الأنبياء ٨٦

از الکتاب
نسخهٔ تاریخ ‏۲۹ آبان ۱۳۹۲، ساعت ۰۵:۵۱ توسط 127.0.0.1 (بحث) (Edited by QRobot)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)


ترجمه

و ما آنان را در رحمت خود وارد ساختیم؛ چرا که آنها از صالحان بودند.

|و آنها را در جوار رحمت خود در آورديم، همانا آنان از شايستگان بودند
و آنان را در رحمت خود داخل نموديم، چرا كه ايشان از شايستگان بودند.
و ما آنها را به رحمت (خاص) خود درآوردیم، زیرا آنان از نیکان عالم به شمار بودند.
و آنان را در رحمت خود درآوردیم، چون از شایستگان بودند.
آنان را مشمول بخشايش خويش گردانيديم و همه از شايستگان بودند.
و آنان را در جوار رحمت خویش درآوردیم، که آنان از شایستگانند
و ايشان را در مهر و بخشايش خويش در آورديم، كه آنان از نيكان و شايستگان بودند.
ما آنان را غرق رحمت خود کردیم، چرا که ایشان از زمره‌ی شایستگان و بایستگان (بندگان ما) بودند.
و آنان را در رحمت خود داخل نمودیم (و) به‌راستی ایشان از شایستگان (رسالتی)اند.
و درآوردیمشان در رحمت خود همانا ایشانند از شایستگان‌


الأنبياء ٨٥ آیه ٨٦ الأنبياء ٨٧
سوره : سوره الأنبياء
نزول :
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ٧
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«أَدْخَلْنَاهُمْ فِی رَحْمَتِنَا»: آنان را غرق رحمت خود کردیم. ایشان را به بهشت وارد کردیم.


تفسیر

نکات آیه

۱- اسماعیل، ادریس و ذاالکفل(ع)، از رحمت خاص الهى برخوردار بودند. (و إسمعیل ... و أدخلنهم فى رحمتنا ) از اختصاص به ذکر یافتن اسماعیل، ادریس و ذاالکفل(ع) به بهره مند شدن از رحمت الهى، برداشت یادشده به دست مى آید; زیرا رحمت خداوند شامل همه موجودات است و همه به نحوى از رحمت خداوند بهره مندند.

۲- مقام صبر در اسماعیل، ادریس و ذاالکفل(ع)، زمینه ساز بهره مندى آنان از رحمت ویژه الهى (و إسمعیل ... کلّ من الصبرین . و أدخلنهم فى رحمتنا )

۳- صبر، زمینه بهره مندى انسان از رحمت خاص الهى است. (من الصبرین . و أدخلنهم فى رحمتنا )

۴- اسماعیل، ادریس و ذاالکفل(ع)، در زمره صالحان اند. (و أدخلنهم فى رحمتنا إنّهم من الصلحین )

۵- صالح و شایسته بودن اسماعیل، ادریس و ذوالکفل(ع)، موجب بهره مند شدن آنان از رحمت خاص الهى (و إسمعیل ... و أدخلنهم فى رحمتنا إنّهم من الصلحین ) برداشت یاد شده به خاطر این نکته است که جمله «إنّهم من الصالحین» تعلیل براى جمله پیشین است; یعنى، چون آنان از صالحان بودند، در رحمت بى کران خود قرارشان دادیم.

۶- عمل صالح، وسیله جلب رحمت خاص الهى است. (و أدخلنهم فى رحمتنا إنّهم من الصلحین )

۷- صبرپیشگان، انسان هایى شایسته و در زمره صالحان اند. (کلّ من الصبرین . إنّهم من الصلحین ) خداوند، در آیه قبل - که در توصیف برخى از پیامبران بود - آنان را از صابران معرفى کرده و در این آیه، آنان را از صالحان دانسته است. از مجموع دو آیه استفاده مى شود که افراد صبرپیشه، از صالحان و خوبان اند.

۸- تأثیر عمل صالح و رفتار شایسته پیامبران در دستیابى آنان به رحمت خاص خداوندى و مقامات برتر (و إسمعیل ... کلّ من الصبرین . و أدخلنهم فى رحمتنا إنّهم من الصلحین )

۹- بهره مندى از عنایات خاص الهى، نیازمند به تلاش و عمل خود انسان است. (کلّ من الصبرین . و أدخلنهم فى رحمتنا إنّهم من الصلحین )

موضوعات مرتبط

  • ادریس(ع): آثار صبر ادریس(ع) ۲; آثار صلاحیت ادریس(ع) ۵; ادریس(ع) از صالحان ۴; فضایل ادریس(ع) ۱، ۴
  • اسماعیل(ع): آثار صبر اسماعیل(ع) ۲; آثار صلاحیت اسماعیل(ع) ۵; اسماعیل(ع) از صالحان ۴; فضایل اسماعیل(ع) ۱، ۴
  • انبیا: آثار عمل صالح انبیا ۸; عوامل تکامل انبیا ۸
  • خدا: رحمت خدا ۱، ۳; زمینه لطف خدا ۹
  • ذوالکفل(ع): آثار صبر ذوالکفل(ع) ۲; آثار صلاحیت ذوالکفل(ع) ۵; ذوالکفل(ع) از صالحان ۴; فضایل ذوالکفل(ع) ۱، ۴
  • رحمت: زمینه رحمت ۲، ۳، ۵، ۶، ۸; مشمولان رحمت ۱، ۲، ۵، ۸
  • صابران: صابران از صالحان ۷; فضایل صابران ۷
  • صبر: آثار صبر ۳
  • عمل: آثار عمل ۹
  • عمل صالح: آثار عمل صالح ۶

منابع