فصلت ٥٣

از الکتاب
نسخهٔ تاریخ ‏۲۹ آبان ۱۳۹۲، ساعت ۰۷:۱۶ توسط 127.0.0.1 (بحث) (Edited by QRobot)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)


ترجمه

به زودی نشانه‌های خود را در اطراف جهان و در درون جانشان به آنها نشان می‌دهیم تا برای آنان آشکار گردد که او حق است؛ آیا کافی نیست که پروردگارت بر همه چیز شاهد و گواه است؟!

|زودا كه آيات قدرت خود را در اطراف [جهان‌] و در جانشان به آنها بنماييم، تا برايشان روشن گردد كه او حق است. آيا كافى نيست كه پروردگار تو بر همه چيز شاهد است
به زودى نشانه‌هاى خود را در افقها[ى گوناگون‌] و در دلهايشان بديشان خواهيم نمود، تا برايشان روشن گردد كه او خود حق است. آيا كافى نيست كه پروردگارت خود شاهد هر چيزى است؟
ما آیات (قدرت و حکمت) خود را در آفاق جهان و نفوس بندگان کاملا هویدا و روشن می‌گردانیم تا ظاهر و آشکار شود که خدا (و آیات حکمت و قیامت و رسالتش همه) بر حق است. آیا همین حقیقت که خدا بر همه موجودات عالم پیدا و گواه است کفایت (از برهان) نمی‌کند؟
به زودی نشانه های خود را در کرانه ها و اطراف جهان و در نفوس خودشان به آنان نشان خواهیم داد تا برای آنان روشن شود که بی تردید او حق است. آیا کافی نیست که پروردگارت [با ظاهر کردن حقایق و دلایل] بر همه چیز گواه است [که تنها او آفریننده و بی نیاز است و غیر او مخلوق و از هر جهت نیازمند به اوست.]
زودا كه آيات قدرت خود را در آفاق و در وجود خودشان به آنها نشان خواهيم داد تا برايشان آشكار شود كه او حق است. آيا اينكه پروردگار تو در همه جا حاضر است كافى نيست؟
زودا که آیات خود را در بیرون و درونشان به ایشان بنمایانیم، تا آنکه بر آنان آشکار شود که آن حق است، آیا کافی نیست که پروردگارت بر همه چیز گواه است‌
زودا كه آنان را نشانه‌هاى خويش در كناره‌هاى جهان و در جانهاى خودشان بنماييم تا آنكه برايشان روشن و آشكار شود كه همانا او- يا آن- حق است. آيا اين بس نيست كه پروردگار تو بر هر چيزى گواه و آگاه است؟
ما به آنان (که منکر اسلام و قرآنند) هرچه زودتر دلائل و نشانه‌های خود را در اقطار و نواحی (آسمانها و زمین، که جهان کبیر است) و در داخل و درون خودشان (که جهان صغیراست) به آنان (که منکر اسلام و قرآنند) نشان خواهیم داد تا برای ایشان روشن و آشکار گردد که اسلام و قرآن حق است. آیا (برای برگشت کافران از کفر و مشرکان از شرک) تنها این بسنده نیست که پروردگارت بر هر چیزی حاضر و گواه است؟ (چه حضور و شهادتی از این برتر و بالاتر که با خطّ تکوین، دلائل قدرت و حکمت خود را بر روی همه‌ی ذرّات کائنات و وجود موجودات نگاشته است؟).
به زودی نشانه‌های خود را در تمامی افق‌ها و دیدگاه‌ها و در خودهاشان بدیشان می‌نمایانیم، تا برایشان به‌راستی روشن گردد که او تمامی حق است. آیا و کافی نیست که پروردگارت خود همواره بر هر چیزی بسی گواه است‌؟
زود است بنمایانیمشان آیتهای خویش را در سراسر گیتی و در خود ایشان تا روشن شود برای ایشان که او است حقّ آیا بس نیست پروردگار تو که او بر همه چیز گواه است‌


فصلت ٥٢ آیه ٥٣ فصلت ٥٤
سوره : سوره فصلت
نزول :
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ٢٢
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«الآفَاقِ»: نواحی عالم و اقطار آسمانها و زمین. «أَنَّهُ»: این که قرآن. این که اسلام (نگا: کشّاف، مختصر). «شَهِیدٌ»: گواه و مطلع. حاضر و ناظر.

