الزخرف ٦٨
ترجمه
الزخرف ٦٧ | آیه ٦٨ | الزخرف ٦٩ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«یَا عِبَادِی»: مراد بندگان مؤمن و متّقی است.
تفسیر
نکات آیه
۱ - تقواپیشگان، بندگان خاص و راستین خداوند (إلاّ المتّقین . یعباد لا خوف ) از این که خداوند، متقین را بنده خود خوانده است (یا عباد)، مطلب بالا استفاده مى شود.
۲ - گفتوگوى مستقیم و بىواسطه الهى، با تقواپیشگان در قیامت (یعباد)
۳ - بندگى و عبودیت، بالاترین مرتبه کمال وجودى انسان (إلاّ المتّقین . یعباد)
۴ - بشارت خداوند به تقواپیشگان، مبنى بر مصونیت آنان از هرگونه خوف و اندوه در قیامت (یعباد لا خوف علیکم الیوم و لا أنتم تحزنون)
۵ - قیامت، صحنه اى پر بیم و هول انگیز (یعباد لا خوف علیکم الیوم و لا أنتم تحزنون) از تأکید خداوند بر نفى خوف و اندوه براى تقواپیشگان در قیامت، مطلب بالا قابل برداشت است.
۶ - عبودیت و تقواى الهى، موجب امنیت روحى و آرامش روانى انسان در قیامت (المتّقین . یعباد لا خوف علیکم الیوم و لا أنتم تحزنون)
۷ - سیطره وحشت و هراس بر غیر متقین در قیامت (یعباد لا خوف علیکم الیوم و لا أنتم تحزنون) از این که خوف و حزن تنها از تقواپیشگان نفى شده است، به دست مى آید که غیر آنان گرفتار بیم و اندوه خواهند بود.
موضوعات مرتبط
- آرامش: عوامل آرامش اخروى ۶
- امنیت: عوامل امنیت اخروى ۶
- اندوه: مصونیت از اندوه اخروى ۴
- انسان: مقامات انسان ۳
- بندگان خدا :۱
- بى تقوایان: ترس اخروى بى تقوایان ۷
- ترس: مصونیت از ترس اخروى ۴
- تقوا: آثار تقوا ۶
- خدا: بشارتهاى خدا ۴; گفتگوى اخروى خدا با متقین ۲
- عبودیت: آثار عبودیت ۶
- قیامت: اهوال قیامت ۵; ویژگیهاى قیامت ۵
- متقین: بشارت به متقین ۴; عبودیت متقین ۱; فضایل متقین۲; متقین در قیامت ۲، ۴; مقامات متقین ۱
- مقام عبودیت :۳