفسیر
- آيات ۴۹ - ۷۹ سوره طه
- بيان ريشه اعتقادى اين سؤ ال فرعون كه گفت :((فمن ربكما يا موسى ((
- توضيحى پيرامون مذهب بت پرستان ديدگاه آنان درباره خدا و روششان در اتخاذ آلهه وارباب ۲۲۸
- اقوال مختلفى كه درباره مذهب و اعتقاد فرعون نقل شده است
- توضيح نكات و دقائق جواب موسى (عليه السلام ) كه در قالب برهان خلق و هدايت همه چيز رب العالمين را معرفى نمود
- بيان تناسب جواب موسى (ع ) با مقضاى مقام و اشاره به وجوه نادرست مفسرين در معناىآيه
- سؤ ال ديگر فرعون : ((فما بال القرون الاولى (( كه معاد را استعباد كره زير سؤال مى برد
- پاسخ موسى (ع ) از استعباد فرعون امر معاد را
- معناى ذيل آيه ((لا يضل ربى و لا ينسى (( و ارتباط آن با صدر آيه
- تتمه داستان هدايت عمومى و ارائه شواهدى روشن براى آن
- گفتگو به متهم ساختن موسى (عليه السلام ) به توطئه و ساحرى منجر مى شود...
- موعظه موسى (عليه السلام ) به فرعون و فرعونيان در نهى از بت پرستى
- بازتاب اندرز موسى (عليه السلام ) و عكسالعمل مردم در برابر آن
- مشاوره فرعون با ايادى خود و اتخاذ تصميمهاى محرمانه
- ترغيب و ترهيب مردم توسط فرعون در مقابله با دعوت موسى (ع )
- روياروئى موسى (ع ) با ساحران در روز موعود
- معناى جمله :((فاوجس فى نفسه خيفه موسى (( و وجوهى كه درباره مقصود از نگران شدن موسى (عليه السلام ) بعد از مشاهده سحر ساحران گفته شده است
- غلبه موسى (عليه السلام ) به ساحران و ايمان آوردن آنان
- ساحران در برابر عظمت آيت الهى به سجده افتادند
- عكس العمل فرعون در برابر ايمان آوردن ساحران بخداىمتعال
- جواب بليغ مؤ منان حاكى از تحول فكرى و معنوى آنان بعد از ايمان مى باشد
- فرعون و ساحران ، و دو ديدگاه مختلف مادى و الهى
- دنباله پاسخ ساحران كه از توبه حقيقى آنان حكايت مى كند
- بحث روايتى
نکات آیه
۱ - ماده خلقت انسان ها، فراهم آمده از زمین و عناصر آن (جعل لکم الأرض ... منها خلقنکم ) مرجع ضمیر در «منها» «الأرض» در آیات قبل است.
۲ - بازگشت به اندرون زمین، سرنوشت همه انسان ها است. (و فیها نعیدکم )
۳ - آدمیان، پس از مرگ، بار دیگر از دل خاک خارج خواهند شد. (و منها نخرجکم )
۴ - مرگ و معاد، سرنوشت همه انسان ها است. (و فیها نعیدکم و منها نخرجکم )
۵ - خروج مجدد انسان از زمین و حیات تازه او، همانند آفرینش نخستین او از زمین خواهد بود. (و منها نخرجکم تارة أُخرى ) «تارة أخرى»; یعنى، بار دیگر گفتنى است که مرتبه اول بیرون آمدن انسان از خاک، همان خلقت اولیه او از نطفه است و بار دوم زمانى است که پس از مرگ مجدداً از زمین برانگیخته خواهد شد. «تارة أخرى» اشاره به همین تشابه دارد تا استعبادها را نیز تلویحاً رد کرده باشد.
۶ - آفرینش انسان از زمین و بازگشت دو باره او به آن و نیز رستاخیز و معاد او، به اراده و خواست خداوند است. (خلقنکم ... نعیدکم ... نخرجکم )
۷ - شناخت مظاهر طبیعت و اندیشه در آن، از راه هاى شناخت خداوند و ربوبیت و تدبیر او بر هستى است. (الذى جعل لکم الأرض ... لأُولى النهى ... تارة أُخرى ) مجموعه این آیات براى معرفى «ربّ» است. طریقه اى که قرآن در این آیات ارائه نموده، توجه دادن انسان به مظاهر طبیعت و تعقل در آن، براى شناخت خداوند و ربوبیت حاکم او بر صحنه هستى است.
۸ - آفرینش انسان، هدف دار و برنامه ریزى شده است. (منها خلقنکم ... و منها نخرجکم تارة أُخرى )
۹ - معاد، جسمانى است. (و منها نخرجکم تارة أُخرى )
موضوعات مرتبط
- آفرینش: شناخت مدبر آفرینش ۷
- انسان: انسان از زمین ۱; عنصر خلقت انسان ها۱; فرجام انسان ها۲ ، ۴; قانونمندى خلقت انسان ۸; مرگ انسان ها۴; معاد انسان ها۳، ۴; منشأ خلقت انسان ۶
- تشبیهات قرآن: تشبیه به خلقت انسان ۵; تشبیه معاد ۵
- تعقل: تعقل در آفرینش ۷
- خدا: آثار اراده خدا ۶; آثار مشیت خدا ۶; روش خدا شناسى ۷; شناخت ربوبیت خدا ۷
- زمین: بازگشت به زمین ۲; فواید زمین ۱; منشأ بازگشت به زمین ۶
- قرآن: تشبیهات قرآن ۵
- معاد: معاد جسمانى ۹; منشأ معاد ۶
منابع