آیات مرتبط (تعداد ریشه‌های مشترک)

تفسیر

نکات آیه

۱ - هشدار خداوند به کفار مکه، مبنى بر پیروزى نزدیک مسلمانان بر آنان (سنریهم ءایتنا فى الأفاق و فى أنفسهم) برداشت یاد شده مبتنى بر این نکته است که مراد از ضمیر «هم» - به قرینه آیه قبل (ثمّ کفرتم) - کفار مکه بوده و مقصود از «آفاق» نواحى زمین و از «أنفس» مردم سرزمین جزیرة العرب باشد. بنابر این جمله «سنریهم آیاتنا فى الآفاق و فى أنفسهم» مى تواند اشاره به پیروزى مسلمانان بر کافران داشته باشد.

۲ - غلبه و نصرت قریب الوقوع پیامبر(ص) و مؤمنان بر کافران، از نشانه هاى برجسته حقانیت و اعجاز قرآن (سنریهم ءایتنا ... حتّى یتبیّن لهم أنّه الحقّ) بنابراین که مراد از آیات آفاقى، پیروزى مسلمانان باشد و ضمیر «أنّه» به قرآن بازگردد، مطلب بالا به دست مى آید.

۳ - نشانه ها و دلایل حقانیت قرآن، نهفته در متن طبیعت و اسرار وجود آدمى (سنریهم ءایتنا فى الأفاق ... أنّه الحقّ) بنابراین که ضمیر «أنّه» به قرآن باز گردد، انطباق آیات مربوط به پدیده هاى طبیعى با واقعیت جهان طبیعت، نشانگر حقانیت قرآن است.

۴ - نوید خداوند به ظهور همواره و تدریجى اسرار نوین علمى و آیات الهى براى نسل هاى بشر (سنریهم ءایتنا فى الأفاق ... أنّه الحقّ) برداشت یاد شده در صورتى است که آیات قرآن را در زمینه مسائل اعتقادى و ایمانى، محدود به زمان عصر نزول ندانیم. در این صورت آیه شریفه در هر زمان، به مخاطبان عصر خویش نوید بروز آیات جدیدى را مى دهد.

۵ - دانش بشر و دریافت هاى علمى او، در پهنه طبیعت و وجود انسان، هموارکننده راه درک حقانیت پیام وحى (سنریهم ءایتنا فى الأفاق و فى أنفسهم حتّى یتبیّن لهم أنّه الحقّ) خداوند حقایقى را در قرآن در مورد انسان مطرح نموده است. از انطباق آن با واقعیت وجودى انسان، حقانیت قرآن آشکار مى گردد.این برداشت در صورتى است که ضمیر در «أنّه»، به قرآن باز گردد.

۶ - معارف قرآنى، هماهنگ با قوانین هستى و فطرت انسانى (سنریهم ءایتنا ... و فى أنفسهم حتّى یتبیّن لهم أنّه الحقّ) برداشت یاد شده بر این اساس است که ضمیر «أنّه» به قرآن باز گردد.

۷ - جهان آفرینش و دنیاى درون انسان، کانون تجلى حقانیت خداوند است. (سنریهم ءایتنا ... و فى أنفسهم) برداشت یاد شده مبتنى براین است که ضمیر «أنّه» به خداوند باز گردد.

۸ - مطالعه و تدبر در جهان آفرینش (آفاق و انفس)، زمینه ساز ره یابى انسان به توحید و ربوبیت بى همتاى خداوند (سنریهم ءایتنا ... أنّه الحق) بنابراین که ضمیر «أنّه» به «خدا» بازگردد، مطلب بالا قابل برداشت است.

۹ - جان آدمى چونان جهان طبیعت، سرشار از آیات الهى و شایسته تأمل و اندیشه است. (سنریهم ءایتنا فى الأفاق و فى أنفسهم)

۱۰ - خداجویى، گرایش فطرى انسان ها است. (سنریهم ... و فى أنفسهم حتّى یتبیّن لهم أنّه الحقّ) برداشت یاد شده بر این اساس است که ضمیر «أنّه» به خدا بازگردد.

