ص ٤٦
ترجمه
ص ٤٥ | آیه ٤٦ | ص ٤٧ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«أَخْلَصْنَاهُمْ»: ایشان را برگزیدیم. آنان را اختصاص دادیم. بدیشان ویژگی بخشیدیم. «خَالِصَةٍ»: صفت اختصاصی. ویژگی خاصّ. «ذِکْری»: یاد کردن. در اندیشه چیزی بودن. خبر مبتدای محذوف و یا بدل از (خَالِصَةٍ) است. «الدَّارِ»: سرا. به طور مطلق مراد سرای آخرت است. گوئی غیر از آن، سرائی وجود ندارد و دنیا جز گذرگاهی به سوی آن نیست.
تفسیر
- آيات ۴۱ - ۴۸ سوره ص
- مقصود از نصب و عذاب كه ايوب عليه السلام بدان مبتلا بود
- وجه اينكه ايوب ع ابتلاء خود به آن دو را به شيطان نسبت داد انى مسنى الشيطان بنصبو عذاب .
- بيان امكان مداخله شيطان در ابدان و اموال و ديگر متعلقات مادى معصومين عليهم السلام
- استجاب دعاى ايوب عليه السلام با شفاى امراضش و بازگرداناهل او به او
- وجه اينكه ابراهيم و اسحق و يعقوب عليهم السلام را به داشتن دست و چشم مدح فرمود
- معناى اينكه در تعليل مدح ايشان فرمود: انا اخلصنا هم بخالصة ذكرى الدار
- گفتارى درباره سرگذشت ايوب عليه السلام در قرآن و حديث
- رواياتى در ذيل داستان ايوب عليه السلام و ابتلائات او
- خبرى از يسع و ذوالكفل
نکات آیه
۱ - آخرت اندیشى و یاد مستمر قیامت، از اوصاف ابراهیم، اسحاق و یعقوب (علیهم السلام) (إنّا أخلصنهم بخالصة ذکرى الدار) «خالصة» موصوف براى صفت مقدر (چون خصلة) و یا صفت است. «باء» آن براى سببیت و عبارت «ذکرى الدار» نیز بیان براى «خالصة» مى باشد. بر این اساس پیام آیه چنین خواهد بود: ما با خصلت و صفت خالص و بى شائبه - که عبارت است از آخرت اندیشى - آنان را خالص ساختیم.
۲ - ابراهیم، اسحاق و یعقوب (علیهم السلام) از هرگونه آلودگى هاى مادى و متضاد با آخرت اندیشى پاک و منزه بود. (إنّا أخلصنهم بخالصة ذکرى الدار)
۳ - پیامبران، از هرگونه گناه و خطاکارى معصوم اند. (إنّا أخلصنهم بخالصة ذکرى الدار) از این که خداوند پیامبران را به آخرت اندیشى خالص ساخت، مى توان عصمت آنان را به دست آورد; زیرا ریشه گناه و خطاکارى بشر دنیاطلبى است و از آن جایى که انبیا از چنین خواسته اى مبرا بوده و تنها طالب آخرت اند; استفاده مى شود که آنان هرگز گناه نمى کنند و معصوم اند.
۴ - آخرت اندیشى و دورى از دنیاطلبى، از خصوصیات رهبران الهى (إنّا أخلصنهم بخالصة ذکرى الدار)
۵ - آخرت اندیشى و دورى از دنیاطلبى، از ارزش هاى بس والا و مهم (إنّا أخلصنهم بخالصة ذکرى الدار)
۶ - حیات آخرت، حیات اصلى و هدف نهایى براى بشر است. (إنّا أخلصنهم بخالصة ذکرى الدار) از ستایش شدن پیامبران به آخرت اندیشى و دنیاگریزى، مى توان مطلب یاد شده را به دست آورد.
۷ - صفت آخرت اندیشى و دنیاگریزى ابراهیم، اسحاق و یعقوب(علیهم السلام) شایان یاد و یادآورى است. (و اذکر عبدنا ... إنّا أخلصنهم بخالصة ذکرى الدار) برداشت یاد شده بر این اساس مبتنى است که جمله «إنّا أخلصناهم...» تعلیل براى «اُذکر...» باشد; یعنى، سرگذشت ابراهیم(ع) و... را یاد کن; چون آنان را به آخرت اندیشى خالص گردانیدیم.
۸ - آخرت اندیشى و دنیاگریزى، موجب قدرت و توانایى و کمال بصیرت و روشن بینى است. (أُولى الأیدى و الأبصر . إنّا أخلصنهم بخالصة ذکرى الدار) برداشت یاد شده بر این اساس مبتنى است که جمله «إنّا أخلصناهم...» تعلیل براى اوصافى باشد که براى پیامبران ذکر شده است (أُولى الأیدى و الأبصار).
موضوعات مرتبط
- آخرت طلبى: آثار آخرت طلبى ۸; ارزش آخرت طلبى ۵
- ابراهیم(ع): آخرت طلبى ابراهیم(ع) ۱; اخلاص ابراهیم(ع) ۲; تنزیه ابراهیم(ع) ۲; فضایل ابراهیم(ع) ۱، ۲
- ارزشها :۵
- اسحاق(ع): آخرت طلبى اسحاق(ع) ۱; اخلاص اسحاق(ع) ۲; تنزیه اسحاق(ع) ۲; فضایل اسحاق(ع) ۱، ۲
- انبیا: عصمت انبیا ۳; مقامات انبیا ۳
- انسان: فلسفه خلقت انسان ها ۶
- بصیرت: زمینه بصیرت ۸
- ذکر: ذکر آخرت طلبى ابراهیم(ع) ۷; ذکر آخرت طلبى اسحاق(ع) ۷; ذکر آخرت طلبى یعقوب(ع) ۷; ذکر زهد ابراهیم(ع) ۷; ذکر زهد اسحاق(ع) ۷; ذکر زهد یعقوب(ع) ۷; ذکر قیامت ۱
- رهبران دینى: آخرت طلبى رهبران دینى ۴; زهد رهبران دینى ۴; ویژگیهاى رهبران دینى ۴
- زندگى: اهمیت زندگى اخروى ۶
- زهد: آثار زهد ۸; ارزش زهد ۵
- قدرت: زمینه قدرت ۸
- معصومان :۳
- یعقوب(ع): آخرت طلبى یعقوب(ع) ۱; اخلاص یعقوب(ع) ۲; تنزیه یعقوب(ع) ۲; فضایل یعقوب(ع) ۱، ۲