النساء ٣٩

از الکتاب
نسخهٔ تاریخ ‏۲۹ آبان ۱۳۹۲، ساعت ۰۳:۲۲ توسط 127.0.0.1 (بحث) (Edited by QRobot)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)


ترجمه

چه می‌شد اگر آنها به خدا و روز بازپسین ایمان می‌آوردند، و از آنچه خدا به آنان روزی داده، (در راه او) انفاق می‌کردند؟! و خداوند از (اعمال و نیات) آنها آگاه است.

و اگر به خدا و روز واپسين ايمان مى‌آوردند و از آنچه خدا روزيشان كرده انفاق مى‌كردند چه زيانى برايشان داشت؟ و خداوند به كارشان آگاه است
و اگر به خدا و روز بازپسين ايمان مى‌آوردند، و از آنچه خدا به آنان روزى داده، انفاق مى‌كردند، چه زيانى برايشان داشت؟ و خدا به [كار] آنان داناست.
چه زیانی به آنها می‌رسید اگر به خدا و روز قیامت ایمان آورده و از بهره‌ای که خدا به آنان داده چیزی انفاق می‌کردند؟! و خدا به (احوال و نیّات) آنان دانا است.
و بر آنان چه زیانی بود اگر به خدا و روز قیامت ایمان می آوردند، و از آنچه خدا به آنان داده انفاق می کردند؟ و خدا همواره به آنان داناست.
چه زيان داردشان اگر به خدا و روز قيامت ايمان آورند و از آنچه خدا به آنها روزى داده است انفاق كنند؟ خدا به كارشان داناست.
و آنان را چه زیان داشت اگر به خداوند و روز بازپسین ایمان می‌آوردند و از آنچه روزیشان داده بود، می‌بخشیدند؟ و خداوند به [احوال‌] آنان داناست‌
آنان را چه زيان داشت اگر به خدا و روز واپسين ايمان مى‌آوردند و از آنچه خدا روزيشان داده انفاق مى‌كردند، و خداوند بديشان داناست.
چه می‌شد اگر آنان به خدا و روز رستاخیز ایمان می‌آوردند و (به انگیزه‌ی این ایمان، خالصانه در راه خدا) از آنچه خدا بدیشان داده است بذل و بخشش می‌کردند (و اجر خود را از او دریافت می‌داشتند؟) و خداوند آگاه از آنان است.
و اگر به خدا و روز بازپسین ایمان می‌آوردند و از آنچه خدا به آنان روزی داده، انفاق می‌کردند، چه (زیانی) بر ایشان داشت‌؟ و خدا به آنان بسی دانا بوده است.
و چه چیز بر ایشان بود اگر ایمان می‌آوردند به خدا و روز بازپسین و می‌بخشیدند از آنچه روزی داده است ایشان را خدا و خدا بدیشان است دانا


النساء ٣٨ آیه ٣٩ النساء ٤٠
سوره : سوره النساء
نزول :
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ٢٠
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«مَاذَا عَلَیْهِمْ»: چه می‌شد اگر. چه زیانی می‌کردند اگر.

آیات مرتبط (تعداد ریشه‌های مشترک)

تفسیر

نکات آیه

۱- ایمان به خدا و قیامت و انفاق، هیچ خسارتى را براى آدمى در پى نخواهد داشت. (و ماذا علیهم لو امنوا باللّه و الیوم الاخر و انفقوا)

۲- ترغیب آدمیان به تأمل کردن در ریشه بى ایمانى و بخلورزى خویش* (ماذا علیهم لو امنوا باللّه و الیوم الاخر و انفقوا)

۳- بخل و ریاکارى، نشانه کفر به خدا و قیامت است. (الذین یبخلون ... و ماذا علیهم لو امنوا باللّه و الیوم الاخر و انفقوا) ضمیر در «علیهم» به «الذین یبخلون» برمى گردد.

۴- ارزشمندى انفاق، مشروط به ایمان به خدا و قیامت است. (ماذا علیهم لو امنوا باللّه و الیوم الاخر و انفقوا) على رغم اینکه بحث آیات گذشته درباره انفاق و مسائل مربوط به آن بود، مطرح ساختن ایمان به خدا و قیامت پیش از امر به انفاق مى تواند اشاره به برداشت فوق باشد.

۵- آنچه در اختیار آدمى است، رزق الهى است. (و انفقوا مما رزقهم اللّه)

۶- توجه به خدادادى بودن داراییها، تسهیل کننده انفاق و درمان کننده بخل (الذین یبخلون ... و انفقوا مما رزقهم اللّه) هدف از بیان این حقیقت که اموال آدمى داده هاى خداوند است (رزقهم اللّه)، این است که انسان را به انفاق در راه خدا ترغیب کند و بخل را از وى بزداید.

۷- آگاهى کامل خداوند به درون و جان آدمى (و کان اللّه بهم علیماً)

۸- آگاهى کامل خداوند به مؤمنان انفاق کننده، ریاکاران و بخیلان کفرپیشه (و کان اللّه بهم علیماً)

۹- خداوند، کیفردهنده بخیلان و ریاکاران و پاداش دهنده انفاق کنندگان مخلص (الذین یبخلون ... و انفقوا ... و کان اللّه بهم علیماً) هدف از بیان علم و آگاهى خداوند پس از بیان ایمان و بخل، تهدید بخیلان و ریاکاران به کیفر، و پاداش دهى به مؤمنان انفاق کننده است.

موضوعات مرتبط

  • ارزش: ملاک ارزش ۴
  • انسان: روزى انسان ۵
  • انفاق: آثار انفاق ۱ ; ارزش انفاق ۴ ; پاداش انفاق ۹ ; زمینه انفاق ۶
  • ایمان: آثار ایمان ۱ ; ایمان به خدا ۱، ۴ ; ایمان به قیامت ۱، ۴
  • بخل: آثار بخل ۳ ; روش درمان بخل ۶ ; منشأ بخل ۲
  • بخیل: ریاکارى بخیل ۸ ; کفر بخیل ۸ ; کیفر بخیل ۹
  • تعقل: تشویق به تعقل ۲
  • تکلیف: روش تسهیل تکلیف ۶
  • خدا: روزى خدا ۵ ; علم خدا ۸ ; علم غیب خدا ۷ ; کیفر خدا ۹
  • ریا: آثار ریا ۳
  • ریاکار: کیفر ریاکار ۹
  • کفر: آثار کفر ۳ ; علایم کفر ۳ ; کفر به خدا ۳ ; کفر به قیامت ۳ ; منشأ کفر ۲
  • مخلصان: پاداش مخلصان ۹
  • مؤمنان: انفاق مؤمنان ۸
  • نعمت: آثار ذکر نعمت ۶ ; منشأ نعمت ۶

منابع