۱۱ - علم حضورى و شهودى تمامى موجودات، نسبت به پروردگار (أَوَلم یکف بربّک أنّه على کلّ شىء شهید) بنابراین که «شهید» به معناى مشهود باشد، برداشت یاد شده قابل استفاده است.

۱۲ - اسرار علمى نهفته در نظام جهان و وجود انسان، کافى براى پى بردن به حضور و احاطه علم الهى بر هستى (سنریهم ءایتنا ... أَوَ لم یکف بربّک)

۱۳ - سراسر جهان هستى، در محضر و منظر خدا بوده و در احاطه علمى او قرار دارد. (أَوَلم یکف بربّک أنّه على کلّ شىء شهید) بنابراین که «شهید» به معناى شاهد باشد، مطلب بالا استفاده مى شود.

۱۴ - آیات آفاقى و انفسى خداوند در هستى، نشانى از ربوبیت و تدبیر یگانه او است. (سنریهم ءایتنا ... أَوَلم یکف بربّک)

۱۵ - علم شهودى به خداوند، استوارترین راه براى شناخت او است. (أَوَلم یکف بربّک أنّه على کلّ شىء شهید) بنابراین که «شهید» به معناى مشهود باشد، مطلب بالا به دست مى آید.

۱۶ - احاطه ربوبیت خداوند بر هستى، گواه حقانیت پیام او و هماهنگى آن با قوانین نظام هستى (سنریهم ءایتنا ... حتّى یتبیّن لهم أنّه الحقّ أَوَلم یکف بربّک أنّه على کلّ شىء شهید)

موضوعات مرتبط

  • آفرینش: آثار مطالعه آفرینش ۸
  • آیات خدا: آثار مطالعه آیات آفاقى ۸; آثار مطالعه آیات انفسى ۸; آیات آفاقى ۳، ۷، ۱۴; آیات انفسى ۳، ۷، ۱۴; نقش آیات آفاقى ۱۲; نقش آیات انفسى ۱۲
  • اسلام: تاریخ صدر اسلام ۱
  • انسان: فطریات انسان ۱۰
  • بشارت: بشارت ظهور آیات خدا ۴
  • تشبیهات قرآن: تشبیه انسان ۹; تشبیه به طبیعت ۹
  • تفکر: تفکر در آیات آفاقى ۹; تفکر در آیات انفسى ۹
  • توحید: زمینه توحید ربوبى ۸; نشانه هاى توحید ربوبى ۱۴
  • خدا: احاطه ربوبیت خدا ۱۶; اختصاصات خدا ۱۳; انذارهاى خدا ۱; بشارتهاى خدا ۴; بهترین روش خدا شناسى۱۵; دلایل خدا شناسى ۷، ۸; راههاى خدا شناسى ۱۱، ۱۵; علم خدا به آفرینش ۱۲، ۱۳; گواه حقانیت سخن خدا ۱۶; نشانه هاى تدبیر خدا ۱۴; نشانه هاى حقانیت خدا ۷; نشانه هاى ربوبیت خدا ۱۴; وسعت علم خدا ۱۲، ۱۳
  • شناخت: ابزار شناخت ۱۱، ۱۵; شناخت شهودى ۱۵
  • علم: آثار علم ۵
  • فطرت: فطرت خداجویى ۱۰
  • قرآن: دلایل حقانیت قرآن ۳; نشانه هاى اعجاز قرآن ۲; نشانه هاى حقانیت قرآن ۲; ویژگیهاى قرآن ۶; هماهنگى قرآن با آفرینش ۶، ۱۶; هماهنگى قرآن با فطرت ۶
  • کافران مکه: انذار کافران مکه ۱
  • مؤمنان: نصرت مؤمنان ۲
  • محمد(ص): نصرت محمد(ص) ۲
  • مسلمانان: پیروزى مسلمانان ۱
  • موجودات: خداشناسى موجودات ۱۱; علم حضورى موجودات ۱۱
  • نصرت خدا: مشمولان نصرت خدا ۲
  • وحى: دلایل حقانیت وحى ۱۶; زمینه فهم حقانیت وحى ۵

منابع