المرسلات ٤٦
ترجمه
المرسلات ٤٥ | آیه ٤٦ | المرسلات ٤٧ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«قَلِیلاً»: روزگار اندکی. ظرف است. مراد مدّت کوتاه عمر انسان، یا روزگار اندک جهان در برابر دنیای جاویدان آخرت است.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
- آيات ۱۶ - ۵۰، سوره مرسلات
- بيان احتجاجاتى بريگانگى خداوند در ربوبيت ، و بر اثبات يوم الفصل كه از آيه : ((الم نهلك الاولين ...)) و آيات بعد از آن استفاده مى شود
- وصف عذابى كه مكذبان قيامت در آن روز به سوى آن روانه مى شوند
- مقصود از ركوع در آيه : ((و اذا قيل لهم اركعوا لايركعون )) و وجهاتصال اين آيه با آيات قبل
- (چند روايت در ذيل برخى آيات گذشته )
نکات آیه
۱ - بهره مندى انسان ها از لذت ها و خوشى هاى دنیا، اندک و محدود است. (کلوا و تمتّعوا قلیلاً)
۲ - خورد و خوراک و بهره ناچیز از لذت هاى مادى، هدف زندگى کافران و منکران قیامت (کلوا و تمتّعوا قلیلاً) از این که به کافران گفته مى شود: بخورید و بهره گیرید، مى توان به این حقیقت دست یافت که آنان جز همین کار، هدف دیگرى در زندگى ندارند و گرنه به آن فراخوانده مى شدند.
۳ - تهدید تکذیب گران روز جزا، به محرومیت از موهبت هاى بهشتى (کلوا و تمتّعوا قلیلاً) امر در «کلوا و تمتّعوا» در معناى تهدید و انذار به کار رفته است. در آیات گذشته، از مواهب بهشت و تأمین خواسته هاى تقواپیشگان در آن، سخن به میان آمده است. از این مطلب استفاده مى شود که این تهدید، ناظر به محرومیت از موهبت هاى بهشتى است.
۴ - حقارت و ناچیزى زخارف دنیا، در مقایسه با موهبت هاى بهشتى (کلوا و تمتّعوا قلیلاً) ناچیز شمرده شدن بهره هاى دنیوى کافران در این آیه، با مواهب بى پایان و گسترده بهشت سنجیده شده است.
۵ - جرم پیشگى، عامل محرومیت از نعمت ها و موهبت هاى بهشت (إنّکم مجرمون) برداشت یاد شده، با توجه به این نکته است که جمله «إنّکم مجرمون» در مقام تعلیل براى مطالب پیشین است.
۶ - تکذیب روز جزا، جرمى نابخشودنى است و تکذیب گران مجرم اند. (ویل یومئذ للمکذّبین ... کلوا و تمتّعوا قلیلاً إنّکم مجرمون) مطلب یاد شده، از به کار رفتن عنوان «مجرمان» درباره «مکذّبان»، استفاده شده است.
موضوعات مرتبط
- امکانات دنیوى: بى ارزشى امکانات دنیوى ۴
- بهشت: ارزش نعمتهاى بهشت ۴; عوامل محرومیت از نعمتهاى بهشت ۵; محرومیت از نعمتهاى بهشت ۳
- خدا: تهدیدهاى خدا ۳
- قیامت: تهدید مکذبان قیامت ۳; جرم تکذیب قیامت ۶; فلسفه زندگى مکذبان قیامت ۲; گناه تکذیب قیامت ۶; لذت گرایى مکذبان قیامت ۲; محرومیت مکذبان قیامت۳
- کافران: فلسفه زندگى کافران ۲; لذت گرایى کافران ۲
- گناه: آثار گناه ۵; گناه نابخشودنى ۶
- لذایذ: محدودیت لذایذ هاى دنیوى ۱; ویژگیهاى لذایذ هاى دنیوى ۱