الأنعام ٢١
ترجمه
الأنعام ٢٠ | آیه ٢١ | الأنعام ٢٢ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«إِفْتَرَی»: به هم بافت. دروغ بست. «آیَاتِ»: دلائل. معجزات. آیات قرآن.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
- آيات ۳۲ - ۲۱، سوره انعام
- توضيح اينكه افترا زننده بر خداى عزوجل و تكذيب كننده آيات او از هر ظالمى ظالم تراست .
- قول به جواز شفاعت پيغمبر (ص ) و ائمة معصومين (ع ) و اولياء الله شرك نيست .
- معناى (( فلاح )) .
- توضيح اينكه : ظالمان (( فلاح )) نمى يابند و به آرزوها و اهداف خود نمى رسند (انهلا يفلح الظالمون ).
- بيان اينكه مشركين در قيامت آلهه دروغين خود را نمى يابند.
- سرّ دروغگويى كفار در روز قيامت .
- مواجه شدن با آتش و هول روز قيامت كفار را به تمناى رجوع به دنيا وادار مى كند نه ظهور حق .
- وجوه نه گانه اى كه درباره (( بل بدالهم من الله ... )) گفته شده است .
- دروغ گفتن كفار، در آرزوى رجوع به دنيا و عدم تكذيب آيات خدا.
- روايات و شواهدى در مورد ايمان جناب ابوطالب .
- دو روايت در مورد عالم ذر، در ذيل جمله : (( و لو ردوا العادوا لما عنه ... )) .
نکات آیه
۱- افترازنندگان به خداوند، ظالمترین مردم هستند. (و من أظلم ممن افترى على اللّه کذبا)
۲- تکذیب کنندگان آیات خداوند، ستمگرترین مردم هستند. (و من أظلم ممن ... أو کذب بایته)
۳- افتراى به خداوند و تکذیب آیات الهى، بزرگترین ظلم است. (و من أظلم ممن افترى على اللّه کذبا أو کذب بایته)
۴- ظلم، معیارى اساسى در سنجش رتبه گناهان و درجه بندى آنها (و من أظلم ممن افترى على اللّه کذبا أو کذب بایته)
۵- کتمان حقانیت پیامبر اکرم (ص)، مصداق بارز تکذیب آیات الهى و از بزرگترین ظلمهاست. (الذین ءاتینهم الکتب ... و من أظلم ممن افترى على اللّه کذبا أو کذب بایته) در آیه قبل سخن از تکذیب پیامبر(ص) بود و این آیه در مقام هشدار به تکذیب کنندگان آن حضرت است. چرا که وى مصداقى روشن براى آیات الهى است.
۶- مشرکان، از مصادیق بارز افترا زنندگان به خدا و تکذیب کنندگان آیات الهى هستند. (أئنکم لتشهدون أن مع اللّه ءالهة ... من أظلم ممن افترى ... أو کذب بایته)
۷- افترا به خداوند و تکذیب آیات الهى، مانع سعادت و رستگارى است. (و من أظلم ممن افترى على اللّه کذبا أو کذب بایته إنه لایفلح الظلمون)
۸- علماى اهل کتاب، تکذیب کنندگان آیات الهى و ستمگرانى محروم از سعادت و رستگارى (الذین ءاتینهم الکتب یعرفونه ... و من أظلم ... إنه لایفلح الظلمون) مراد از ضمیر در «آتیناهم» به قرینه حکم و موضوع، عالمان اهل کتاب مى تواند باشد که دریافت کنندگان کتب آسمانى هستند، نه مردم معمولى از یهود و نصارا.
۹- بدعت در دین، از بزرگترین ظلمها و مانع سعادت و رستگارى است. (و من أظلم ممن افترى على اللّه کذبا أو کذب بایته إنه لایفلح الظلمون)
۱۰- شرک به خدا، بزرگترین ظلم و مانع سعادت و رستگارى است. (و إننى برىء مما تشرکون ... و من أظلم ممن افترى ... إنه لایفلح الظلمون)
۱۱- هشدار خداوند به افترا زنندگان به او و تکذیب کنندگان آیات الهى و تهدید آنان به سرانجامى شوم (و من أظلم ممن افترى على اللّه کذبا أو کذب بایته إنه لایفلح الظلمون)
۱۲- ستمگران، از سعادت و رستگارى محروم هستند. (إنه لایفلح الظلمون)
۱۳- ستمگران از مقابله با خدا و پیامبر(ص) طرفى نبسته و به اهداف خویش نخواهند رسید. (قل أى شىء أکبر شهدة ... الذین ءاتینهم الکتب ... إنه لایفلح الظلمون) مستفاد از ربط بین آیات و اطلاق ظالم بر مشرکین و اهل کتاب که در صدد مقابله با خدا و پیامبر(ص) بوده اند. و از «لایفلح الظالمون» فهمیده مى شود که آنها به دنبال اهدافى بوده اند که موفق نشده و نخواهند شد.
۱۴- حرکت بر محور یگانگى خدا و رسالت پیامبر اکرم(ص)، راه رسیدن به فلاح و رستگارى (قل أى شىء أکبر شهدة ... الذین ءاتینهم الکتب ... إنه لایفلح الظلمون) چون شرک و افترا ظلم و مانع رستگارى است، در نتیجه توحید و پرهیز از افترا به خدا راهى براى رسیدن به فلاح است.
موضوعات مرتبط
- آیات خدا: آثار تکذیب آیات خدا ۷، ۸; تکذیب آیات خدا ۵; ظلم تکذیب آیات خدا ۲، ۳; فرجام مکذّبان آیات خدا ۱۱; مکذّبان آیات خدا ۲، ۶، ۸; هشدار به مکذبان آیات خدا ۱۱
- افترا: آثار افترا به خدا ۷; ظلم افترا به خدا ۱، ۳
- بدعت: آثار بدعت ۹; ظلم بدعت ۹
- توحید: آثار توحید ۱۴
- حق: ظلم کتمان حق ۵
- خدا: تهدیدهاى خدا ۱۱; مبارزه با خدا ۱۳; هشدارهاى خدا ۱۱
- رستگارى: عوامل رستگارى ۱۴; محرومان از رستگارى ۱۲; محرومیت از رستگارى ۸; موانع رستگارى ۷، ۸، ۹
- سعادت: محرومان از سعادت ۱۲; محرومیت از سعادت ۸; موانع سعادت ۷، ۹، ۱۰
- شرک: آثار شرک ۱۰
- ظالمان:۱، ۲، ۸ و محمّد(ص) ۱۳; مبارزه ظالمان ۱، ۲، ۸ ۱۳; محرومیت ظالمان ۱، ۲، ۸ ۱۲; ناکامى ظالمان ۱، ۲، ۸ ۱۳
- ظلم: آثار ظلم ۴، ۱۲; بزرگترین ظلم ۳، ۵، ۹، ۱۰; مراتب ظلم ۱، ۲، ۳، ۵، ۹، ۱۰; موارد ظلم ۳، ۵، ۹، ۱۰
- علماى اهل کتاب: ظلم علماى اهل کتاب ۸; محرومیت علماى اهل کتاب ۸
- فرجام: شوم ۱۱
- گناه: مراتب گناه ۴; ملاک ارزیابى گناه ۴
- محمّد(ص): کتمان حقانیت محمّد(ص) ۵; مبارزه با محمّد(ص) ۱۳
- مشرکان:۶
- مفتریان به خدا:۱، ۶ فرجام مفتریان به خدا ۱، ۶ ۱۱; هشدار به مفتریان به خدا ۱، ۶ ۱۱