المعارج ٢٣

از الکتاب
نسخهٔ تاریخ ‏۲۹ آبان ۱۳۹۲، ساعت ۰۸:۰۹ توسط 127.0.0.1 (بحث) (Edited by QRobot)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)


ترجمه

آنها که نمازها را پیوسته بجا می‌آورند،

|همان كسانى كه بر نمازشان پايدارند
همان كسانى كه بر نمازشان پايدارى مى‌كنند.
آنان که دایم در نماز (و طاعت الهی) عمر گذرانند.
آنان که همواره بر نمازشان مداوم و پایدارند،
آنان كه به نماز مداومت مى‌ورزند،
آنان که در نمازهایشان پیگیرند
آنان كه بر نماز خويش پيوسته و پاينده‌اند
نمازگزارانی که همیشه نماز خود را به موقع می‌خوانند و بر آن مداومت و مواظبت دارند.
آنان که ایشان بر نمازشان پایدار‌انند.
آنان که بر نماز خویشند پیوستگان‌


المعارج ٢٢ آیه ٢٣ المعارج ٢٤
سوره : سوره المعارج
نزول :
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ٥
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«دَآئِمُونَ»: جمع دائم، همیشه ماندگار. مراد این نیست که نمازگزار همیشه در حال نماز باشد، بلکه منظور این است که در اوقات معیّن خود نماز را انجام دهد، و همیشه چنین بوده و دائماً مواظب و متوجّه باشد که نماز او فوت نشود.

آیات مرتبط (تعداد ریشه‌های مشترک)

تفسیر

نکات آیه

۱ - پایبندى به نماز و انجام دادن دائمى آن، از نشانه هاى نمازگزاران حقیقى است. (إلاّ المصلّین . الذین هم على صلاتهم دائمون)

۲ - پایبندى به نماز و انجام دائمى آن، شرط تأثیرگذارى این فریضه بر روح و خُلق و خوى نمازگزاران (الذین هم على صلاتهم دائمون)

۳ - تأثیرگذارى یاد خدا در روح و اخلاق بشر، در گرو استمرار آن است. (الذین هم على صلاتهم دائمون) «دائمون» (به معناى «ثابتون») ممکن است نشانگر دوام یاد خدا - که فلسفه و روح نماز است - باشد، نه صورت ظاهرى نماز; زیرا یاد دائمى خدا، مى تواند در روح و خلق و خوى انسان ها تأثیر سازنده داشته باشد; نه یاد موقتى خدا در اوقات مخصوص نماز. شاید به همین سبب در آیه ۱۰ از سوره «جمعه» بر یاد همواره خدا - پس از اداى نماز جمعه - تأکید شده است.

روایات و احادیث

۴ - «عن أبى عبداللّه(ع) قال: حدّثنى أبى عن جدّى عن آبائه أنّ أمیرالمؤمنین(ع) ... قال: ... قال اللّه تبارک و تعالى: «الذین هم على صلاتهم دائمون» یعنى الذین یقضون ما فاتَهم من اللّیل بالنّهار و ما فاتهم من النّهار باللّیل...;[۱] از امام صادق(ع) روایت شده که فرمود: پدرم از جدم از پدرانش روایت کرده که امیرالمؤمنین(ع) فرمود: ... خداى - تبارک و تعالى - فرمود: (الذین هم على صلاتهم دائمون) یعنى کسانى که نمازهایى را که در شب از دستشان رفته، در روز قضا مى کنند و نمازهایى را که در روز از دست داده اند در شب قضا مى کنند...».

۵ - «محمدبن فُضَیل عن أبى الحسن(ع) أنّه قال: أولئک أصحاب الخمسین صلاة من شیعتنا...;[۲] محمدبن فضیل از امام کاظم(ع) [درباره آیه «الذین هم على صلاتهم دائمون» ]روایت نموده که فرمود: آنان اصحابِ پنجاه رکعت نماز، از شیعیان ما هستند». گفتنى است که: الف - مقصود از «پنجاه رکعت نماز» نمازهاى یومیه به علاوه نافله هاى آن است. ب - تعداد رکعات نمازهاى یومیه و نوافل آن ۵۱ رکعت است لکن در برخى روایات درباره نافله عشاء آمده که این یک رکعت از نوافل بشمار نمى آید بلکه مستحبى است که صرفاً به منظور دو برابر شدن تعداد رکعات نافله نسبت به نمازهاى یومیه اضافه شده است. (من لایحضره الفقیه، ج ۱، ص ۴۵۵، ح ۱۳۱۸). براساس این روایات، مجموع عدد نمازهاى یومیه و نوافل پنجاه رکعت است.

۶ - «عن فُضَیل، قال: سألت أباجعفر(ع) عن قول اللّه عزّوجلّ: «...الذین هم على صلاتهم دائمون» قال: هى النافلة;[۳] فضیل مى گوید: از امام باقر(ع) از سخن خداى عزّوجلّ «...الذین هم على صلاتهم دائمون» سؤال کردم فرمود: مراد نماز نافله است».

موضوعات مرتبط

  • اخلاق: عوامل مؤثر در اخلاق ۳
  • ذکر: شرایط تأثیر ذکر خدا ۳
  • شیعه: فضایل شیعه ۵
  • نماز: آثار تداوم نماز ۲، ۳; اهمیت تداوم نماز ۱; اهمیت نمازنافله ۵، ۶; تداوم نماز ۴; شرایط تأثیر نماز ۲; قضاى نماز ۴
  • نمازگزاران: نشانه هاى نمازگزاران ۱

منابع

  1. خصال صدوق، ج ۲، ص ۶۲۸; نورالثقلین، ج ۵، ص۴۱۶، ح ۲۰.
  2. مجمع البیان، ج ۱۰، ص ۵۳۵; نورالثقلین، ج ۵- ، ص ۴۱۹، ح ۳۸.
  3. کافى، ج ۳، ص ۲۷۰، ح ۱۲; نورالثقلین، ج ۵، ص ۴۱۶- ، ح ۲۱.