آل عمران ٢٣
ترجمه
آل عمران ٢٢ | آیه ٢٣ | آل عمران ٢٤ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«أُوتُوا نَصِیباً مِّنَ الْکِتَابِ»: بهرهای از کتاب بدیشان داده شده است و بدان آشنایند. مراد از چنین کسانی، رؤسای یهود، و از کتاب، تورات است. «إِلی کِتَابِ اللهِ»: مراد از کتاب خدا تورات یا قرآن است. «مُعرِضُونَ»: رویگردانان. پشتکنندگان.
تفسیر
- آيات ۲۵ - ۱۹ آل عمران
- مراد از ((ان الدين عند اللّه الاسلام ))
- اختلاف اهل كتاب ناشى از غرور و ستمگرى آنها بود
- دين واحد است و بعد از آن هيچ حجتى نيست
- چند نكته كه از جمله : ((فان تولوا فانما اليك البلاغ ...)) استفاده مى شود
- چگونه اهل كتاب فريب خدعه هاى نفس خويش را خوردند؟
- ملكات نفسانى عمل را در نظر انسان زينت مى دهند
- بحث روايتى
نکات آیه
۱ - تمرّد اهل کتاب در برابر دعوت به کتاب خداوند براى داورى، بسى شگفت آفرین است. (الم تر الى الذین ... و هم معرضون)
۲ - تمرّد اهل کتاب از حاکمیّت کتاب خدا، شاهد و دلیل کفر آنان (الم تر الى الذین اوتوا نصیباً ... و هم معرضون) به نظر مى رسد این آیه، عهده دار بیان کفر اهل کتاب باشد که در آیه قبل، به آن تصریح شده است.
۳ - اطلاعات ناقص برخى اهل کتاب (یهود)، از کتاب آسمانى خویش (الم تر الى الذین اوتوا نصیباً من الکتاب)
۴ - تحریف حقایق کتب آسمانى پیشین و عدم دستیابى اهل کتاب، جز به برخى از حقایق آن* (اوتوا نصیباً من الکتاب)
۵ - هدایت پذیرى از کتاب آسمانى، مبتنى بر آگاهى همه جانبه نسبت به آن است. (الم تر الى الذین اوتوا نصیباً من الکتاب)
۶ - عدم قبول حکمیت تورات از سوى برخى عالمان یهود، به دنبال ارائه پیشنهاد آن از جانب پیامبر اکرم (ص) (الم تر الى الذین اوتوا نصیباً من الکتاب ... هم معرضون) برداشت فوق بر اساس شأن نزولى است که درباره آیه مورد بحث نقل شده است. (مجمع البیان).
۷ - کتاب آسمانى، کتاب قانون و حکم (یُدعون الى کتاب اللّه لیحکم بینهم)
۸ - برخورد منطقى قرآن با مخالفان (یُدعون الى کتاب اللّه لیحکم بینهم) زیرا کتاب خودشان را حَکَم قرار داده است.
۹ - پیامبران و عدالتخواهانى که به دست کافران کشته شدند، خواهان حاکمیت کتب آسمانى بودند.* (یُدعون الى کتاب اللّه لیحکم بینهم) بنابراینکه فاعل محذوف «یدعون»، همان کشته شدگان مذکور در آیه قبل باشند; یعنى: یدعوهم المقتولون الى کتاب اللّه
۱۰ - برخى از عالمان اهل کتاب، حَکَمیّت و حاکمیّت کتاب خدا را پذیرفتند. (ثمّ یتولى فریق منهم) نپذیرفتن گروهى با دلالت مفهومى، اشاره به پذیرش گروهى دیگر دارد.
۱۱ - پذیرش حقانیّت اسلام از سوى برخى از عالمان اهل کتاب در عصر پیامبر (ص) (ثمّ یتولى فریق منهم)
۱۲ - وجود موضعگیریهاى متضاد در میان عالمان اهل کتاب در برابر دعوت به حکمیت کتاب آسمانى (ثمّ یتولى فریق منهم)
۱۳ - وجود نشانه هاى صدق پیامبر (ص) در تورات* اگر چنین نشانه هایى در تورات نبود، دعوت به حکمیت تورات براى رفع اختلاف در مورد دعوت پیامبر اسلام (ص)، صحیح نبود.
۱۴ - داورى پیامبر (ص) در میان یهودیان بر اساس تورات، و عدم پذیرش حکم تورات توسط برخى از آنان (یدعون الى کتاب اللّه لیحکم بینهم ثم یتولى فریق منهم) در شأن نزول آیه آمده است، پیامبر (ص) درباره زن و مردى از یهود که مرتکب زنا شده بودند; به استناد تورات، حکم به رجم آنان نمود که سبب خشم یهودیان گردید.
موضوعات مرتبط
- اسلام: تاریخ صدر اسلام ۶، ۱۰، ۱۱، ۱۲، ۱۴
- انبیا: اهداف انبیا ۹ ; قتل انبیا ۹
- اهل کتاب: ۱۱ اختلاف اهل کتاب ۱۲ ; عصیان ۱، ۲ ; علماى اهل کتاب ۱۰، ۱۱، ۱۲ ; کفر اهل کتاب ۲ ; مؤمنان اهل کتاب ۱۱ ; اهل کتاب و تورات ۳ ; اهل کتاب و کتب آسمانى ۱، ۲، ۳، ۴، ۱۰، ۱۲، ۱۴
- بصیرت: اهمیّت بصیرت ۵
- تورات: ۳، ۶، ۱۳
- عدالتخواهان: قتل عدالتخواهان ۹
- قانون: منابع قانون ۷
- قرآن: منطق قرآن ۸
- کتب آسمانى: ۱، ۲، ۳، ۴، ۵، ۷، ۱۰، ۱۲، ۱۴ تحریف کتب آسمانى ۴ ; حاکمیّت کتب آسمانى ۹
- مخالفان: شیوه برخورد با مخالفان ۸
- محمّد (ص): صداقت محمّد (ص) ۱۳ ; محمّد (ص) و تورات ۱۳ ; محمّد (ص) و کتب آسمانى ۱۳ ; محمّد (ص) و یهود ۶، ۱۴
- هدایت: زمینه هدایت ۵
- یهود: ۶، ۱۴ علماى یهود ۶ ; ناآگاهى یهود ۳ ; یهود و تورات ۶