روایت:من لايحضره الفقيه جلد ۲ ش ۹۳

از الکتاب
نسخهٔ تاریخ ‏۲۶ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۱۹:۰۴ توسط 127.0.0.1 (بحث) (Edited by QRobot)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)


آدرس: من لا يحضره الفقيه، جلد ۲، أَبْوَابُ الزَّكَاة-بَابُ الْحَقِّ الْمَعْلُومِ وَ الْمَاعُون

روي سماعه عن ابي عبد الله ع قال :


من لايحضره الفقيه جلد ۲ ش ۹۲ حدیث من لايحضره الفقيه جلد ۲ ش ۹۴
روایت شده از : امام جعفر صادق عليه السلام
کتاب : من لايحضره الفقيه - جلد ۲
بخش : أبواب الزكاة-باب الحق المعلوم و الماعون
عنوان : حدیث امام جعفر صادق (ع) در کتاب من لا يحضره الفقيه جلد ۲ أَبْوَابُ الزَّكَاة-بَابُ الْحَقِّ الْمَعْلُومِ وَ الْمَاعُون‏
موضوعات :

ترجمه

‏محمد جواد غفارى, من لا يحضره الفقيه - جلد ۲ - ترجمه على اكبر و محمد جواد غفارى و صدر بلاغى, ۳۵۰

سماعه از امام صادق عليه السّلام روايت كرده است كه فرمود: حق معلوم از زكات نيست. بلكه آن، چيزى است كه اگر بخواهى هر جمعه و اگر بخواهى هر ماه از مال خودت خارج ميسازى، و فضيلت هر صاحب فضيلتى متعلّق به خود او است، و قول خداى عزّ و جلّ: «و ان تحفوها و تؤتوها الفقراء فهو خير لكم»- يعنى: و اگر آن را پنهان كنيد، و به فقراء دهيد، پس براى شما بهتر است- اين در باره زكات نيست، و همچنين «ماعون» يعنى عمل معروف از زكات نيست، بلكه عمل پسنديده‏اى است كه انجام ميدهى، و مالى كه به قرض ميدهى، و اثاث البيتى كه به عاريت ميسپارى، و آنچه در راه صله ارحامت صرف مى‏كنى از زكات نيست. و اينكه خداى عزّ و جلّ فرموده است: «و الّذين في اموالهم حقّ معلوم» پس حقّ معلوم غير از زكات است، و آن چيزى است كه شخص آن را بر خود فرض ميكند كه آن در مال و جانش مقرّر و مفروض شده است، و بر او واجب است كه آن را به قدر طاقتش و گنجايشش بر خود فرض كند.


شرح

آیات مرتبط (بر اساس موضوع)

احادیث مرتبط (بر اساس موضوع)