الإسراء ١٠٦
ترجمه
الإسراء ١٠٥ | آیه ١٠٦ | الإسراء ١٠٧ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«قُرْآناً»: منصوب به اشتغال است. «فَرَقْنَاهُ»: جدا جدا و بهره بهرهاش کردهایم و در زمانهای متفاوت فرستادهایم. «عَلَی مُکْثٍ»: به آرامی و تدریجی. «نَزَّلْنَاهُ تَنزِیلاً»: قرآن را بخش بخش بر حسب وقائع و به مقتضی حکمت نازل نمودهایم. تنزیل عبارت است از انزال تدریجی.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
- آيات ۱۰۱ - ۱۱۱، سوره اسرى
- مقصود از معجزات نه گانه موسى (ع ) در آيه : ((ولقد آتينا موسى تسع ايات بينات...((
- معناى اينكه خطاب به بنى اسرائيل فرمود: ((اسكنوا الارض فاذا جاء وعدالاخرة ...((
- حكمت نزول تدريجى وتفريق قرآن
- بى نياز بودن قرآن از ايمان مشركين به آن ، براى ثبوت حقانيت وكمالش
- اشاره به اقسام نام ها وبيان مراد از جمله : ((فله الاسماء الحسنى ((
- اين آيه عقيده وثنيت را درباره اسماء وصفات الهى رد مى كند
- بيان اينكه اسماء خداوند متعال مرآت ومعرف يك مسمى هستند
- معناى ((جهر(( و((اخفات (( وامر به اعتدال در قرائت نماز
- نفى فرزند، ولى وشريك داشتن خداى تعالى
- بحث روايتى
- (رواياتى در ذيل برخى آيات گذشته )
- رواياتى درباره اسماء حسنى ، اسماء حقيقى واسماء اسماء خدا
- مطالب اتفاقى واختلافى درباره اسماء خدا واشاره به عقيده بت پرستان درباره آن
- چند روايت درباره جهر واخفات در نماز
- بحثى روايتى وقرآنى
- (درباره تفريق آيات قرآن وقرانا فرقناه ...)
- تقسيم قرآن به آيات وسور
- عدد سوره ها وآيات قرآن كريم
- ترتيب سوره هاى قرآن كريم
نکات آیه
۱- تنظیم، تفصیل و بخش بخش شدن قرآن، از جانب خداوند بود نه در اختیار پیامبر(ص) (قرءانًا فرقنه)
۲- امکان بازخوانى همراه با تأنى و آرامى قرآن بر مردم، فلسفه نزول تدریجى آن بر پیامبر(ص) (و قرءانًا فرقنه لتقرأه على الناس على مکث) «مکث» در لغت به معناى درنگ و تأمل است (لسان العرب).
۳- مأموریت پیامبر(ص) به قراءت بخشهاى قرآن بر مردم به آرامى و با تأنّى (و قرءانًا فرقنه لتقرأه على الناس على مکث)
۴- نزول تدریجى تعالیم دینى و آموزش تدریجى آنها، داراى نقشى مؤثر در هدایت مردم (فرقنه لتقرأه على الناس على مکث) از آن جایى که قرآن کتاب هدایت است، تذکر به نزول تدریجى آن بر پیامبر(ص) مى تواند به خاطر این باشد که: نزول تدریجى در امر هدایت مؤثرتر است.
۵- لزوم به کارگیرى روشى متناسب با استعداد فکرى و روحى انسان براى تفهیم دقیق معارف دین و آموزه هاى قرآن (و قرءانًا فرقنه لتقرأه على الناس على مکث) از اینکه خداوند در بیان معارف دینى در قرآن، از روش تدریج و گام به گام استفاده کرده است; نکته فوق به دست مى آید.
۶- تعالیم قرآن، جهانى است و همه انسانها توان فهم آن را دارند. (و قرءانًا فرقنه لتقرأه على الناس على مکث و نزّلنه تنزیلاً)
۷- برخوانى تدریجى قرآن بر مخاطبان، موجب برانگیخته شدن انتظار در آنان براى قراءت بخشى دیگر مى شود. (لتقرأه على الناس على مکث) مکث در لغت، آرامش همراه با انتظار است (مفردات راغب).
۸- قرآن، حقایقى عالى و تنزل یافته در حد فهم و درک بشر * (نزّلنه تنزیلاً) در معناى «نزول» فرود از مرتبه عالى نهفته است (مفردات راغب) و چون نزول فیزیکى قرآن قابل تصور نیست، ممکن است مقصود نزول معنوى باشد.
موضوعات مرتبط
- انسان: اهمیت استعداد انسان ۵
- خدا: اختیارات خدا ۱
- دین: آثار تشریع تدریجى دین ۴; روش تبیین دین ۵
- علایق: زمینه علاقه به قرآن ۷
- قرآن: آثار تلاوت تدریجى قرآن ۷; تأنّى در تلاوت قرآن ۲; تعالیم قرآن ۸; تنظیم قرآن ۱; جهان شمولى قرآن ۶; روش تبیین قرآن ۵; زمینه استماع قرآن ۷; سوره بندى قرآن ۱; سهولت فهم قرآن ۶، ۸; فلسفه نزول تدریجى قرآن ۲; نزول قرآن ۸; وضوح قرآن ۶; ویژگیهاى قرآن ۸
- محمد(ص): تلاوت قرآن محمد(ص) ۳; رسالت محمد(ص) ۳; محدوده مسؤولیت محمد(ص) ۱
- هدایت: عوامل هدایت ۴