القيامة ٣
ترجمه
القيامة ٢ | آیه ٣ | القيامة ٤ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«الإِنسَانُ»: مراد انسان کافر است.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
- آيات ۱ - ۱۵، سوره قيامت
- مقصود از ((نفس لوّامه )) كه بدان قسم ياد شده است
- آزادى طلبى انسان براى انجام هر كار دلخواه ، انگيزه تكذيب قيامت و پرسش انكارآميز اززمان آن است
- اشاره به اينكه جستجو گريزگاه در قيامت از باب ظهور ملكات آدمى است ،
- و بيان مراد از اينكه در روز قيامت ((مستقّر انسان فقط به سوى پروردگار است ))
- وجوهى كه درباره مقصود از ((ماقدّم و اخّر)) گفته شده است
- مراد از اينكه انسان بر نفس خود بصيرة است
- (رواياتى در ذيل برخى آيات گذشته : نفس لّوامه ، وجدان ، و...)
نکات آیه
۱ - انکار قیامت، برخاسته از پندار کافران به ناتوان بودن خداوند بر گردآورى استخوان هاى مردگان و احیاى مجدد آنها (أیحسب الإنسن ألّن نجمع عظامه) مقصود از انسان در این آیه - برابر نظر مفسران و به قرینه مقام - انسان کافر است; نه همه انسان ها.
۲ - پندار عدم توانایى خداوند بر جمع آورى استخوان هاى مردگان و زنده کردن آنها، باطل و بى اساس است. (أیحسب الإنسن ألّن نجمع عظامه)
۳ - منکران قیامت، فاقد دلیل و برهان یقینى و اطمینان آور بر انکار آن (أیحسب الإنسن ألّن نجمع عظامه) مطلب یاد شده با توجه به آمدن فعل «یحسب» (گمان مى کند)، استفاده مى شود.
۴ - موادّ جسمانى انسان، پس از مرگ از بین نمى رود. (ألّن نجمع عظامه) برداشت یاد شده از تعبیر «نجمع» - از ماده «جمع» (گردآوردن) - استفاده مى شود; زیرا گردآوردن در جایى صادق است که اجزایى پراکنده وجود داشته باشد.
موضوعات مرتبط
- انسان: انسان پس از مرگ ۴; بقاى انسان ۴
- پندار: پندار باطل ۲
- خدا: پندار عجز خدا ۱، ۲
- قیامت: بى منطقى مکذبان قیامت ۳; منشأ تکذیب قیامت ۱
- کافران: بینش کافران ۱; تکذیبگرى کافران ۱
- مردگان: جمع استخوانهاى مردگان ۲; عجز از احیاى مردگان ۱، ۲; عجز از جمع استخوانهاى مردگان ۱