روایت:الکافی جلد ۲ ش ۱۳۸۷
آدرس: الكافي، جلد ۲، كتاب الإيمان و الكفر
عده من اصحابنا عن سهل بن زياد عن علي بن اسباط عن موسي بن بكير قال :
الکافی جلد ۲ ش ۱۳۸۶ | حدیث | الکافی جلد ۲ ش ۱۳۸۸ | |||||||||||||
|
ترجمه
کمره ای, اصول کافی ترجمه کمره ای جلد ۵, ۳۹۷
از موسى بن بكير، گويد: پرسيدم از أبو الحسن (ع) از كفر و شرك كه كدام پيشتر است، گويد: به من فرمود: من از تو سابقه نداشتم كه با مردم ستيزه كنى، گفتم: هشام بن سالم به من دستور داده كه: اين را از شما بپرسم، به من فرمود: كفر پيشتر است و آن به معنى انكار است، خدا عز و جل فرموده است (۳۴ سوره بقره) «جز ابليس كه سر پيچيد و كبر ورزيد و از كفّار گرديد».
مصطفوى, اصول کافی ترجمه مصطفوی جلد ۴, ۹۵
موسى بن بكر گويد: از حضرت ابو الحسن (موسى بن جعفر) عليهما السّلام پرسيدم كفر و شرك كداميك جلوترند؟ گويد: بمن فرمود: من از تو سابقه ستيزه و مخاصمه با مردم را نداشتم؟ عرضكردم: هشام بن سالم بمن دستور داده كه اين سؤال را از شما بكنم، فرمود: كفر جلوتر است و آن انكار است خداى عز و جل فرموده: «جز ابليس كه سر پيچيد و بزرگى طلبيد و بود از كفار» (سوره بقره آيه ۳۵)
محمدعلى اردكانى, تحفة الأولياء( ترجمه أصول كافى) - جلد ۴, ۱۲۵
چند نفر از اصحاب ما روايت كردهاند، از سهل بن زياد، از على بن اسباط، از موسى بن بكر كه گفت: امام موسىكاظم عليه السلام را سؤال كردم از كفر و شرك، كه كدام يك از اين دو ديرينهتر است؟ موسى مىگويد كه: حضرت به من فرمود كه: «من هرگز تو را نديدم كه با مردم گفتگو و جدال كنى». عرض كردم كه: هشام بن سالم مرا امر كرد كه تو را از اين سؤال كنم؛ پس حضرت به من فرمود كه: «كفر، ديرينهتر است و آن جحود و انكار است. خداى عز و جل فرموده است كه: «إِلَّا إِبْلِيسَ أَبى وَ اسْتَكْبَرَ وَ كانَ مِنَ الْكافِرِينَ» «۱»؛ يعنى: پس همه فرشتگان سجده كردند و هيچيك از ايشان از اين معنى سر باز نزد، مگر شيطان كه سر باز زد از آن سجده، و تكبّر و گردنكشى كرد، و خود را بزرگ شمرد در امر سجود، و اطاعت ننمود، و در اصل از ناگرويدگان بود» (يعنى در علم خدا از منافقان بود؛ چه در نزد فرشتگان، اظهار انقياد مىنمود و در باطن، كافر بود. و چون حق- سبحانه و تعالى- او را به سجده امر فرمود، غش و ناپاكىاش، بر محك امتحان ظاهر شد). __________________________________________________
(۱). بقره، ۳۴.