الدخان ٣٣

از الکتاب
نسخهٔ تاریخ ‏۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۲۲ توسط 127.0.0.1 (بحث) (افزودن سال نزول)


ترجمه

و آیاتی (از قدرت خویش) را به آنها دادیم که آزمایش آشکاری در آن بود (ولی آنان کفران کردند و مجازات شدند)!

|و آنها را از آيات و معجزات چيزى عطا كرديم كه در آن امتحانى آشكار بود
و از نشانه‌ها [ى الهى‌] آنچه را كه در آن آزمايشى آشكار بود، بديشان داديم.
و آیات و معجزاتی (از رحمت و غضب) بر آنها به دست موسی آوردیم که در آن کاملا و آشکارا آزمایش شوند.
و به آنان از آیات و معجزات آنچه را که در آن آزمایشی آشکار بود، عطا کردیم.
و آياتى به آنها عطا كرديم كه در آن امتحانى آشكار بود.
و به ایشان از پدیده‌های شگرف خویش، آنچه در آن آزمون آشکاری بود بخشیدیم‌
و ايشان را از نشانه‌ها آنچه در آن آزمايشى هويدا بود، بداديم.
ما معجزاتی را توسّط موسی بدیشان ارائه نمودیم که در آنها آزمایش آشکاری بود (برای ایشان، تا به محکّ زده شوند و روشن گردد چه کسانی عابد و شاکر، و چه افرادی کافر و فاجر خواهند شد).
و از نشانه‌ها(ی ربّانی) آنچه را که در آن آزمایشی آتشین (و) آشکارگر بود، بدیشان دادیم.
و دادیمشان از آیتها آنچه را در آن است آزمایشی آشکار


الدخان ٣٢ آیه ٣٣ الدخان ٣٤
سوره : سوره الدخان
نزول : ٤ بعثت
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ٨
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«الآیَاتِ»: معجزات. دلائل. «بَلآءٌ»: آزمایش.


تفسیر

نکات آیه

۱- ارائه آیات و معجزات از سوى خداوند به بنى اسرائیل، دربردارنده آزمونى آشکار و انکارناپذیر براى ایشان (و ءاتینهم من الأیت ما فیه بلؤا مبین)

۲- انتخاب بنى اسرائیل از میان ملت هاى عصر خویش، براى دریافت آیات الهى و زمینه آزمون بود. (و لقد اخترنهم ...و ءاتینهم من الأیت) از ارتباط «و آتیناهم» با «اخترناهم»، مى توان استفاده کرد که «آتیناهم» تفسیر و توضیح و تبیین «اخترناهم» است; یعنى، این اختیار و انتخاب، ریشه نژادى و نسلى ندارد; بلکه فلسفه فرهنگى و علمى دارد.

۳- گزینش بنى اسرائیل از سوى خداوند، گزینشى براى آزمایش (و لقد اخترنهم ...و ءاتینهم ... ما فیه بلؤا) «و آتیناهم» تفسیر و تبیین حقیقت «اخترناهم» است; یعنى، گزینش بنى اسرائیل همین بود که خداوند، آنان را از نظر شرایط فکرى و اجتماعى مستحق آزمایش دانست و زمینه آن را براى آنان فراهم ساخت.

۴- ملت هاى محروم و رنج دیده، داراى زمینه حق پذیرى و گرایش به دین (و لقد اخترنهم ... و ءاتینهم) با توجه به سیاق آیات پیشین - که فرعونیان را به دلیل رفاه مندى و اسرافگرى، حق ناپذیر و محکوم به هلاکت معرفى کرده است - مى توان علت و انتخاب بنى اسرائیل را براى دریافت آیات و معجزات، محرومیت آنان از رفاه مندى و آمادگى آنان براى حق پذیرى دانست. البته این هم آغاز یک آزمون است; نه امضاى صلاحیت مطلق و بى استثناى آنان.

۵- آزمون هاى الهى در مورد بنى اسرائیل، روشن و خالى از ابهام (بلؤا مبین)

۶- آیات و معجزات الهى براى بنى اسرائیل، داراى اهداف گوناگون از جمله امتحان آنان * (و ءاتینهم من الأیت ما فیه بلؤا مبین) تعبیر «فیه بلاء»، این احتمال را مطرح مى سازد که هر آیه اى صرفاً بُعد آزمایشى نداشته است.

۷- بیان هلاکت فرعونیان و نجات بنى اسرائیل از سوى خداوند، پیامدار تهدید براى مشرکان و نویدى براى پیامبر(ص) و مؤمنان (و لقد نجّینا بنى إسرءیل ... بلؤا مبین) با توجه به این که آیات گذشته، در زمینه رویارویى مشرکان و مؤمنان بود; طرح سرگذشت فرعونیان و بنى اسرائیل، پیامدار مطلب یاد شده است.

۸- رهایى از ستم و دستیابى امت ها به پیروزى، مقدمه آزمون آنان از سوى خداوند (و لقد نجّینا بنى إسرءیل ... ما فیه بلؤا مبین) از ترتب آزمایش بر آزادى بنى اسرائیل، مطلب بالا استفاده مى شود.

موضوعات مرتبط

  • آیات خدا: اهمیت آیات خدا ۲
  • امتحان: ابزار امتحان ۱; امتحان با آیات خدا ۱; امتحان با معجزه ۱
  • امتها: آثار پیروزى امتها ۸; زمینه امتحان امتها ۸
  • بنى اسرائیل: ارائه آیات خدا بر بنى اسرائیل ۶; امتحان بنى اسرائیل ۱، ۳، ۵، ۶; تاریخ بنى اسرائیل ۷; فلسفه برگزیدگى بنى اسرائیل ۲، ۳; مسؤولیت بنى اسرائیل ۲; نجات بنى اسرائیل ۷
  • خدا: افعال خدا ۱; وضوح امتحانهاى خدا ۵
  • ظلم: آثار نجات از ظلم ۸
  • فرعونیان: هلاکت فرعونیان ۷
  • قرآن: فلسفه قصص قرآن ۷
  • گرایشها: زمینه گرایش به دین ۴
  • مؤمنان: بشارت به مؤمنان ۷
  • محرومان: حق پذیرى محرومان ۴
  • محمد(ص): بشارت به محمد(ص) ۷
  • مشرکان: تهدید مشرکان ۷
  • معجزه: فلسفه معجزه ۶

منابع